Lambdaa et saa mitattua vastusmittarilla, jos siis haluat tietää, että toimiiko se.
Etummainen lambda on se, jonka arvon mukaan sitä seosta säädellään.
Jos se käy rikkaalla, on lambda-mukautuksen avulla seos säädetty jo niin laihalle, kuin sen saa ja sitten laukeaa vikakoodi 250A -alaraja.
Aika yleisestihän tulee yleensä juuri niinpäin, että esim. imuvuodon seurauksena seosta yritetään rikastaa lambda-mukautuksella, mutta sitä ei saakkaan rikastettua tarpeeksi.
Koita ajaa ilmamassamittarin johto irroitettuna, toimiiko yhtään paremmin?
Mittauta polttoaineen paine, mittauta lambda (sellaisessa paikassa jossa ne kyetään tekemään, ettei sitten tarvi yrittää arpoa, että onkohan ne ok vai ei.)
Lambda on helppo tsekata oskilloskoopilla, pa-paineen mittaus taasen painemittarilla ja sopivalla adapterilla.
Massamittaristakin saa suuntaa-antavan arvon jopa jo yleismittarilla, tarkemman suuntaa antavan arvon skoopilla.