Mutta kun saatiin kunnon pakkaset -27 astetta,syttyi kesken matka-ajon lambda valo palaan ja sillä reissulla paloi bensaa yli 15l /100 km. Kuittaan virheet pois ja käytän akunkengän myös irti,vika valo sammuu mutta muutaman kymmen kilsan jälkeen syttyy uudestaan.
Akun kenkää ei irroiteta, vaan vikakoodit nollataan diagnostiikka pömpelistä. Akun kengän irroittaminen kadottaa kaikki LH:n sopeutumat ja se yleensä nostaa kulutusta aluksi. Lisäksi se ei korjaa mitään vikoja.
Vikavalo syttyy aina syystä, joten se syy kannattaa selvittää.
Ja sitä FAQ:ta kannattaa lueskella hitusen.
1-3-1 Kierroslukusignaali puuttuu Viallinen johdotus tai anturi Moottori ei käynnisty
2-1-3 TPS täyskaasu asetus väärä Viallinen TPS:n johdotus tai TPS:n vika Ei oireita (vain vapari)
2-3-2* Seos liian laiha/rikas tyhjäkäynnillä Rikas; korkea polttoaineenpaine, vuotava suutin Moottorin epänormaali toiminta
Ainoastaan viimeinen vikakoodi sytyttää vikavalon.
1-3-1 tulee pelkästään pätkivästä RPM-tiedosta EZK:lta. Jos kone käy edes semi-nätisti, niin EZK:n puolla kaikki on kunnossa, mutta LH ei saa kierroslukutietoa jatkuvasti tai se heittelee rajusti amplitudiltaan.
Minusta jo kaksi ensimmäistä vikakoodia antaa aiheen epäillä piuhavikoja, joten käy läpi se LH/EZK:n liitinkammat.
Ja lambda-jännitteen kuuluu heilua molemmin puolin 0,5 voltin, mitä pienempää heilumista, sitä paremmin säädöt ovat kohdallaan.
Yleisesti noista tarvike-lambdoista sellainen fakta, niiden anto-impedanssi on usein hitusen korkea, eli ne eivät jaksa syöttää tarpeeksi suurta virtaa LH:lle ja toinen vika niissä on jostakin minulle tuntemattomasta syystä on hitaus. LH tahtoo lambda-palautteen tulevan hyvin nopeasti ja yli 100ms viive sekoittaa lambda säädön tehokkaasti (silmukan aika-ikkuna on 47ms).
Kannattaa myös mitata pakoputken ja moottorin välinen vastus, nimittäin pakoputki toimii lambda-anturin miinuksena.