Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus

  • 46 Vastauksia
  • 16981 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PETRIAKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
« : 03.01.2015, 19:58:26 »
Tässä ykspäivä syttyi lambdan merkkivalo palaan. Pakokaasu haisi rikkaalle,kulutuskin pomppas yli15l/100km maantieajossa.
Opettelin yleismittarilla mittaan lambdan toimintaa..Aluksi mittari näytti kokoajan n 0,5v vaikka kaasuttelin välillä.
Sitten putsasin lambdan,siirsin lähemmäs moottoria ja korjasin sokeripalaliitoksen ja suojasin eristeellä. Tämän jälkeen kun käynistin moottorin , arvo oli alussa 0,5v josta nousi hiljakseen 0,97 paikkeille mutta jokin ajan päästä lähti arvo pienenee hissukseen 0,60v  paikkeille ja sitten mittari sekos,lukemat seilas edestakas 0,1v-0,9 ja tyhjäkäyntikin hieman hiljeni ja lambdan merkkivalo syttyy palaan. Elikkä onko lambda rikki vai missähän vika? Välillä herjaa 1-3-1 ja 2-1-3 virheitä ja tietysti myös 2-3-2

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4406
Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
« Vastaus #1 : 03.01.2015, 20:56:15 »
Tyhjäkäynnillä kuuluukin seiltata 0,1-0,9v välillä.
Lainaus käyttäjältä: FAQ
1-3-1 Sytytysjärjestelmän RPM-anturin signaali puuttuu startatessa
2-1-3 Täyskaasutieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu
Kyseiset osat kannattaisi varmaan tarkistaa.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2015, 20:59:13 kirjoittanut Acke »

Poissa PETRIAKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
« Vastaus #2 : 04.01.2015, 08:55:59 »
Kiitos vastauksesta. Lambda kunnossa ,hienoa. Tämä. 2-1-3, eli täyskaasutieto ..Anturi sijaisee kaasuläpän akselin päässä? Sen olen ohmimittarilla säätänyt niin että kun kaasuläppä vähänki aukee niin samalla anturi kytkeytyy päälle..olenko oikein tehnyt ja mikä tarkoitus tällä osalla on? Tämä pitää uudestaa tarkistaa kun pääsen taas lämpimään talliin... Entä rmp anturi,olen ymmärtänyt et se on  kytkinkopan yläreunassa ,lukee vauhtipyörää,mites tämän anturin voi tarkistaa? Säätäähän sitä ei voi?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
« Vastaus #3 : 04.01.2015, 09:13:58 »
Kaasuläppäkytkimessä on kaksi katkaisijaa, kaasu ylhäällä ja kaasu pohjassa. Niistä se tietää milloin sammuttaa polttoaineen syöttö moottorijarrulla ja täyskaasulla vissiin lisää soppaa koneeseen. Eivät vaikuta kulutukseen noin paljoa.

Rpm anturi (ykk anturi). Jos on rikki, ei lähde käyntiin ollenkaan.

Mittasitko kylmänä lambdaa? Se ei toimi kylmänä. Sen takia aluksi ei lukema seilannut.
Mutta kyllä tuo kulutus viittaisi nimenomaan vialliseen lambdaan. Itsellä oli tarvike lambda joka mitattuna olisi ollut kunnossa mutta kulutus 12-14. Vaihdoin sen ja alkoi toimimaan.

242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
« Vastaus #4 : 04.01.2015, 10:45:06 »
Eikös se lambda just  noin toimi. Että sahaa?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
« Vastaus #5 : 04.01.2015, 11:05:12 »
Jep :)
Tyhjäkäynnillä kuuluukin seiltata 0,1-0,9v välillä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa PETRIAKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
« Vastaus #6 : 04.01.2015, 13:00:02 »
Ahaa, vai kaksi katkasijaa täyskaasu anturissa,en kyllä huomannut sitä, häätyy tarkistaa se . Kiitos.
Rmp anturi vika,miksiköhän se sitä herjaa. Kyllä,ei lähteny käyntiin kun irroitin rmp anturin liittimen.
Kyllä kylmä oli lambda anturi kun aloin mittaan, no tallin lämpöinen. Koitin myös irrallaan lambdan lämmitystä. Siinä lähti arvot n. 0,5v ja 0,75v oli parhaimillaan kun pienellä kaasutohottajalla lämmitin ,mutta lambda paikoillaan pakokaasut lämmitti yli 0,9v.
Kulutuksesta sen verran että , kesällä vei maantiellä 7,5-8l/100km ja kaupungissa 10-11l/100km. Noilla pikkupakkasilla vei 13l /100 km kaupungissa. Mutta kun saatiin kunnon pakkaset -27 astetta,syttyi kesken matka-ajon lambda valo palaan ja sillä reissulla paloi bensaa yli 15l /100 km. Kuittaan virheet pois ja käytän akunkengän myös irti,vika valo sammuu mutta muutaman kymmen kilsan jälkeen syttyy uudestaan.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
« Vastaus #7 : 04.01.2015, 13:11:17 »
Lämmitysjohdoista toisesta pitäisi löytyä +12v
Signaalipiuhasta koneen lämmettyä 0.1-0.9v jatkuvasti vaihdellen.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa PETRIAKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
« Vastaus #8 : 04.01.2015, 13:37:13 »
Lämmitysjohdoista toisesta pitäisi löytyä +12v
Signaalipiuhasta koneen lämmettyä 0.1-0.9v jatkuvasti vaihdellen

Niinkö,tässä lambdassa on 3 johtoa, 2 valkosta 1 musta ja bosch merkkinen...034 loppuinen numerosarja. Voiko valkoset johdot kytkeä väärin,net oli aikaisemmin katkottu ja liitetty sokeripalalla...
Nyt hääty kattoa tuleeko sinne virtaa. Kiitos.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
« Vastaus #9 : 04.01.2015, 14:37:15 »
Eiku joo valkoiset oli lämmitykselle. Niissä toinen +12v. Ei voi laittaa väärinpäin
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
« Vastaus #10 : 04.01.2015, 16:25:49 »
Mutta kun saatiin kunnon pakkaset -27 astetta,syttyi kesken matka-ajon lambda valo palaan ja sillä reissulla paloi bensaa yli 15l /100 km. Kuittaan virheet pois ja käytän akunkengän myös irti,vika valo sammuu mutta muutaman kymmen kilsan jälkeen syttyy uudestaan.

 :nohnoh  Akun kenkää ei irroiteta, vaan vikakoodit nollataan diagnostiikka pömpelistä. Akun kengän irroittaminen kadottaa kaikki LH:n sopeutumat ja se yleensä nostaa kulutusta aluksi. Lisäksi se ei korjaa mitään vikoja.

Vikavalo syttyy aina syystä, joten se syy kannattaa selvittää.

Ja sitä FAQ:ta kannattaa lueskella hitusen.

1-3-1      Kierroslukusignaali puuttuu   Viallinen johdotus tai anturi               Moottori ei käynnisty
2-1-3      TPS täyskaasu asetus väärä   Viallinen TPS:n johdotus tai TPS:n vika            Ei oireita (vain vapari)
2-3-2*      Seos liian laiha/rikas tyhjäkäynnillä   Rikas; korkea polttoaineenpaine, vuotava suutin      Moottorin epänormaali toiminta

Ainoastaan viimeinen vikakoodi sytyttää vikavalon.

1-3-1 tulee pelkästään pätkivästä RPM-tiedosta EZK:lta. Jos kone käy edes semi-nätisti, niin EZK:n puolla kaikki on kunnossa, mutta LH ei saa kierroslukutietoa jatkuvasti tai se heittelee rajusti amplitudiltaan.

Minusta jo kaksi ensimmäistä vikakoodia antaa aiheen epäillä piuhavikoja, joten käy läpi se LH/EZK:n liitinkammat.

Ja lambda-jännitteen kuuluu heilua molemmin puolin 0,5 voltin, mitä pienempää heilumista, sitä paremmin säädöt ovat kohdallaan.

Yleisesti noista tarvike-lambdoista sellainen fakta, niiden anto-impedanssi on usein hitusen korkea, eli ne eivät jaksa syöttää tarpeeksi suurta virtaa LH:lle ja toinen vika niissä on jostakin minulle tuntemattomasta syystä on hitaus. LH tahtoo lambda-palautteen tulevan hyvin nopeasti ja yli 100ms viive sekoittaa lambda säädön tehokkaasti (silmukan aika-ikkuna on 47ms).

Kannattaa myös mitata pakoputken ja moottorin välinen vastus, nimittäin pakoputki toimii lambda-anturin miinuksena.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PETRIAKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
« Vastaus #11 : 04.01.2015, 17:19:09 »
:nohnoh  Akun kenkää ei irroiteta, vaan vikakoodit nollataan diagnostiikka pömpelistä. Akun kengän irroittaminen kadottaa kaikki LH:n sopeutumat ja se yleensä nostaa kulutusta aluksi. Lisäksi se ei korjaa mitään vikoja.

Vikavalo syttyy aina syystä, joten se syy kannattaa selvittää.

Ja sitä FAQ:ta kannattaa lueskella hitusen.

1-3-1      Kierroslukusignaali puuttuu   Viallinen johdotus tai anturi               Moottori ei käynnisty
2-1-3      TPS täyskaasu asetus väärä   Viallinen TPS:n johdotus tai TPS:n vika            Ei oireita (vain vapari)
2-3-2*      Seos liian laiha/rikas tyhjäkäynnillä   Rikas; korkea polttoaineenpaine, vuotava suutin      Moottorin epänormaali toiminta

Ainoastaan viimeinen vikakoodi sytyttää vikavalon.

1-3-1 tulee pelkästään pätkivästä RPM-tiedosta EZK:lta. Jos kone käy edes semi-nätisti, niin EZK:n puolla kaikki on kunnossa, mutta LH ei saa kierroslukutietoa jatkuvasti tai se heittelee rajusti amplitudiltaan.

Minusta jo kaksi ensimmäistä vikakoodia antaa aiheen epäillä piuhavikoja, joten käy läpi se LH/EZK:n liitinkammat.

Ja lambda-jännitteen kuuluu heilua molemmin puolin 0,5 voltin, mitä pienempää heilumista, sitä paremmin säädöt ovat kohdallaan.

Yleisesti noista tarvike-lambdoista sellainen fakta, niiden anto-impedanssi on usein hitusen korkea, eli ne eivät jaksa syöttää tarpeeksi suurta virtaa LH:lle ja toinen vika niissä on jostakin minulle tuntemattomasta syystä on hitaus. LH tahtoo lambda-palautteen tulevan hyvin nopeasti ja yli 100ms viive sekoittaa lambda säädön tehokkaasti (silmukan aika-ikkuna on 47ms).

Kannattaa myös mitata pakoputken ja moottorin välinen vastus, nimittäin pakoputki toimii lambda-anturin miinuksena.


Kiitos tiedoista, enpä enää revi akunkengää irti. Auto käynistyy nykyään kohtuu hyvin kylmänä ja kuumana, vaihdoin tulpanjohdot ja muut syttövehkeet..tyhjäkäynti vähän vaeltaa ehkä max 100 rmp heittoa kierrosmittarissa, no onhan jo 530tkm ajettu.
Mikäs aine olisi paras liittimien puhdistukseen?
Voiko itse säätä seoksia , ja yleismittaria apuna käyttäen?
Voiko bensanpainetta säätää?
Vuotavan suuttimen löytäminen? Selviäiskö kotikonstein?
Lamdban maadoitus häätyy tosiaan tarkistaa. Lamdba anturi sijaitsi aluksi katin kyljessä josta siitsin lähemmäs moottoria jotta lämpöä piisais paremmin,olikohan virhe siirto?
Lähenpä viemään auton lainatalliin sulamaan ja huomenna tutkimaan..

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
« Vastaus #12 : 05.01.2015, 08:09:46 »
Mukavia muistoja:
Kerran, Volvon ollessa uusi - 170 tkm ajettu - olin virkamatkalla ja B230FD alkoi kulkemaan todella pirteästi - ohitukset sujui, kuin itsestään - moottorivalo syttyi ja tankatessani huomasin, että soppaakin oli mennyt jotain liki 15l /100km. Niinpä vein sen Wetterille ja pyysin uusimaan happianturin.  Ei se heille käynyt. Alkoi nuori poika mittailemaan.  Mittaili tunnin ja toisenkin. Ite seurasin sivusta. Ei saanut järkeviä lukemia. Katsoi kytkentäkaavioita korjaamokäsikirjasta. Mittaili niitä valkoisia pihoja.  Aikani kattelin ja sitten kysyin pojalta, että mikähän se on tuo kaaviossa oleva kirjainyhdistelmä, minusta pitisi mitata toisista piuhoista.  Niinpä tokaisi poika, jotta perhana.  Mittasi oikeista piuhoista ja totesi, että sököhän tämä. Happianturi.  Ne mittaustunnit meni kyllä sitten korjaamon piikkiin. Toki täytyi asiasta karehtua tosissaan.  Olihan sen Boschin happianturin hinta Volvo-logolla toki jo itsessään suolainen.

Tämän jälkeen olen hyvin herkästi ostanut ja vaihtanut uuden Bosch-happianturin, niitähän saa 80 - 120 euron hintahaarukkaan. Viimeisin taisi tulla Nimarkilta. Kaapissa odottelee asennusta.
Yhdelläkään en ole ajanut yli 240 000 km. Kulutus tahtoo nousta, kun anturi vanhenee.

Varmaan käytäntöni on kaikenkaikkiaan väärä, mutta eipähän ole Volvo kerännyt korjaamotunteja sen Wetterin happianturikokemuksen jälkeen lainkaan.  :)
Volvo on rullannut nyt 638 tkm. Käy ja kukkuu. Toki toinen ilmamassamitatrikin menossa. Vaihdoin varuilta uuteen 400 000 km:n kohdalla. Se alkuperäinen odottaa ehjänä hyllyssä varalla.
Samoin olen kertaalleen vaihtanut ruiskutusjärjestelmän lämpötila-anturin.

Elikkäs:
- paljonko on happianturilla ajettu?  Niiden mitoituskestoikä on noin 160 tkm.  Toki niillä ajellaan monesti paljon pitempäänkin...
- lämpötila-anturi siinä moottorin kyljessä, onko kunnosssa?
- katti (siis pakoputki) kannattaa todellakin maadoittaa erillisellä maadoituskaapelilla runkoon

_sfr-

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
« Vastaus #13 : 05.01.2015, 14:00:00 »
Kiitos tiedoista, enpä enää revi akunkengää irti. Auto käynistyy nykyään kohtuu hyvin kylmänä ja kuumana, vaihdoin tulpanjohdot ja muut syttövehkeet..tyhjäkäynti vähän vaeltaa ehkä max 100 rmp heittoa kierrosmittarissa, no onhan jo 530tkm ajettu.
Vinokone käy suhteellisen nättiä tyhjäkäyntiä kun kaikki on kunnossa vaikka moottorilla olisi ajettu 800tkm.

Mikäs aine olisi paras liittimien puhdistukseen?
Monta mielipidettä ja kokemusta. Cramolinin Contact-spray on hyvä, muttei löydy jokaisesta autotarvike-myymälän hyllystä (yhdestäkään). CRC:n vastaava menee hyvin.

Voiko itse säätä seoksia , ja yleismittaria apuna käyttäen?

Normaalisti EI onnistu!

Minun tavallani mahdollista, mutta kokemuksellasi käytännössä mahdotonta.
Vaatii sopivia välineitä ja perehtymistä moottorinohjauksen saloihin, eli samanlaista kuin minkä tahansa uuden auton "seoksien" säätely.

Voiko bensanpainetta säätää?
Vakiossa ei voi, eikä pidäkkään tai kaikki moottorinohjauksen säädöt menevät uusiksi.
Eli unohda asia kokonaan säätämisen osalta, sillä jos paineet ovat pielessä, kaikki on pielessä, jolloin vaihdetaan paineensäädin tms. komponentit.

LH:ssa polttoaineen paine pitäisi olla 3 baaria + imusarjan paine.

Vuotavan suuttimen löytäminen? Selviäiskö kotikonstein?

Helppoa!
Kone käynnistä seis ja kymmenen minuutin jälkeen tarkastetaan suutintukin paineenmittaus nipasta, onko systeemissä painetta.

Jos paineet eivät ole kadonneet 10 minuutissa, on vuoto merkityksettömän pientä. Muut vuodot vaativat suutin-alan ammattilaisen ja hänen mittausvälineensä.

Tai asennetaan painemittari kiinni suutintukkiin ja tarkkaillaan sen laskemista ajan funktiona.

Lamdban maadoitus häätyy tosiaan tarkistaa. Lamdba anturi sijaitsi aluksi katin kyljessä josta siitsin lähemmäs moottoria jotta lämpöä piisais paremmin,olikohan virhe siirto?
Lähenpä viemään auton lainatalliin sulamaan ja huomenna tutkimaan..

Tuo alkuperäinen paikka sopii ihan hyvin, eikä käytännössä vaikuta siihen lambdan heräämiseen, sillä sen lämmitys on päällä koko ajan. Jossa muuten syy siihen, miksi monet tarvikeanturit pimenevät nopeasti, sillä niitä ei ole tarkoitettu kokoajan lämmitettäviksi, kuten orkkis anturi on.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4406
Vs: Volvo 740 B230 -90 Lambda mittaus
« Vastaus #14 : 05.01.2015, 14:06:41 »

Kiitos tiedoista, enpä enää revi akunkengää irti. Auto käynistyy nykyään kohtuu hyvin kylmänä ja kuumana, vaihdoin tulpanjohdot ja muut syttövehkeet..tyhjäkäynti vähän vaeltaa ehkä max 100 rmp heittoa kierrosmittarissa, no onhan jo 530tkm ajettu.
Mikäs aine olisi paras liittimien puhdistukseen? Vaikka crc oxide clean.
Voiko itse säätä seoksia , ja yleismittaria apuna käyttäen? Ei (Tai kyllä, Ostrichilla lambda pois pelistä)
Voiko bensanpainetta säätää? Ei (Vakiona ei säädettävä)
Vuotavan suuttimen löytäminen? Selviäiskö kotikonstein? periaatteessa kai, mutta voi olla helpompaa lähettää ne jonnekkin testattavaksi ja puhdistettavaksi.
Lamdban maadoitus häätyy tosiaan tarkistaa. Lamdba anturi sijaitsi aluksi katin kyljessä josta siitsin lähemmäs moottoria jotta lämpöä piisais paremmin,olikohan virhe siirto? Tuskin, turbomalleissa on heti ahtimen jälkeen.
Lähenpä viemään auton lainatalliin sulamaan ja huomenna tutkimaan..
Kuten sfrhkki kirjoitti, kulutus nousee vanhalla lambdalla, koska se reagoi hitaammin.
http://www.autotune.fi/tuote/360/suuttimien-testaus-ja-pesu
http://ngkntk.co.uk/index.php/technical-centre/lambda-sensors/how-to-test-lambda-sensors/
E: mikan ehti ensin.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron