Jos sisälämmitin pörisee, ei tarvitse mitata verkkojännitettä ensinkään eikä näin ole mitään riskiä/hengenvaaraa/pelkäämistä.
Vastuksen saa mitattua, ettei tarvitse ostaa arviolta uutta.
1. Verkkopistoke irti, mahdollinen sisätilanlämmittimen pistoke irti, mahdollisen akkulaturin pistoke irti (vastukset sotkevat lohkarin vastuksen mittausta).
2. Katso auton puoleista verkkopistoketta puskurissa/pellin alla/muualla jemmassa. Siinä on 3 napaa joista 1 erottuu muista (suojamaadoitus). Joko eripaksuinen isossa pistokkeessa tai selkeästi rajattu pikkupäisessä.
3. Mittari Ω-asteikolle noin 50-200 Ω alueelle.
4. Mittaa suojamaasta vuorotellen molempiin muihin, lukema oltava ääretön tai numeroina mahdollisimman iso (kuin mittapäät irti).
5. Tarkista suojamaadoituksen jatkuvuus auton koriin ja akun miinuskenkään, lukema oltava mahdollisimman pieni, ihanne jos sama kuin mittapäät vastakkain. Suojamaajohto lähtee auton uloimman verkkopistokkeen luota (ohut musta johto) ja liitin on monesti ruuvattu itseporaavalla ja ruosteessa. Maadoituspaikka on asentajan mielikuvituksen varassa, johtoa seuraamalla löytyy.
6. Mittaa vastus kahden jäljelläolevan liittimen väliltä, lukeman pitäisi olla n. 80-100 Ω. Jos on reilusti isompi/poikki (kuin mittapäät irti), kaiva lämmitysvastus esille, kaapeli irti ja mittaa vastaavasti itse vastus. Jos itse vastus on poikki, 100 % viasta jää siihen. Jokaisen kaapelin ja haaroituskappaleen jatkuvuuden voi mitata tarvittaessa johto kerrallaan.
Usein lähellä pakosarjaa oleva kaapeli tai vastuksen liitin/molemmat ovat kyrvähtäneet.