Eli aivan kuten EU-mittaus tapahtuu, mitataan päästöt, jotka muutetaan litroiksi.
kirjoitin aiemmin :"
Muunsimme käytetyn sähkön ja dieselin co2-päästöksi. Kokonaismäärä muunnettiin laskennallisesti diesellitroiksi. Tasanopeusmittaukset ajettiin vain dieselillä".Eu mittauksessa ei muunneta sähkönkulutusta laskennallisesti diesellitroiksi vaan sähkönkulutus ilmoitetaan erikseen.
Tämä direktiivimuutos on mennyt minulta ohi. Saisiko lähteen tai tekstin, sillä kiinnostaa miten kulutettu sähkö mitataan. Kulutettu polttoainehan mitataan päästöistä laskemalla.
Ohessa linkki EN-norminalkuperäisversioon, joka on ollut voimassa vuodesta 2005:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r101r2e.pdf ...
Eli aika kiva hybridille, joka on ladattu täyteen, koska hybridiakkua ei sitten ladata testin aikana ollenkaan.
Ei se näin mene.
Testiproseduuri rankasti yksinkertaistettuna volvon tapauksessa:
1. Akut ladataan täyteen ja ajetaan testi A (hybridi)
2. Ladataan akusto ja mitataan testissä kulutettu sähköenergia
3. Ajetaan akusto ”tyhjäksi”
4. Ajetaan testi B (käytetään myös eniten sähköä vaativaa tilaa (power))
5. Lasketaan keskikulutus kulutus mitattujen arvojen perusteella ( vain yhdistetty)
Testi ei ole vastannut todellisuutta enää moneen vuoteen, koska se on liian "pliisu" nykyautoille.
Se, että yksittäisiä testiautoja tuunattaisiin testeihin osia poistamalla tai jarruja viilaamalla, olisi amatöörimäistä.
Autot testataan sarjoissa, jolloin kaikkiin testiautoihin pitäisi jaksaa tehdä kaikki samat muutokset tai koko testisarja hylätään jos poikkeama on yhdenkin yksilön kohdalla merkittävä. Toisekseen testijärjestelyt mahdollistavat helpomman ja systemaattisemman tavan jonka uranuurtaja eräs saksalainen merkki oli kymmnekunta vuotta sitten ja muut ovat seuranneet kiltisti perässä. Testisykli on sellainen, että auto on helppo "optimoida"-kuluttamaan vähän juuri testiolosuhteissa. Merkittävin "optimointi mahdollisuus" liittyy kuitenkin valmistajien toimittamiin "korjauskertoimiin" mm ajovastuksista, joilla voidaan kalibroida luvut tasan sellaisiksi,kuin valmistajalla on tarvetta. (ei kuitenkaan niin paljon, kuin esim Hui hai, joka narahti kiinni)
Esimerkiksi volvo: Kulutus minun ajoilla V70 D5 AWD:llä on alle normikulutuksen, kun taas V70 Drivellä en pääse lähellekkään ilmoitettuja lukemia.
