Futurez  Kulkukoira

Ilmamassamittari (b200et)

  • 25 Vastauksia
  • 8687 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Vs: Ilmamassamittari (b200et)
« Vastaus #15 : 20.02.2012, 07:11:41 »
Pystyykö tuota ilmämäärämittaria korjaamaan kotikonstein vai koitanko suosiolla etsiä ehjän käytetyn. Uutta ei ole mitään järkeä ostaa, ei tuo Motronic niin hieno ruisku ole, että siihen kannattaisi yli 700e sijoittaa.
Se on se putsaus, piirilevyn siirto(ruuveja auki, on vähän vara siirtää niin saa ehjän liukupinnan niiden nastojen hangattavaksi) ja sen pyyhkimen missä ne nastat on jousivoiman parantaminen. Vaatii melkeinpä sen viipperän irroittamisen ja varovaisen vääntämisen.
Ei aina tuokaan riitä, kun olin toisen immun löytänyt ja mittailin molempia, oli piirilevy kypsä toisesta, enkä kyllä itse sitä osaa korjata, ehkä joku elektr.hemmo?

Jos jostain löydät toimivan, voi olla järkevintä. Alkaa vaan olemaan melko kortilla nuo...

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Ilmamassamittari (b200et)
« Vastaus #16 : 20.02.2012, 21:35:48 »
Se on se putsaus, piirilevyn siirto(ruuveja auki, on vähän vara siirtää niin saa ehjän liukupinnan niiden nastojen hangattavaksi) ja sen pyyhkimen missä ne nastat on jousivoiman parantaminen. Vaatii melkeinpä sen viipperän irroittamisen ja varovaisen vääntämisen.
Ei aina tuokaan riitä, kun olin toisen immun löytänyt ja mittailin molempia, oli piirilevy kypsä toisesta, enkä kyllä itse sitä osaa korjata, ehkä joku elektr.hemmo?

Jos jostain löydät toimivan, voi olla järkevintä. Alkaa vaan olemaan melko kortilla nuo...

Täytyy koittaa putsailla jos auttaisi ja jos ei auta, niin koittaa löytää ehjä tilalle.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Ilmamassamittari (b200et)
« Vastaus #17 : 09.03.2012, 14:30:51 »
Ehjä mittari löytyi ja eilen sain sen vaihdettua. Ja käyntiinhän se lähti, eli suurella todennäköisyydellä vika oli vanhassa imm:ssä.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa hekivimi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Fcuk The Fuel Economy.
Vs: Ilmamassamittari (b200et)
« Vastaus #18 : 04.06.2013, 20:18:45 »
Tästä taas voimme jatkaa että vertaa niitä mittaamiasi arvoja noihin linkittämiini.

+Mikä erittäin tärkeätä... Jos sinulla on se vanha imm joka on joskus tiettävästi toiminut, mittaa siitä jousijännitys.
Kansi pois ja vedät jollain naru/ keittiövaaka metodilla sen vaikka puoleenväliin ja mittaat sitä penarin immusta saman. Jos on ok, hyvä homma. Jos on heittoa, säädä se penarin osa samaan kireyteen kuin alkup.
Jos ne muut arvot täsmää, siinä sulla on korvausosa. 8)

Se potikan arvo ei kerro mitään jos jousijäykkyys ei täsmää, eikä se luukku käännä mitään potikkaa vaan niitä kontakteja siinä liukupinnalla. tärkeää vain onkin se, millä ilmavirtauksella(luukun kautta) läppä kääntyy tiettyyn asentoon.
Sitä kai Dartterikin tarkoitti.

Tuossa helkkarin epätarkka kuva immusta avattuna...  (Kuva poistettu lainauksesta.)
Siinä näkee tuon kaarevan jutskan jossa on ne 2 tappia laahaamassa tuota mustaa kontaktipintaa.

Pistän parempaa kuvaa kun löydän hyvin piilotetun ulkoisen levyn jostakin... :D




Mites tota jousta nyt löystetään tosta immusta? noita kahta jousen osaa levitetään toisistaan jotka on tossa akselin "rattaassa" vai?  ???

hevonen

  • Vieras
Vs: Ilmamassamittari (b200et)
« Vastaus #19 : 04.06.2013, 21:23:09 »



Mites tota jousta nyt löystetään tosta immusta? noita kahta jousen osaa levitetään toisistaan jotka on tossa akselin "rattaassa" vai?  ???
[/quote]Juu, siis niitä jousen päitä jotka nojaa siihen mustan muovirattaan ulkohammaskehään, nostetaan pois hammaskoloista ja sitten vaan siirretään niitä jousia eri kolosiin. Ratas siis kääntyy. Molemmat jousenpäät siirtyy tietenkin yhtä monta hammasta.
Merkkaa vanhat jousenpäänpaikat rattaaseen ennen operaatiota niin tiedät mitä olet tehnyt!

Se musta ratas on siis jousijännityksen alainen, alla on spiraalijousi niinkuin imurin johdon kelauksessa... :P

Poissa pkarlstedt

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmamassamittari (b200et)
« Vastaus #20 : 07.01.2025, 10:19:51 »
Mistä päin 0 280 202 035 lähtee aukeamaan?



Pitäisi päästä katsomaan laahauspinnan kunto, mutta musta muovikansi vaikutti perin kovettuneelta. En heti hirvinnyt lähteä sitä vääntelemään.

Olisiko jossain peräti kuvitettua esitystä asiasta?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Ilmamassamittari (b200et)
« Vastaus #21 : 07.01.2025, 10:59:51 »
Ai noitakin vielä on.

Sen mitä noista muistan niin kyllä se kansi pitäisi saada pois.
Anna vaikka vähän lämpöö jollain puhaltimella ja koita vääntää kantta auki.
Jos ei lähde niin sahaa sen auki ihan läheltä alareunaa kun jollain massallahan se pitää takaisin kuitenkin liimata.

Nyt kun näki taas noi sun kuvat niin alkaa varmaan tuleen uniin tuo vehje. Kiitos vaan. :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Nieminen55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmamassamittari (b200et)
« Vastaus #22 : 07.01.2025, 13:27:32 »
Pitäisi päästä katsomaan laahauspinnan kunto, mutta musta muovikansi vaikutti perin kovettuneelta. En heti hirvinnyt lähteä sitä vääntelemään.
Laita ohmimittari napojen 6 ja 7 väliin, ja liikuttele läppää, niin vastusarvo muuttuu läpän asennon mukaan.

Poissa pkarlstedt

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmamassamittari (b200et)
« Vastaus #23 : 07.01.2025, 14:32:03 »
Paljon kiitoksia vastauksista!

Olisi varmaan pitänyt laittaa sisältövaroitus, mutta hyvä jos yöunia ei kuitenkaan kokonaan menetetä noiden kuvien takia.

Liitin on viiden pinnin levyinen, mutta vain neljä näyttää olevan käytössä.

Katson, muuttuuko vastusarvo tasaisesti läppää liikutellessa, ja kokeilen sitten antaa kannelle lämpöhoitoa, jos tuo vaikka antautuisi minulle.

Poissa pkarlstedt

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmamassamittari (b200et)
« Vastaus #24 : 12.01.2025, 14:17:26 »
Laita ohmimittari napojen 6 ja 7 väliin, ja liikuttele läppää, niin vastusarvo muuttuu läpän asennon mukaan.

Löytyihän sieltä sitten numeroita.



Vastusarvo kyllä muuttui läppää käännellessä mutta ei mitenkään nätisti tai järkevästi.

Musta muovikansi oli liimattu paikalleen jollain silikonilla. Se suostui avautumaan lämpöä ja pintä väkivaltaa käyttäen. Sisuskalut näyttivät minun silmääni siisteiltä.



Liitinpalikka (kuvassa toosan oikean puoleisessa kyljessä) on tuossa vedetty vähän ulos. Liittimestä painuu kaksi nastaa kiinni piirilevyyn (sinisellä ympäröidyt kohdat). Niden kohdalla oli erikoista syheröä. Olisiko liitin ollut löysästi kiinni kuoressa? Yksi nasta painetaan liitinpalikasta pitkällä varrella kontaktiin laahaimen kanssa  (punaisella ympyröity). Ja sitten vielä laahaimen nastat piirikortin keraamisella (?) liukupinnalla. Aikamoinen härveli.

Ruuvinreiät piirilevyssä olivat väljät, joten levy oli helppo siirtää uuteen kohtaan.

Putsasin kontaktipinnat, liimasin kannen ja ruuvasin liittimen takaisin paikalleen, ja saatoin todeta moottorin pysyvän taas käynnissä ja kestävän kuormitusta.

Nyt pitäisi vielä löytää syy humppaavalle tyhjäkäynnille. Siinä tarkoituksessa suihkin starttipilottia sinne tänne.



Kierrokset eivät lähteneet nousuun missään vaiheessa mutta asettuivat järkevälle tyhjäkäyntitasolle imusarjan ylimmästä nipasta lähtevää letkua suihkuttaessa, ennen kaikkea ehkä tuota T-kappaleesta vasemmalle lähtevää osuutta.

Löytyisikö jostain hyvä osakuvasto, josta voisi käydä etsimässä osanumeroita ja -speksejä? Esimerkiksi tuo letkussa oleva valkoinen tatti on minulle tuntematon kappale.


Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Ilmamassamittari (b200et)
« Vastaus #25 : 12.01.2025, 17:35:01 »
En nyt muuta tiedä ja muista mutta tuollainen valkoinen tatti on yleensä takaiskuventtiili tai yksisuuntaisventtiili, miksi sitä nyt haluaa nimittääkään.

Jos se on otsassa, silloin merkitys on eri. ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Elekma  Autoracing