Autoracing  KL-varaosat

Vaihteistoherja geartronic

• 51 Vastauksia
  • 14814 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jake78

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteistoherja geartronic
« Vastaus #30 : 18.03.2015, 15:23:48 »
Ok, noissa just on ollu paljon sähkö ongelmia ja todella vaikeita/ärsyttäviä selvittää. Luulin itse et automaattilaatikossa on ongelmia mutta eipä ollut vaan sähköissä. Isot rahat säästin kun sain selville itse. Hyvä obd lukija on rahansa arvoinen, mikä näyttää kaikki luettavat arvot eri yksiköissä.

Poissa volvo99

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #31 : 18.03.2015, 15:32:22 »
Sanos muuta säästää kun vaan löytää se oikean vian että ei tarvitse aloittaa sieltä kalliimmasta. Auto on ollut seisonnassa ja olen ajanut toisella autolla. Lämpimässä tallissa volvo odotellut korjaamista ja viikonloppuna käynnistin ja heti lähti käyntiin. Kyllä nyt tahdon sen kuntoon. TCM 000B ja ECM 530D koodit. Öljyt myös vaihdettu. Ajettu 240 000km -99, 2.9 ja bensa.

Poissa jake78

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #32 : 18.03.2015, 15:41:02 »
Ok. Mulla seiso tallissa melkein kaksi vuotta kun kyllästyin ja ajelin toisella. Nyt sitten talvella tutkin ajan kanssa ja sain kuntoon. Se mikä hauskinta niin volvon oma huolto totesi samat koodit ja antoivat ymmärtää että laatikko on vaan niin huono. Mielellään uuden vaihtaisivat aina. Signaalin katoamiseen noi sinunki koodit viittaa. Onhan siellä laatikossa tunnistimia mutta harvemmin ne kai rikki menee. Mulla antoi välillä signaalia ja välillä ei niin auttoi jonku verran selvittämisessä että miksi se katoaa. Yks sähkäri sano et jos se anturi ois rikki niin ei se enää signaalia antais ollenkaa joten johtoja ja liittimiä epäilin ja aloin käydä läpi.

Poissa jake78

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #33 : 18.03.2015, 16:34:23 »
Hetkonen toi sun tcm 000B taitaa viitata siihen että vikaa 1. Solenoidissa ja ecm 530D vikakoodi toisessa yksikössä, korjatkoon viisammat mutta näin netistä lukien nopsaa.

Poissa siipiveikko

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #34 : 18.03.2015, 17:46:07 »
Olen korjannut tänä vuonna 5 laatikkoa jotka ovat herjanneet solenoidivikaa. Kaikissa on ollut ehjät solenoidit mutta vikaa on ollut aina jonkin vaihteen kitkoissa tai muuta mekaanista vikaa. Ei kannata aina uskoa niitä vikakoodeja, tcm vertailee kahden eri anturin antamaa pyörimisnopeustietoa eri vaihteilla ja jos esiintyy liikaa luistoa niin laatikko menee vikatilaan ja herjaa solenoidivikaa.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa jake78

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #35 : 18.03.2015, 17:48:25 »
Ok. Eli dr trannyä sekaan öljynvaihdon yhteydessä jos paljon ajettu niin loppuu ne luistot ja tulee kitkat takaisin sinne minne kuuluu  ;)

Poissa siipiveikko

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #36 : 18.03.2015, 18:13:15 »
Jos siellä on jo metalli metallia vasten niin ei se oikein enää palaudu. Tai tarpeeksi kun antaa runtua niin ne hitsautuu yhteen , sitten kyllä pitää mut ei enää irtoa. Näitäkin on nähty.

Poissa volvo99

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #37 : 18.03.2015, 21:27:26 »
No niin juuri olin tyytyväinen että vika saattoi löytyä  :) mutta ei löytynytkään. Mistäs nyt sitten aloittaa vian metsästys?       siipiveikko  kerroit että jos esiintyy liikaa luistoa niin laatikko menee vikatilaan. Jos lootassa sitä, mitä sille on mahdollista tehdä.  Uusi loota  :-\

Poissa siipiveikko

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #38 : 18.03.2015, 23:32:07 »
No niin juuri olin tyytyväinen että vika saattoi löytyä  :) mutta ei löytynytkään. Mistäs nyt sitten aloittaa vian metsästys?       siipiveikko  kerroit että jos esiintyy liikaa luistoa niin laatikko menee vikatilaan. Jos lootassa sitä, mitä sille on mahdollista tehdä.  Uusi loota  :-\
Uusi laatikko Volvolla jotain 5-6ke, tuskin on vaihtoehto.
Asiantunteva vaihteistokorjaamo tuon osaa kunnostaa ja minuakin voi lähestyä asian tiimoilta yv:llä tai puhelimitse.
Numero löytyy mun ilmoituksesta tuolla myyntipuolella.

Poissa jake78

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #39 : 19.03.2015, 10:56:30 »
Volvo99, saanko kysyä mitä öljyä laatikkoon on laitettu jos/kun ne on vaihdettu?

Poissa volvo99

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #40 : 20.03.2015, 11:18:06 »
Mobil ATF 320 premium

Poissa jake78

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #41 : 20.03.2015, 12:25:51 »
Ok, mulla on mobil atf 3309, luin et se ois oikea öljy näihin etuvetoisten volvojen luisto-ohjattuihin automaattilaatikoihin.

Poissa C70

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #42 : 22.03.2015, 17:40:34 »
T6 ja 2.9 on GM laatikko ja siihen käy toi 320 atf. 4  vaihteita noissa on hajonnut mekaanisesti. Se on heikko kohta. Se on ylivaihde ja sitä ei ole tarkoitettu muuhun kuin auton omalle painolle. Vaunua vedettäessä suosittelen ehdottomasti käyttämään 3 vaihdetta, se on suora välitys ja kestää.

Eihän se laatikko muutenkaan mikään paras ole, mutta kestää normi/oikein käytettynä ihan ok.

Poissa jake78

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #43 : 22.03.2015, 17:46:47 »
Ok. No mulla kun vaihteisto oli korjattavana jokunen vuosi sitten niin siihen oli laitettu tämä atf 320 öljy ja vaihdoin sen atf 3309 öljyyn ja laatikko toimii mielestäni paljon pehmeemmin ja vaihtaa aiemmin just sen nelosen päälle. Tuossa ei vetokoukkua ole eikä tule, toi gm loota on tunnetusti niin paska ettei se vetämistä kestäisi, ainakaan d asennossa. Jokainen laittakoon autoonsa mitkä öljyt haluaa muttta on niissä muutakin eroa kuin hinta.

Poissa Vartsi

• De Luxe
  • *
  • Jeppistä..
« Vastaus #44 : 22.03.2015, 22:28:12 »
Kuokitaan tähän samaan settiin kun näitä tuntuu olevan (tässäkin melko tuore).

Itsellä 195tkm ajettu geartronicilla oleva 2002 S60 T5 pamauttaa 2-->3 sekä 3-->4 vaihdoissa. Ei joka kerta, mutta kuitenkin. Välillä myös P:ltä vaihtaessa D:lle kytkeytyy päälle heti, välillä aikaa menee jopa ~3 sekuntia.

Tuntuu myös tekevän sellaista, että meno puutuu mäkiin tai joskus tasaisellakin. Kierrokset pienellä, liian iso vaihde päällä ja ihan kuin vielä jarruakin painaisi --> pieni polkaisu kaasua nostaa kierrokset ylemmäs ja auto kulkee kevyemmin.

Lisäksi välillä kun tasakaasulla ajaessa napauttaa vakkarin päälle, heittää kierrokset ehkä about ~3500rpm ja lyö "kytkinpommilla" vedot päälle. Tämä hieman hämää että mistä voisi johtua? Tuota kokeilin monellakin tapaa ja välillä tekee, välillä ei.
Mikä muuttuu vakionopeudensäätimen kytkiessä niin, että auto keksii nostaa kierroksia reilusti ilman vetoja ja sitten vasta lyö vedot päälle? Voisiko tuohon sattua vaihteen vaihto samaan syssyyn, jolloin vakkari ei suoraan vaikuttaisi tuohon nykäykseen, vai olisikohan kensies turbiinilukon toiminnasta? Koko homma tapahtuu ehkä 1.5 sekunnissa.

Muistelisin että näitä ongelmia ilmaantui lievänä 2014/175tkm tehdyn Essential huollon jälkeen, jossa päivitettiin sitä sun tätä. Tuon jälkeen vaihdatin laatikon öljyt (180tkm), tilanne rauhoittui hetkeksi mutta eipä tuo nyt hyvä ole.

Vaihtoehtoina olisi tehdä tuolle jotain, jos joku osaa antaa hyviä ideoita että mitä? Toinen vaihtoehto odottaa sitä viimeistä nykäystä ja työntää paaliin koko kosla, vaikka muuten onkin unelmapeli.

Kiitellään asiallisista ja asiantuntevista vastauksista jo etukäteen!!
« Viimeksi muokattu: 22.03.2015, 22:32:47 kirjoittanut Vartsi »
Volvo S60 T5 -02

Autodiagnoosi  Carcom Oy