Latasin lauantaina facebookiin tiivistettynä tietopaketin rata-ajosta, laitan sen vielä tähänkin alle. Ei siitä ainakaan haittaa ole

Ratapäiviin on aikaa tasan viikko. Samalla se on myös viikko hyvää aikaa laittaa auto ratakuntoon, eli lue tämä postaus läpi, jos suunnittelet rata-ajoa.
Ennen radalle menoa tehdään jokaiselle autolle ratakatsastus, jossa huolehditaan että auto on turvallinen radalla sekä omalle kuljettajalleen että muille radalla ajaville. Katsastajalla on oikeus ja velvollisuus estää radalle pääsy vaaralliseksi katsomaltaan ajoneuvolta. Ohjeistus ratakatsastukseen on siis vähintäänkin tämä:
-Poista autosta kaikki irtonainen tavara. Onnettomuustilanteessa fysiikan lait muuttavat kevyenkin lentävän tavaran pahimmillaan tappavaksi esineeksi.
-Huolehdi autoon jäävän tavaran riittävästä kiinnityksestä, koskien esimerkiksi akkua.
-Tarkasta riittävät nestetasot sekä jarruissa että jäähdytyksessä. Ahvenisto on aurinkoisella säällä paikkana jo itsessään todella kuuma, ja tämä on syytä huomioida auton jäähdytyksen lisäksi myös kuljettajan riittävässä nestetankkauksessa.
-Jarrujen ja renkaiden kunto. Renkaissa tulee olla riittävästi pintaa että ne kestävät rata-ajon haasteet, nypittyjä nastarenkaita ei radalle päästetä. Jarruissa riittävä teho, sillä kaiteet ovat radalla yllättävän lähellä, ja lähenevät samassa suhteessa vauhdin nousun kanssa.
-Tarkasta ettei mikään paikka vuoda ja ettei moottori ole öljyinen, jotta katsastaja pääsee toteamaan autosi kunnon hyväksi ja pääset radalle.
-Pidä huolta, että autossasi on riittävä äänenvaimennus pakoäänille. Meluraja Ahveniston radalla on sen keskeisestä sijainnista johtuen ehdoton 95dB, ja melut mitataan jokaisesta radalle menevästä autosta. Moottorin huudattaminen varikkoalueella on myös ehdottomasti kielletty, ja voi johtaa paikalta poistamiseen kuten muukin epäasiallinen häiritsevä tai vaarallinen käytös.
-Kuminpolttoaluetta ei tänä vuonna tilanpuutteesta ole järjestetty, eikä se ole sallittua myöskään radalla tai varikolla. Driftaus ei myöskään ole sallittua.
-Turvavyön toiminta on myös syytä tarkastaa, ja se pidetään ehdottomasti kiinni auton liikkuessa.
-Rata-auton ei tarvitse olla liikennekäyttöön rekisteröity.
-Ota mukaan oma kypärä, jos sinulla suinkaan on. Rata-ajossa kypärä on pakollinen sekä kuljettajalla että sallitulla yhdellä matkustajalla. Possujunavuoroa varten kypärää ei tarvita, ja autossakin saa olla matkustaja jokaiselle paikalle. Ratatoimistossa tulee myös olemaan pari lainakypärää äkillisen tarpeen varalle.
-
Rata-ajossa on aivan ehdoton nollatoleranssi! Muista tämä siis lauantain varikkotankkauksen lisäksi myös jo perjantai-illan mahdollisessa vauhdinotossa
