RallyBaron  Samppasport

b230ft puutui ajossa

  • 14 Vastauksia
  • 6235 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
b230ft puutui ajossa
« : 17.01.2015, 21:03:13 »
Elikkä on tuo 98 vuoden 940 ft koneella, 290tkm ajettu. Tasan vuosi sitten tällä samalla reissulla hajos kansipahvi, tuli muutoksia kanteen ja nokka vaihtu samalla. Vajaan vuoden verran on rempan jälkeen ollut pientä nykimistä tuossa 1500-2500rpm kohdilla pintakaasulla, about nollapaineilla.

Nyt äsken sitten ajelin motaria n. 105 mittarissa, n. 20km jälkeen alkoi puutumaan, vauhti meinas hidastua vaikka kaasua oli jo aika reippaasti, paineet nollassa tai 0,1bar plussalla. Sitte hölläsin ja menin motarin levähdyspaikalle, sitä ramppia kun nousin nii kolmosella ei alkanu sutimaan vaikka kaasun laitto lattiaan, ahdot kyllä nousi sinne 0,9bar.

Levikkeellä avasin heti pellin, ei ylimääräsiä ääniä tms, turbo ja pakosarja oli melkein kanteen asti punasena?! :o

Jäähyttelin hetken ja käytin sammuksissa, ja jatkoin matkaa, kiihyttelin reippaammin motarivauhtiin, eikä mitään ongelmaa, hiastelin 90 vauhtiin, ja pääsin 15km, alko lievästi vaikuttamaan samalta ooreelta, mutta motari loppu sopivasti, kiersin ympyrän ja kiihyytin kunnolla kakkosella, ei mitään vikaa loppumatkalla, n.2km.

Mikähän mätti, vaikutti ensin ahtovuodolta, mutta se kai ei nuin korjaantuisi :idiot2: turbon hehkuminen ja vanha nykiminen ilman vetoja vaikuttaisi sytkävikaan, liian myöhäisellä tms? Mutta nykiminen on helpottanu, kun vaihdettu puola, puolan- ja tulpanjohdot ja tulpat. Ei kadonnut täysin vielä kuitenkaan.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: b230ft puutui ajossa
« Vastaus #1 : 18.01.2015, 18:03:34 »
Nyt äsken sitten ajelin motaria n. 105 mittarissa, n. 20km jälkeen alkoi puutumaan, vauhti meinas hidastua vaikka kaasua oli jo aika reippaasti, paineet nollassa tai 0,1bar plussalla. Sitte hölläsin ja menin motarin levähdyspaikalle, sitä ramppia kun nousin nii kolmosella ei alkanu sutimaan vaikka kaasun laitto lattiaan, ahdot kyllä nousi sinne 0,9bar.

Levikkeellä avasin heti pellin, ei ylimääräsiä ääniä tms, turbo ja pakosarja oli melkein kanteen asti punasena?! :o

Mikähän mätti, vaikutti ensin ahtovuodolta, mutta se kai ei nuin korjaantuisi :idiot2: turbon hehkuminen ja vanha nykiminen ilman vetoja vaikuttaisi sytkävikaan, liian myöhäisellä tms? Mutta nykiminen on helpottanu, kun vaihdettu puola, puolan- ja tulpanjohdot ja tulpat. Ei kadonnut täysin vielä kuitenkaan.

Mitkä lastut? 

Nykiminen viittaa nakutukseen ja sitä kautta punoituksen keralla syttymyöhäkköön.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft puutui ajossa
« Vastaus #2 : 19.01.2015, 02:00:47 »
Tonin lastut ollu jo puolitoista vuotta. Bensa ja sytkä. Miksi se tasakaasulla nakuttais? Kuulostais kyllä loogiselta muuten. Sen valkoisen ison (pa-pumppu jne?) releen kolvailin uusiksi viime viikolla, oli muutama kolvaus murtunu, saatto vaikuttaa käyntiin sillon positiivisesti, tai sitte vaan tuntu siltä :buck2:

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: b230ft puutui ajossa
« Vastaus #3 : 19.01.2015, 10:13:37 »
Tonin lastut ollu jo puolitoista vuotta. Bensa ja sytkä. Miksi se tasakaasulla nakuttais? Kuulostais kyllä loogiselta muuten.

Tasakaasullakin voi ihan hyvin nakuttaa, sillä kartta voi olla sen verran "herkällä" ja siihen tarvitaan pieni karstan murunen sinne moottoriin tai tasakaasulla hitusen hoikalla oleva sopitus, niin soppa on valmis.

Tonin vanhat syttylastut saattavat olla myös suoraan 16-tappisen binejä, joissa ei ole nakutusrikastustukea, jolloin ainoa juttu nakutuksen hallintaan on syttymyöhäkkö. Mihin punoitus viittaa vahvasti. Eikä se 16-tappisen kartta ole mitenkään optimaalinen 8-tappiselle, joten sekin herkistää nakulle.

Sytytyksen ajoitus ei EZK:ssa nimittäin muutoin mene myöhäiselle, mihin punoitus vahvasti viittaa. Toki laihalla oleva sopitus vielä auttaisi asiaa.

Nakun puolesta puhuisivat nuo kierrokset ja "nolla-paineet", sillä 8-tappisessa koneessa on tuossa myös sellanen naku-herkkä alue.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft puutui ajossa
« Vastaus #4 : 19.01.2015, 11:57:19 »
Aivan. Nyt menen vaihtamaan vakio sytkäboksin ja bypassin kalvon. Samalla kai vois vakio bensalastun laittaa ja laskea paineita...

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft puutui ajossa
« Vastaus #5 : 19.01.2015, 12:55:58 »
Nyt on vakio syttyboksi paikallaan ja yhtäkkiä vaikuttais että nykiminen väheni/poistui. Motarille en vielä menny testaamaan, jos sattuis käymään niinkuin toissailtana. Imusarjan tiiviste pitäis kans vaihtaa, ei reagoinu bräkleeniin mutta ykköspytyn kohdalta oli pari milliä paennu sisään.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: b230ft puutui ajossa
« Vastaus #6 : 19.01.2015, 13:19:54 »
Nyt on vakio syttyboksi paikallaan ja yhtäkkiä vaikuttais että nykiminen väheni/poistui. Motarille en vielä menny testaamaan, jos sattuis käymään niinkuin toissailtana.

No, jos ahtimen punoitus katosi ja nykiminen kanssa, on diagnoosi suhteellisen selvä. Tiputithan ahdot myös lastun muutoksen myötä?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft puutui ajossa
« Vastaus #7 : 19.01.2015, 13:51:11 »
Joo, punoitusta tuskin nyt on, sitä ilmestyny vain tuossa puutumistapauksessa. 3"dp ilman kattia niin ei se aivan pienellä polkemisellakaan hehku vielä. Jep, laskin ahdot 0,6bar.

Mistäs sais uutta toimivampaa lastua, eihän tuolla kevään jälkeen voi enää ajaa nuilla paineilla? Muutoksia on lastujen hankintahetkeltä tähän päivään putkisto ja 531 kansi isommilla pakovenoilla jne. Eli siis molemmat lastut vois varmaan päivittää.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2015, 14:26:14 kirjoittanut Juike »

Poissa Volvo For Life

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: b230ft puutui ajossa
« Vastaus #8 : 19.01.2015, 18:51:03 »
Toniin yhteyttä niin muokkaa ne sun lastut kun kerrot mitä muutoksia tehnyt niin johan alkaa rokkaan ne lastut passaa pelkkien ahtojen nostoon mutta jos ruvetaan nokkaa ja putkee yms laittaan niin lastut modaukseen heti :)

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft puutui ajossa
« Vastaus #9 : 19.01.2015, 22:54:59 »
Paskat se mitään vielä toimi... just ajelin 10km kotiin ja puutui taas, tyhjäkäynnillä tuntui käyvän kans vähän raskaasti, 100-200rpm matalemmilla kierroksilla kuin normaalisti. Uudelleen käynnistämällä tais parantua, ei sitä oikein tässä kaupungissa niin huomaa kun pidot katoaa kun koittaa kiihdyttää.

Kaverin kans oli puhetta tästä, sillä 525tds bemari tekee samaa välillä, että motarilla saa polkea kaasua pohjaan ettei hidastu.

Seokset mulla vaikuttaa aivan normaalilta tuossa tilanteessa ainakin PLX:n mukaan. Ei siis nytkään näkynyt mitään rikastusta tuossa nakun takia, vaikka vakio sytkäboksi/lastu. Mitäs sitte? :idiot2: Nuo lastut pitäis laittaa uudet, kunhan on ylimääräistä sen verran. Ennen ei kuitenkaan tätä puutumista ole käyny näilläkään lastuilla, eli nyt parin päivän sisällä jotain on tapahtunut, mutta mitä?

e. koitan uusia tulpat ja imusarjan tiivisteen lähiaikoina, kovasti vaikuttais tämäkin ongelma tuon nykimisen lisäksi sytkävialta, seokset kuitenkin kunnossa, ja kun yrittää kiihdyttää, niin ahdot nousee, vetää normaaliin tapaan pikkuhiljaa paksulle seokset muttei vaan kiihdy..?
« Viimeksi muokattu: 19.01.2015, 23:34:47 kirjoittanut Juike »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: b230ft puutui ajossa
« Vastaus #10 : 20.01.2015, 11:34:05 »
Toniin yhteyttä niin muokkaa ne sun lastut kun kerrot mitä muutoksia tehnyt niin johan alkaa rokkaan ne lastut passaa pelkkien ahtojen nostoon mutta jos ruvetaan nokkaa ja putkee yms laittaan niin lastut modaukseen heti :)

No, jos lastu on tehty alunperin oikein ja kunnolla, ei hirveitä muokkaustarpeita ole....  :facepalm:
Ei olisi myöskään noita "nykimis"-ongelmia alunperinkään.  :nohnoh

Minä en ainakaan pysty tekemään hyvin rokkaavaa lastua nokalle yms. jutuille "sohvalta", vaikka olen erilaisia suuttimia sovittanutkin LH:lle hitusen isommalla suutin&polttoaine skaalalla kuin kukaan muu foorumilaisista.

Paskat se mitään vielä toimi... just ajelin 10km kotiin ja puutui taas, tyhjäkäynnillä tuntui käyvän kans vähän raskaasti, 100-200rpm matalemmilla kierroksilla kuin normaalisti. Uudelleen käynnistämällä tais parantua, ei sitä oikein tässä kaupungissa niin huomaa kun pidot katoaa kun koittaa kiihdyttää.
Punasteliko pakosarja/turbo?

Jos punasteli, on syttymyöhäkkö kyseessä.

Tarkasta IMMun lähtöjännite tyhjäkäynnillä, sillä sekin saattaa kikkailla tässä ja tehdä laihan sopituksen.
IMMun puhdistaminen on myös perusasia tässä. Paskainen lanka = hidas reagointi ilmamassan lisääntymiseen -> hoikat sopat -> nakutusta helpommin.

Seokset mulla vaikuttaa aivan normaalilta tuossa tilanteessa ainakin PLX:n mukaan. Ei siis nytkään näkynyt mitään rikastusta tuossa nakun takia, vaikka vakio sytkäboksi/lastu. Mitäs sitte? :idiot2: Nuo lastut pitäis laittaa uudet, kunhan on ylimääräistä sen verran. Ennen ei kuitenkaan tätä puutumista ole käyny näilläkään lastuilla, eli nyt parin päivän sisällä jotain on tapahtunut, mutta mitä?

Hm...   
Kulkuun/sopitukseen/syttyyn vaikuttavat LH/EZK kombossa, IMMu, lambda, lämpötila-anturi ja kierrosluku ja siinä ne sitten olivatkin.

Tämä edellyttäen, että laajakaista näyttää entisiä lukemia.

e. koitan uusia tulpat ja imusarjan tiivisteen lähiaikoina, kovasti vaikuttais tämäkin ongelma tuon nykimisen lisäksi sytkävialta, seokset kuitenkin kunnossa, ja kun yrittää kiihdyttää, niin ahdot nousee, vetää normaaliin tapaan pikkuhiljaa paksulle seokset muttei vaan kiihdy..?

Hm... Vaikuttaa sytty-asialle aikas pitkälle. Sytty-myöhäkköä tekevät naku-anturi ja lämpöanturi. Toki Kuormatietokin voi tehdä asioita, LH:n kautta.

Vikakoodeja?

Hyvä minä!  :facepalm:
Unohdin sanoa, että resetoi LH noiden lastujen vaihdon vuoksi, sillä sopeutumat ovat hitusen vinossa luultavasti.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft puutui ajossa
« Vastaus #11 : 20.01.2015, 12:42:00 »
Ei vikakoodeja tuosta OBD pistokkeen navasta 3, eli olikos se LH:n pinni. Turbon punastelua en käynyt katsomassa, tuossa kun tallilta tulin 10km päästä, motarilta noustaan niin olen jo melkein kotona, eli se ei sitä ehtinyt kauaakaan tehdä. -20c pakkasta pihalla ja kun huomasin ettei se toimikkaan niin ei enää katoksessa yhtään kiinnostanu mennä pellin alle tutkimaan :buck2: Pitää IMMu mittailla illalla jos sais auton talliin. Sen putsasin bräkleenillä tuossa viime kesänä, testasin myös tuosta FD koneellisesta vaparista IMMua, en huomannut muutosta. Molemmat putsasin.

e. Niin ja LH resetoitumassa tällä hetkellä, seuraillaan.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4537
Vs: b230ft puutui ajossa
« Vastaus #12 : 20.01.2015, 12:58:10 »
Tota puutumista olen itsekin välillä havainnut, syytä en osaa sanoa. Välillä (harvoin) joutuu ajamaan liki nollapaineilla vaikka normaalisti on - 0,5-0,3 riippuen vauhdista. Punastelua ei ole ollut.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: b230ft puutui ajossa
« Vastaus #13 : 20.01.2015, 14:01:14 »
Puutumista ollu myös täällä, ilmenee mulla niin että jos tulee vaikka ennen risteystä vähän polkaistua ja joutuu risteykseen pysähtymään/hidastamaan ja siitä lähtee taas kiihdyttämään niin vastaa kaasuun todella laiskasti eikä kulje alipaineilla mihinkään, korjaantuu kun taas pääsee ahdoille :D Maantiellä ja normaaliajossa kuitenkin toiminu ongelmitta.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa MKT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • blöb
Vs: b230ft puutui ajossa
« Vastaus #14 : 22.05.2019, 23:51:48 »
Puutumista ollu myös täällä, ilmenee mulla niin että jos tulee vaikka ennen risteystä vähän polkaistua ja joutuu risteykseen pysähtymään/hidastamaan ja siitä lähtee taas kiihdyttämään niin vastaa kaasuun todella laiskasti eikä kulje alipaineilla mihinkään, korjaantuu kun taas pääsee ahdoille :D Maantiellä ja normaaliajossa kuitenkin toiminu ongelmitta.

Sori vanhan nosto, selvisikö vian syy?
Terveisin: alipaineella puutunut ja laiska.
940 Turbo -92 "v8?"

 

Futurez  Kulkukoira