Autoracing  KL-varaosat

V70 R awd talviautoprojekti

  • 43 Vastauksia
  • 20208 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #15 : 22.03.2015, 20:46:01 »
Vaikutti tosissaan että hetken ajelut tuli.. Lauantaina päätin että lähdetäämpäs koko perheen voimin Volvolla kaupungille kun se on nyt siinä kunnossa ettei sisällä saa välttämättä häkämyrkytystä. Ajettiin parin kilometrin päähän tankkaamaan ja tankkauksen jälkeen kääntämään avaimesta. No mitään ei tapahtunut. Tuupattiin pirssi pois mittarilta ja ihmettelemään. Startti ei pyörittänyt eikä solenoidin naksaustakaan kuulunut. Pienen odottelun ja ihmettelyn jälkeen startti pyörähtikin ja Volvo tulille ja talliin odottamaan kun käytiin sitikalla hoitamassa keikka.

Iltasella mittasin sitten akun jännitteen ja mittari näytti 11,9 V Ei kun laturi kiinni ja virtaa sisään. Täyteen ladattua piuhat irti ja tänään tarkistusmittaus. 12,2V.. Pihtimittaria piuhoihin ja 0,5A kulutusta kokoajan. Kuormitin akkua mankalla ja valoilla sen verran että sain tippumaan alle 12V ja käänsin avaimesta ja starttasi nöyrästi  :buck2:

Tyhjäkäynnillä lukemaksi tuli 13,6 mikä vaikuttaa vähän alhaiselle mutta yhdestäkään Volvosta ei tätä ennen ole kokemusta.
Täytyy siis tarkkailla tilannetta ja tutkia mikä mättää. Tarkkailua helpottaakseni asensin ohimennessä jännitenäytön :D



Mielenkiinnolla odotan pääsenkö aamulla Volvolla liikkeelle. Onneksi en ole palauttanut vielä tuota "huollon sijaisautoa" isälleni :D

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5837
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #16 : 22.03.2015, 21:00:04 »
Tuskin on latausjännitteessä tai akussa vika. Sen pitäisi pyörittää edes laiskasti.

Startin ja akun piuhat, startti rikki, virtalukonpohja?

Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #17 : 22.03.2015, 21:07:59 »
Ookoo :) Noissa ranskiksissa kun jännite tippuu tarpeeksi alas niin startti ei edes yritä.

Niin jäi mainitsematta että viime viikolla 3 päivää seistyään tuo oli purkanut akun niin tyhjäksi ettei edes valoja enää syttynyt. Eli jotain feelua tuolla on mutta ei välttämättä liity nyt tähän käynnistysongelmaan. Konehuoneessa on tehty lisämaadoitukset akusta sekä moottorilohkosta koriin. Johdot vaikuttivat hyväkuntoisilta kuten akun kengätkin. Starttikin pyrittää todella iloisesti nyt kun se taas pyörittää.

Onkos näissä virtalukon pohjat kuinka helposti vikaantuvia eli voiko vaihtoprojektiin alkaa jo valmistautumaan :P

Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #18 : 01.04.2015, 13:38:03 »
Nyt on vikavalot sammutettu. Pakoputken paikkauksen jäljiltä ekan lambdan piuha oli huonosti paikoillaan :)
Käynnistymättömyys alkaa enempi vaikuttaa virtalukon pohjan vialta kun pari kertaa on syttynyt vain SRS valo tauluun kun on virta-avaimesta kääntänyt. Pitääpä laittaa sellainen seuraavaksi tilaten. Kesärenkaatkin pitävät taas ilman sisäpuolella joten kohtapuoleen voisi niitä alkaa suunnittelemaan alle.

Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #19 : 06.04.2015, 21:28:28 »
Tänään taas jätti käynnistymättä kahden päivän seisomisen ja pienen siirron jälkeen. Samanlainen tilanne kun viimeeksi. Räpläsin virtalukon pohjaa, paukutin starttia yms... Ei apua. Sitten laitoin laturin kiinni vaikka jännitemittari näytti jälleen samaa 11,6V. No heti alkoi yrittämään ja minuutin päästä kun laturi oli saanut kirittyä jännitteen yli 13 starttasi taas iloisesti. Tämän jälkeen ei ole taas ollut ongelmia..

Edelleen ihmettelen tuota latausta kun minkäänlaisessa ajossa jännite ei nouse yli 13,6V  ja pitemmässä ajossa alkoi olla jo 13,2 lukemissa. Eli kyllä oma epäilys alkaa mennä tuohon laturin suuntaan. Taidan huollattaa sen heti kun sopiva tilaisuus tulee josko ongelmista pääsisi sillä. Virtalukonpohjakin on tulossa merkkiliikkeeseen ja toki vaihdan senkin kun saattaahan siinäkin olla jo tällä iällä sanomista.

Ja ettei nyt menisi ihan pelkäksi marmatukseksi niin sain pahimmat pasat huuhdottua ja kesärenkaat alle.. Tällä hetkellä loputkin ylimääräiset tarrat on jo rapsittu irti ja takalasien tummennuksia pohditaan :P


Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #20 : 26.08.2015, 09:07:03 »
Talvi alkaa lähestyä ja katsastuskin puski tälle kapistukselle päälle joten jotain piti alkaa tekemään tauon jälkeen..

Vaihdoin kesällä vuotaneen ylävesiletkun ja järjestelmässä oli sen jäljiltä aikalailla vesipainotteinen liru. Ihan viattomasti lähdin talliin vaihtamaan vaan jäähdytysnesteitä ja samalla huomasin että tästä oli puretty lohkolämppärin sisähaara pois ja rintapellissä oli tyhjyyttään huutava läpivienti. Siitä se ajatus sitten lähti ja laatikollinen piuhoja viereen. Muutama tunti myöhemmin sisuksiin oli saatu upotettu 50mm2 virtapiuha sulakepesineen, 3 paria rca-piuhoja sekä kaiutinpiuhat 2-tie etupäälle.



Mankkaa en vielä lähtenyt vaihtamaan DVD-pyörittimeen vaan ajattelin antaa rakenteluajan olla vielä vanhan sotaratsun paikoillaan. Mankkaa pitää kuitenkin jumpata pois ja paikoilleen vielä muutaman kerran :D



Kaiutinpiuhoja en vielä oviin askarrellut vaan jätin ne etujalkatiloihin odottamaan seuraavaa puuhailtaa. Katselin nimittäin että alkuperäiset ovijohdot menevät pikaliittimen läpi oviin joten edessä saattaa olla uusien läpivientien tekeminen. Vielä kun uitin unohtuneen herätepiuhan mankalta konttiin niin pääsin laittamaan väliaikaiseksi möykkälaitteistoksi jokun GZ:n 4-kanavaisen päätteen heiluttelemaan subia. Tarkoituksena on asentaa päätteet lisäpenkkien alle ja heivata vararengas tallin nurkkaan niinkuin on kaikissa muissakin tullut tehtyä ja korvata se paukkupullolla ja pikku kompuralla. Tilaa näyttäisi olevan sen verran kivasti että toinen akkukin saattaa tuonne eksyä päätteiden kaveriksi. Subille askartelen kotelon kontin reunaan siten että suurin osa tilasta on edelleen käytössä ja penkit saa tarvittaessa esiin. Jos vaan saan tarpeeksi tilavuutta niin kotelo tulee tuohon oikealle puolelle.



Katsastuksessa sitten todettiin että toinen Nivo on ihan entinen ja toinenkin menoillaan. Muuta huomautettavaa ei löytynyt mutta todettiin että käsijarru voisi olla kanssa huoltoa vailla. Nyt sitten odotellaan käytettyjen Nivojen saapumista että pääsee vaihtamaan ne paikoileen ja leimaa hakemaan. Moottorin häiriövalo palaa yllättäen taas mutta päästöt olivat ihan ok. Katin päällä on tällä hetkellä reikä mutta tuskin tuokaan valoa sytyttää kun on antureiden jälkeen vasta. Jos joku osaa nimetä piuhan minkä ostan että saan satavarmasti tästä luettua vikakoodit niin saa vihjata :D Alkaa kyllästyttämään jatkuva pajalla käynti koodeja lukemassa. Starttiongelma on muuten virran puutetta... Virtalukon pohjakin on jo vaihdettu joka kyllä vähensi ongelman toistuvuutta mutta edelleen 4 päivän seisominen riittää ettei enää käynnisty.

Mutta ehkä eniten häiritsee tuo kattoluukun toimimattomuus. Eilen purin moottorin käsiin ja se pelaa hienosti. Sen mitä koitin vaijereita käsin liikutella niin vaikuttivat olevan totaalisen jumissa. Vaijerien kuoret heilahtavat aina kun moottoria koittaa pyörittää. Olisikohan tuolla ihan joku pettänyt kun luukun toinen pää on vähän korkeammalla kun toinen? Onneksi ei ole vielä vettä päästänyt sisään.



Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #21 : 26.08.2015, 11:51:33 »
http://m.motonet.fi/fi/tuote/493148/OBD-II-testeri-Android-Bluetooth Tuommosella oon omasta ärrästä moottorin vikakoodit lukenu ja nollannu. Halpa testeri. Vaatii vaan android-puhelimen ja siihen Torque-ohjelman.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #22 : 26.08.2015, 12:12:41 »
http://m.motonet.fi/fi/tuote/493148/OBD-II-testeri-Android-Bluetooth Tuommosella oon omasta ärrästä moottorin vikakoodit lukenu ja nollannu. Halpa testeri. Vaatii vaan android-puhelimen ja siihen Torque-ohjelman.

Löytyy myös itseltä.. Sain muistaakseni kierrosluvun ulos mutta ei vikakoodeja. Olen kokeillut myös VagComilla hupina sekä sillä jollain volvon piuha + ohjelma tietokoneelle yhdistelmällä mutta tähän 97:kaan ei ole saanut yhteyttä. Korjaamon laite on tähän mennessä ainoa millä on päässyt lukemaan koodit. Tiedän että joku toimiva laite / piuha + softa siihen on koska tuosta on edellisen omistajan aikana luettu koodit.. Sielläkin suunnalla on kysely sisällä mikä se laite on ollut :D

Poissa donidee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #23 : 26.08.2015, 23:40:02 »
Itsellä käytössä autocomin release 3. Mötikkä läppäriin kii ja autocomin ohjelma sinne. Lukee KAIKEN autoista kuorma-autoihin. Kiinasta tilattuna jotai 130-150e luokkaa suomeen. Kannattava sijotus.

Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #24 : 31.08.2015, 21:49:29 »
Dodii..

Tänään edistyi prokkis taas huomattavasti. Kahdesta luukusta sain kasattua yhden toimivan ja nyt alkaa homma näyttää hyvälle. Vielähän tuo säätöä vaatii nyt on toimiva luukku paikoillaan.



Seuraavaksi sitten nivot matkahuollosta ja perän kimppuun. Välissä jos kasaisu tuon sisustan loppuun :D

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3822
  • 195hv/406Nm
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #25 : 31.08.2015, 21:53:08 »
Hieno homma et tuli kuntoon  O0

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #26 : 07.09.2015, 20:50:47 »
Luukku pelaa edelleen ja sisustakin on kasattu, ja alotinkin tuon takaiskarien vaihto operaation..
Tänään sain vihdoin toisenkin nivon takaa irti ja aloin katselemaan alakiinnikkeiden tappien siirtämistä nivoista toisiin. Eilen jo koitin toista vanhasta sitä irroittaa mutta huonolla menestyksellä. Jätin kuitenkin likoamaan vuorokaudeksi. Välissä sitten aloin putsailemaan uutta tulokasta pintaruosteesta ja vetäsin tuoreen maalin pintaan. Siinä sitten katsoin samalla tuota alakiinnikkettä ja eikös se perhana ole ihan erilainen kun noissa alla olleissa..

No huomenna kyselemään sitten tiskiltä onko noihin saatavilla jotain omanlaisia kiinnikkeitä. Ihan hilkulla on että alan virittämään tuonne tavallisia iskareita.. ABS ja nopeusmittari korjautui lopulta kun uhkasin myydä tuon mustalaisille joten alkaiskohan tämä etenemään jos uhkaan vaan lyödä nippuun ja ajaa kymijokeen :D



Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 904
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #27 : 07.09.2015, 20:56:01 »
AWD ja FWD takaiskari on erilainen kiinnitykseltään.
Alakiinnike ei ole tarkoitettu irroitettavaksi kuin väkivaltaa käyttämällä   ;)

Poissa Kenguru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #28 : 07.09.2015, 21:06:34 »
Jaa.. Elikkäs mulla on varmaan sitten etuvedon nivot tuossa joita tuohon nelivetoon meinasin laittaa.

Onko nyt sitten tilanne sellainen että tuohon nelikkoon ei saa yksinkertaisesti mitään muuta tuonne laitettua edes vippaskonstilla kun ihan oman nivon?

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 904
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: V70 R awd talviautoprojekti
« Vastaus #29 : 07.09.2015, 23:17:14 »
Jaa.. Elikkäs mulla on varmaan sitten etuvedon nivot tuossa joita tuohon nelivetoon meinasin laittaa.

Onko nyt sitten tilanne sellainen että tuohon nelikkoon ei saa yksinkertaisesti mitään muuta tuonne laitettua edes vippaskonstilla kun ihan oman nivon?

Kyllä sen tapin tietysti voi projektoida etuvetosen nivoonkin jos riittää harrastusmieltä, suoraanhan se ei siihen mene.
Kannattaa myös huomioida eri nivojen maksimi korkeus.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2015, 23:19:55 kirjoittanut X70R »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron