Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä

  • 28 Vastauksia
  • 28293 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa scrooge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« : 30.05.2011, 17:37:48 »
Tästä aiheesta oli jo ketju tammikuulta, mutta en yksinkertaisesti osannut (!) vastata siihen viestiin, kun ei löytynyt vastausnappulaa  :idiot2:. Pahoitteluni.

Mutta asiaan:

- Volvo V70 1999, 5-sylinterinen tdi
- Ajettu 318tkm
- Automaatti

Auto on  hukannut vettä joskus talvella hiukan ja jotkut kyytiin tulleet ovat sanoneet että jäähdytinneste haisee.Itse en ole haistanut mitään.

Nyt tilanne on pahentunut, moottoritiellä punainen lamppu syttyy noin 50-100 km:n ajon jälkeen. Ilmaaminen tuolla maantiellä on sen verran vaikea toimenpide, että ensimmäisen kerran jälkeen väli vain lyhenee. Lyhyessä kaupunkiajossa tuntuisi kestävän pidempään.

Vettä menee koneeseen aina reilu litra kerrallaan. Aiempiin vikakuvauksiin nähden erikoinen huomio voisi olla se, että flekti käynnistyy yleensä melkein heti kun auton käynnistää. Itseasiassa en muista koska auto olisi viimeksi ollut tyhjäkäynnillä niin, ettei flekti pyöri.

- Jakohihna vaihdettu alle 10000 km sitten
- Samassa yhteydessä vesipumppu
- Jäähdyttimen korkki vaihdettu.
- Öljyt vaihdettu juuri, ei näytä vuotaneen ainakaan sinne
- Automaatin öljyt näyttävät edelleen hyviltä ja punaisilta
- Ei ulosnäkyviä vuotoja letkuissa tms, vesi tuntuisi tulevan ulos nimenomaan jäähdyttimen korkista.

Aiemmissa ketjuissa oli monia eri vikamahdollisuuksia, itselleni jäi epäselväksi mitkä kaikki ovat tässä mahdollisia.

- Lämppärin kenno?
- Termostaatti? Miten muka?

Kansiremontti ei huvittaisi ollenkaan, mutta jos nuokin ovat kunnossa, jääkö enää muita vaihtoehtoja?

Kiitos!  :)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #1 : 30.05.2011, 17:49:56 »
Onhan tässä sekin yksinkertainen vaihtoehto, että tuo paisuntasäiliön korkki ei enää pidä vaan päästää paineet pihalle sieltä. Järjestelmä lämpimänä on kyllä paineen alainen. Yksi helppo ja halpa korjaus olisi siis vaihtaa paisuntasäiliön korkki uuteen. Ja katsoa muuttuuko mitään. Montaa euroa ei tuossa kokeilussa mene vaikka turhaan vaihtaisikin.

Mutta onko ihan varma, ettei se vuoda sieltä lämmityslaitteen kennolta tai sinne menevistä letkuista.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #2 : 30.05.2011, 17:50:30 »
Pahvi.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #3 : 30.05.2011, 17:53:07 »
Pahvi.
Tämä. Nätillä ajolla ehjä pata pelaa vaikka ilman paisarin korkkia...
Edit: kyllä, kokeiltu. ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa scrooge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #4 : 30.05.2011, 17:56:58 »
Korkki oli vaihdettu, mutta lämppäristä en ole vielä varma. Tarkastan asian heti kun kerkeen...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #5 : 30.05.2011, 17:57:39 »
Tämä. Nätillä ajolla ehjä pata pelaa vaikka ilman paisarin korkkia...
Edit: kyllä, kokeiltu. ::)

Ok.

Tosin kun on joskus tullut kokeiltua sekin, että paisarin korkin avaa ei-niin-nätin ajon jälkeen eikä tarvittavaa varovaisuutta noudattaen niin....  ;D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa scrooge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #6 : 30.05.2011, 17:58:17 »
Pahvi.

Harmi.

Onkos mitään keinoa varmistua asiasta?

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #7 : 30.05.2011, 18:03:06 »






 Itseasiassa en muista koska auto olisi viimeksi ollut tyhjäkäynnillä niin, ettei flekti pyöri.










[/quote]Jos automaatti ilmastointi, niin flektin pitäis lähteä pyörimään aika äkkiä käynnistykses jälkeen, ja käy tyhjäkäynnillä.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #8 : 30.05.2011, 18:04:32 »
Harmi.

Onkos mitään keinoa varmistua asiasta?
Hyvin usein, kun haistaa paisarin reijästä, niin haisee pakokaasulle.(jos pahvi)

Poissa scrooge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #9 : 30.05.2011, 18:16:27 »
Jos automaatti ilmastointi, niin flektin pitäis lähteä pyörimään aika äkkiä käynnistykses jälkeen, ja käy tyhjäkäynnillä.

Jep, on automaatti-ilmastointi.

Poissa scrooge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #10 : 30.05.2011, 18:46:24 »
Sikäli kun kyseessä paljastuisi olevan kansipahvi, niin missä se kannattaisi vaihdattaa pk-seudulla? Ei tarttis olla kalliskaan, kunhan kuntoon tulee.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #11 : 30.05.2011, 18:50:00 »
Taitaa olla luvassa melkein aina koneistamohommia kun näissä kannen irrottaa lohkosta. Joten ihan ilmaiseksi kansirempasta tuskin selviää.

Tietty voi kokeilla tiivisteen vaihtoa ilman oikaisua mutta...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Wilsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #12 : 31.05.2011, 08:15:59 »
Taitaa olla luvassa melkein aina koneistamohommia kun näissä kannen irrottaa lohkosta. Joten ihan ilmaiseksi kansirempasta tuskin selviää.

Tietty voi kokeilla tiivisteen vaihtoa ilman oikaisua mutta...

Tuo kannen plaanaus ei nosta hintaa kuin kympeillä, tai siis ainakin 4-5vuotta sitten hintataso oli plaanaukselle luokkaa 40€ (paikkana eräs Hyvinkääläinen kansikoneistamo), joten tuskin se nykyisin on kuin korkeintaan kaksinkertainen  ::) Isoin kustinki tulee työn hinnasta, eli itse tehden ja kannen koneistamolle kiikuttaen pääsee muutamalla satkulla kun taas "avaimet käteen" periaateella lohkeaa lompsasta varmaan se perinteinen toimintatonni...
« Viimeksi muokattu: 31.05.2011, 08:17:31 kirjoittanut Wilsa »

Poissa scrooge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #13 : 31.05.2011, 08:33:24 »
Tuo kannen plaanaus ei nosta hintaa kuin kympeillä, tai siis ainakin 4-5vuotta sitten hintataso oli plaanaukselle luokkaa 40€ (paikkana eräs Hyvinkääläinen kansikoneistamo), joten tuskin se nykyisin on kuin korkeintaan kaksinkertainen  ::) Isoin kustinki tulee työn hinnasta, eli itse tehden ja kannen koneistamolle kiikuttaen pääsee muutamalla satkulla kun taas "avaimet käteen" periaateella lohkeaa lompsasta varmaan se perinteinen toimintatonni...

Bensamoottoreita on tullut joskus auottua ja kasattua ja muutenkin tekisi mieli tehdä homma itse, mutta mites ne dieselin jakopään ja -pumpun ajoitukset? Ei tekisi mieli töpeksiä tuossa kohdin. ???

Poissa Wilsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 TDI puskee vettä paisuntasäiliöstä
« Vastaus #14 : 31.05.2011, 09:56:39 »
Bensamoottoreita on tullut joskus auottua ja kasattua ja muutenkin tekisi mieli tehdä homma itse, mutta mites ne dieselin jakopään ja -pumpun ajoitukset? Ei tekisi mieli töpeksiä tuossa kohdin. ???

Ei ole paha rasti lainkaan. Nokan päästä löytyy hahlo, joka pitää laittaa kannen suuntaisesti, siihen on olemassa "erikoistyökalu", mutta saa sen tehtyä helpohkosti itsekin. Moottori nollakohtaan kampuran hihnapyörän pultista pyöritellen:


Sitten pumppu lukkoon poistamalla yksi spaceri tuosta pultinkannan alta:




Pumpulla on myös "ajoitusmerkit", mutta ne on aika suurpiirteiset, kertoo vaan että ollaan about oikealla kierroksella:


Kampurankin voi lukita oman mielenrauhan takaamiseksi vaikkapa näin:




Kun painaa mieleen/ottaa kuvan miten päin ykköspytyn nokka-akselin nokat sojottaa, niin erehtymisen vaara on pienehkö.

Kyllä noilla toimenpiteillä koneen jo luulisi käymään saavan, hifistelijä tekee pumpun ajoituksen tarkistuksen/hienosäädön sitten VOL-FCR:llä tai jossain korjaamolla.

 

Kulkukoira  Proturbo