Autoracing  KL-varaosat

V70 D5244T10 termostaatti

  • 16 Vastauksia
  • 12015 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa opaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
V70 D5244T10 termostaatti
« : 23.02.2015, 12:33:07 »
Nyt ei meinaa oikein millään selvitä millainen termostaatti tähän "D5244T10" moottoriin sopii. Auto on siis V70 -10 D5244T10-moottorilla.
Löysin yhdestä saksalaisesta liikkeestä sopivia osia auton VIN koodia käyttämällä ja se ehdottaa kahta erilaista osaa:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/cooling-system/thermostat/thermostat-coolant/1017137/
http://www.skandix.de/en/spare-parts/cooling-system/thermostat/thermostat-coolant/1042461/

Kumpihan näistä nyt olisi oikea?

Epäilen, että termostaatissa olisi vikaa. Vielä 5km ajon jälkeen lämmöt on tosi haaleita, eikä useamman tunnin jälkeenkään tule mitään polttavan kuumaa ilmaa vaikka täysille lämmöt laittaisikin.

Kiva jos joku osaisi auttaa.

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5244T10 termostaatti
« Vastaus #1 : 23.02.2015, 19:37:46 »
Polttavan kuumaa et saa muutakuin autoa vaihtamalla, kumpikaan S 80 ei koskaan täyttänyt määrettä "kuuma" talvikelillä. ;) Tarkenee ja tulee toimeen, mutta hikeä ei saa pintaan, käytti Webaa tai ei. Osanumeroon en ota kantaa, mutta voi hyvinkin olla, ensimmäiseen vaihdettiin. Miksu, Nortti tm kertoo pian osanumeron sinulle.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2015, 19:42:49 kirjoittanut Mariini »
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 D5244T10 termostaatti
« Vastaus #2 : 23.02.2015, 20:54:44 »

Juuri tuossa moottorinumerossa se termostaatti taitaa olla moottorin takapuolella ja kuvassa olevan näköinen. Pikaisella haulla netissä tarjoiltiin toisenlaista ja halvempaakin termostaattia mutta on väärä. Merkkiliikkeestä se varmin tieto kuitenkin selviää ja myös hinta kannattaa varmistaa koska voi olla siellä halvin ;).

Tuon vaihto on monen tunnin homma sitä on ihmetelty mm.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26393
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=47194
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41883

Kuten mainittiin niin siinä ja siinä on että lämpö riittää. Kuumaa ei oikein saa millään. Moottorin lämpötilaa voisi alkajaisiksi vaikka mitata. Muita vikavaihtoehtoja on vaikkapa vikaa lämmityslaitteessa tai sen kennossa. Webasto varmaan auttaa tuohon lämmön riittävyyteen.


Poissa marko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • Volvo XC60 T8 2019
Vs: V70 D5244T10 termostaatti
« Vastaus #3 : 23.02.2015, 22:44:15 »
Polttavan kuumaa et saa muutakuin autoa vaihtamalla, kumpikaan S 80 ei koskaan täyttänyt määrettä "kuuma" talvikelillä.

Mitä omassa s80 tuli seurattua torquella* lämpöjä, niin pikku pakkasella moottorin lämmöt nousi 40 km maantie ajon jälkeen hieman päälle 80astetta. Maskisuojan on tullut hankittua, mutta asennus odottaa vielä inspiraatiota, jonka jälkeen pääsisi seuraamaan lämpöjen kehitystä uudelleen.

* https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque&hl=fi
Volvo XC60 T8 2019
Entiset Volvot:
Volvo XC60 D4 2014, Volvo S80 D5 2010, Volvo S60 2.5T 2005,Volvo S40 2.4 2004, Volvo S40 1.8i 1998, Volvo 242L 2.0 1975

Poissa opaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5244T10 termostaatti
« Vastaus #4 : 24.02.2015, 09:08:28 »
Kiitoksia paljon vastauksista! tosiaan kyllä näissäkin eroja on, mulla nyt ensimmäinen MK3-mallinen volvo mutta tätä ennen tullut rullattua kolmella eri MK2 V70:llä. Niissä kyllä lämmöt kajahti todella nopeesti sinne 90asteeseen. Mutta paljon oon kyllä kuullut myös, ettei lämmöt meinaa volvojen diisselikoneissa nousta sitten millään. Se lämmön tulo sisätiloihin ei niinkään huoleta, mutta jos moottori ei lämpene tarpeeksi, niin eikös se ole haitallista koneelle pitemmällä mittakaaalla?

Löysin myös tuon saman termostaatin kuin Nortti mutta sakemanni suositteli yli puolet halvempaa osaa ja väitti että sopisi tähän koneeseen:



Tiedä sitten sopiiko vai ei :D

Poissa Ken Tassa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5244T10 termostaatti
« Vastaus #5 : 24.02.2015, 17:29:55 »
No tuota en kyllä allekirjoita,etteikö lämpöä riitäisi,ainakaan mun autossa! Torquella näyttää lämmöt normiajossa 80-93 asteen välillä. Motarilla pysyy koko ajan 90 paremmalla puolella. Eikä riipu pakkasesta,eikä ole eeberi käynnissä. Termari vaihdettu syksyllä ja alaosa keulasta tukittu. Termari just tämä hankalasti vaihdettava.
V70 D5 -10

Poissa opaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5244T10 termostaatti
« Vastaus #6 : 24.02.2015, 19:03:19 »
Mitä palikkaa käytätte Torquen kanssa?

Poissa Ken Tassa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5244T10 termostaatti
« Vastaus #7 : 24.02.2015, 19:08:13 »
V70 D5 -10

Poissa opaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5244T10 termostaatti
« Vastaus #8 : 24.02.2015, 19:31:37 »
Ok kiitoksia, tämä tilaukseen siis :)

Poissa opaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5244T10 termostaatti
« Vastaus #9 : 24.02.2015, 23:00:09 »
Niin ja toimiiko tuo iPhonella? vaikkakin tuolla kyllä mainitaan ettei toimisi...

Poissa massinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5244T10 termostaatti
« Vastaus #10 : 25.02.2015, 00:30:00 »
Minä hankin edellisiä edukkaamman ratkaisun moottorin lämmön (ja samalla monen muun tiedon) saamiseksi tarvittaessa näkyviin.

Tilasin tällaisen OBD-lukijan:
http://www.aliexpress.com/snapshot/6267375812.html

Hinta ei paha, ja siinä on myös tuo bluetooth.

Kännykkään ostin sitten tällaisen softan:
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque

Kustannukset yhteensä n. 8 euroa ...

Ja lisäksi kokemuksena voin kertoa, että toimii.

Kulkuväline on V70 2,4D -10

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5244T10 termostaatti
« Vastaus #11 : 25.02.2015, 06:15:58 »
No se on hyvä, että kone edes lämpiää, ettei suotta kulu, mutta suunnittelussa "kuinka lämpö siirretään matkustajille?" on tässä nykysukupolvessa huomattavasti parannettavaa ms. "Vanhoihin autoihin" (<2000-luku) verrattuna, nyt itse kestotestaatavana eri tuotetta kilpailijalta voi todeta, että a) hyvä ja lämmin talviauto on edelleenkin mahdollista valmistaa ja b) hukkalämpöä kehittyy vieläkin aivan riittämiin, sitä ei välttämättä ole haluttu panostaa pohjoisiin alueisiin kehitystyössä. Väli "riittävä - hyvä" niissäkin ominaisuuksissa taitaa olla melko kallis kustannus kun erät kasvavat kymmeniin, satoihin tuhansiin kappaleisiin, helpompi Webastolla korjata suunnittelun vajavaisuudet kuten VW Passatin uusin talvivoitto TM:ssa osoittaa, jääkaappi voi olla parhain talviauto, koska ajo-ominaisuudet ja käytettävyys muuten on hyvää, ;) kuten myös se seikka miksi BMW:t ovat lämmityslaitekokeissa olleet kärkipäässä viime vuosikymmenet, yllättävää, mutta totta ilman selittelyjä "hyvästä hyötysuhteesta nykymoottoreissa hukkalämmön kustannuksella."

Mielenkiinnolla odotan, miten oma tuotekehitysosasto saa uusiin malleihin muutettua suunnittelupainotuksia, uuden isännän luulisi olevan kiinnostunut Venäjästä ja onpa heillä itselläänkin kylmiä alueita. Palaako Volvo sieltä keskinkertaisuuden ja hyvän rajamaastosta sinne "hyvä - erinomainen" haarukkaan kun talvella autoillaan.  :-*
« Viimeksi muokattu: 25.02.2015, 06:19:14 kirjoittanut Mariini »
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa opaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5244T10 termostaatti
« Vastaus #12 : 14.03.2015, 09:48:04 »
No nyt sain tarkempaa tietoa mun V70 lämmöistä kun löin ton OBD mittarin kinni... eli ajelin tuossa sellaiset 150km seurasin lämpöjä. Nousee noin 10min jälkeen sinne 50 asteeseen ja lopulta 60 asteesen. Yli 60C ei mennä missään vaiheessa, eli onko liian vähän, eikö se pitäisi 90C nousta? Kuluttaako tuo paljonkin moottoria jos ei päästä sinne 90C lämpöihin missään vaiheess?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2235
  • Tampere - Pori
Vs: V70 D5244T10 termostaatti
« Vastaus #13 : 14.03.2015, 10:43:51 »
No nyt sain tarkempaa tietoa mun V70 lämmöistä kun löin ton OBD mittarin kinni... eli ajelin tuossa sellaiset 150km seurasin lämpöjä. Nousee noin 10min jälkeen sinne 50 asteeseen ja lopulta 60 asteesen. Yli 60C ei mennä missään vaiheessa, eli onko liian vähän, eikö se pitäisi 90C nousta? Kuluttaako tuo paljonkin moottoria jos ei päästä sinne 90C lämpöihin missään vaiheess?

Aivan liian alas jää lämmöt! Muistaakseni tuo 5-pyttyinen vaatii vähintään 76 astetta, jotta tarvittaessa DPF:n poltto käynnistyy. Hyvin yleinen vika mm. Bemuissa kun tulevat DPF-valo palaen niin lämmöt jäävät liian alas ja polttoa ei ole tehty tuhansiin kilometreihin. 90-astetta ei välttämättä ole se normaali, Hondan dieselissä on 78 asteinen termari ja tulikuumaa puskee pakkasella. Uudessa termarissa jos joku on vaihtanut, pitäisi lukea aukenemisaste.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa opaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5244T10 termostaatti
« Vastaus #14 : 14.03.2015, 12:46:34 »
Kiitos vastauksesta! eli siis termari vaihtoon...? hävyttömän kallis termari tässä  D5244T10 moottorissa... asennuksineen jotain 500e luokkaa :D

 

KL-varaosat  Race.fi