Tänään paikallisen konttorin päällikkö tyrmäsi tämän ihan täysin. Painotti nimenomaan, että 20% saa teho nousta ilman, että tarvii muuttaa mitään. Vertailuautoa vastaavaksi muutettu sitten menee teho/painosuhteen mukaan.
Sillä ei ole sinänsä mitään väliä, kun konttorit on yhtä ymmällään vielä kuin mekin. En silti ymmärrä trafin lausahdusta...
Sama se oikeastaan on missä se "mikään ei ole sallittu" heppu istuu.. Tietysti, onhan se mahdollista edelleenkin, että vaikka se laatimismuistio sanoisikin että nimenomaan tuota teho-painosuhdetta on tarkoitettu rajaksi, sen voi trafissa sopivalla pallilla oleva jäärä muuttaa takaisin tuohon 20% sääntöön.
Tätä sanoi konttorin ukotkin, mikään ei ole varmaa kuin ohjeistuksen jälkeen. Niin perseestä traficom on ja niin monesti asiat kääntyneet ihan toiseksi...
Lait ja asetukset muuttuu, annetaan ohjeita ylhäältä eli trafista konttoreille. Käytäntö on osoittanut että tulkinnat vaihtelee, toisaalla onnistuu melkein mikä vaan ja toisaalla ei mikään. Muutoskatsastusten teettäminen ja hyväksyminen on tähänkin asti ollut riippuvainen pärstäkertoimesta, kyvystä esittää vaikeakin asia niin että katsuri ei ymmärrä että häntä johdatellaan ja suoranaisesti manipuloidaan. Toki pykälät asettaa jonkinmoisen viitekehyksen missä mennään.
Kukaan ei tunnu vielä tästä uudesta versiosta tietävän jotta mitä kirjoitetut asiat käytännössä tarkoittaa ja miten niitä luetaan, ei rakentelijat, ei katsastajat ja eniten taitaa olla pihalla itse trafin väki. Aivan kuten romutusfarssissa 
Etelä-Pohjanmaan osavaltiossa ei päde mitkään Suomen lait, siellä saa kaiken leimasta...

Mutta kyllä pykälät ja ohjeistukset vaan vaatii sen harrastelija konttorinsedän. On meinaan suht harvinaista tehdä muutoskatsastuksia ja moniko konttorinukko mikä ei ole ystävällinen tai autoharrastaja viitsii lukea kaikki pykälät. Joko laitetaan ei onnistu tai kaikki menee läpi.
Ymmärrän sinänsä, aika aikaa vievää jokaisesta osasta/muutoksesta yms. laitella ostokuitit tai muut dokumentit sähköiseen tietokantaan.
Ja tietenkin vaatii kyllä auton omistajaltakin vähän vaivaa lukea pykäliä ja selvittää lappuset valmiiksi.
Kuitenkin Suomessa aika löyhät säädökset olleet aina, verrattuna moniin maihin.