RallyBaron  Samppasport

V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon

  • 66 Vastauksia
  • 26298 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lauria

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • V50 D5 geartronic v. 2006
V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
« : 04.03.2015, 22:48:12 »
Tervehdys,
Olen uusi täällä ja heitän heti avaukseksi kiperän autoani vaivaavan ongelman.

Minulla on V50 D5 vm 2006 geartronic, lähes kaikilla herkuilla. Sillä on ajettu vain hieman alle 100 000 km. Olen omistanut auton uudesta asti ja tarkoitus olisi ajella sillä vielä ainakin seuraavat 10 vuotta.

Autossa on jo pidemmän aikaa ollut erittäin hankala vika. Se sammuu satunnaisesti silloin tällöin kesken ajon. Muutaman minuutin odottelu ja joskus myös buuttaus (auto lukkoon ja odottaa että lukot naksahtavat) auttaa ja auto käynnistyy uudelleen. Joskus buuttaus ei kuitenkaan auta.

Tässä muutamia havaintoja vuosien varrelta:
- sammuminen on satunnaista, mutta yleisempää kosteilla nollakeleillä kun esim. kesällä (siis viime aikoina tehnyt sitä useasti).
- vika ilmaantuu joskus kerran, joskus useamman kerran peräkkäin. Pari viikkoa sitten auto sammui kuusi kertaa puolentoista kilometrin matkalla, ja toimi sen jälkeen normaalisti seuraavat 500 km.
- sammuminen on yleisempää kylmänä kun lämpimänä, mutta saattaa sattua myös vaikkapa parin tunnin ajon jälkeen.
- sammumista välittömästi edeltää usein pieni nykiminen, mutta se on ilmaantunut myös esim. heti käynnistyksen jälkeen ennen kun ehtii edes liikkeelle lähteä.
- moottorin sammuessa kaikki merkkivalot syttyvät hetkeksi ja sammuvat sitten. Auto rullaa normaalisti (tietty tehostukset ovat pois).
- auto ei käynnistysyrityksissä ensin edes lupaa, kunnes sitten käynnistyy jälleen täysin normaalisti.
- mitään vikakoodia ei jää eikä auto anna mitään ilmoitusta.
- huollot on tehty normaalisti ajallaan, jakohihna vaihdettiin viime syksynä.
- muuten auto on kaikin puolin kunnossa.

Vikaa on aikanaan tutkittu Kaivokselan Biliassa, jossa auto oli pari kuukautta. Sinä aikana siihen vaihdettiin moottorin ohjausyksikkö (kustannus 1500 + vuokra-auto viikoksi kun eivät saaneet uutta ohjausyksikköä, yht yli 2000 €). Vika oli sitten pois muutaman kuukauden ja ilmaantui uudelleen. Asuin tuolloin Belgiassa ja siellä paikallinen merkkihuolto vaihtoi ruiskutuksen osia (Bilia hyvitti puolet belgialaisen korjaamon 950 € laskusta). Vika oli pois vuoden verran (josta ajasta puolet auto oli ajamatta) ilmaantuakseen taas uudelleen.

Tarvitsen autoa työssäni ja tämä on erittäin kiusallinen ja vaarallinenkin vika. Osaisiko kukaan antaa viitteitä siitä mistä vikaa kannattaisi hakea tai suositella pääkaupunkiseudulla jotain kovan tason volvogurua jolle auton voisi viedä ihmeteltäväksi. Merkkihuollon puoleen en viitsisi huonojen kokemusten vuoksi kääntyä, en ainakaan Bilian puoleen.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6908
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
« Vastaus #1 : 05.03.2015, 08:55:15 »
Olisko kyse samasta kuin tässä eli polttoainepuolesta? ???

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21004.0
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa lauria

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • V50 D5 geartronic v. 2006
Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
« Vastaus #2 : 05.03.2015, 13:13:31 »
Kiitos paljon vastauksesta.

Nuo oireet vaikuttaa vähän samankaltaisilta, joskin mulla kone aina sammuu saman tien. Polttoainepuolta minäkin olen epäillyt. Voiko ilman kosteudella olla jotain vaikutusta myös polttoainejärjestelmän toimintaan?

Tällaisenkin ketjun löydin missä  näyttäisi olevan saman tyyppinen vika. Polttoainepumppu siinä syypää ilmeisesti.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33264.0;topicseen

Olisko pääkaupunkiseudulla jotain hyvää volvopajaa jossa osattaisiin arvioida mitä autolle pitää tehdä? Itse olen aika kädetön, ennemminkin ajelen vain. :-\

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6908
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
« Vastaus #3 : 05.03.2015, 13:19:37 »
Olisko pääkaupunkiseudulla jotain hyvää volvopajaa jossa osattaisiin arvioida mitä autolle pitää tehdä? Itse olen aika kädetön, ennemminkin ajelen vain. :-\

Foorumin yhteistyökumppani www.debil.fi esimerkiksi... :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Rahtimies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
« Vastaus #4 : 07.03.2015, 12:01:59 »
Mulla oli myös samanlainen vika autossa muutama vuosi sitten. Piti vaihtaa taakse polttoaineen siirtopumppu. Auto lähti käyntiin ku hakkas lankulla polttoainetankkiin, mutta vika ei korjaantunu täysin sillä konstilla vaan tuli takasin aina. Kilometrejä oli silloin noin 100tkm

Poissa lauria

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • V50 D5 geartronic v. 2006
Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
« Vastaus #5 : 07.03.2015, 14:12:50 »
Kiitos rahtimies vinkistä, siirtopumppu voisi hyvin olla mahdollinen vikapaikka. Soitin tuonne debiliin ja juttelin huollon kaverin kanssa, hän myös luki tuon aloitukseni. Vien auton sinne 16.3. ihmeteltäväksi.

Raportoin tänne sitten mitä löytyi  :)

Poissa MPee

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
« Vastaus #6 : 10.05.2015, 23:40:00 »
Moro!

Löytyikös tähän mitään selitystä? Itellä samat oireet -04 V70ssä....

-mikko-
*Mikko*

Poissa lauria

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • V50 D5 geartronic v. 2006
Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
« Vastaus #7 : 11.10.2015, 15:45:40 »
Tässä päivitystä autoni tilanteeseen:

Keväällä Volvoa tutkittiin Debilissä.
- Ensiksi löytyi yksi johtonippu, jonka mahdollista oikosulkua epäiltiin vian syyksi. Se vaihdettiin. Vika ei poistunut.
- Sitten alettiin tutkia polttoainejärjestelmää. Testeri kiinnikin vika ilmaantui, ja se kertoi, että ruiskujärjestelmästä häviää korkeapaine. Epäiltiin anturivikaa. Se vaihdettiin. Vika ei häipynyt
- Seuraavaksi vaihdettiin ruiskutukki. Vika ei häipynyt
- Sitten korkeapainepumppu. Vika ei häipynyt.

Muutamia huomioita viasta.
Kun auto sammuu tai sammutetaan, moottorista kuuluu hetken aikaa pientä vinkunaa ja pari naksahdusta korkeapainepumpun suunnalta. Kun tämä vinkuna päättyy, auto käynnistyy normaalisti. Saman moottori tekee kyllä kun se sammutetaan avaimestakin. Epäilen että tämä liittyy jotenkin järjestelmän paineistukseen tms.
Ainoa säännönmukaisuus mikä viassa on on se, että se esiintyy aina kun autolla on ajettu enemmän lyhyen ajan sisään. Jos esim. auto seisoi korjaamolla parisen viikkoa, se saattoi kulkea sen jälkeen esim. 500 km ongelmitta, kunnes vika taas alkoi esiintyä uudelleen. Jos autolla ajeli päivittäin, vika ilmeni useammin, pahimmillaan jopa kymmenkunta kertaa kymmenen kilometrin matkalla. Säällä, ulkolämpötilalla tai moottorin lämpötilalla ei tunnu olevan vaikutusta, ei myöskään ajotyylillä. Ainoa joka vaikuttaa esiintymistiheyteen on aika, jolloin auto seisoo käyttämättä. Työssäni kertyy ajokilometrejä n. 1000/vko, joten siihen auto on käyttökelvoton.

Lopputilanne on että tankkipumppua lukuun ottamatta kaikki polttoainejärjestelmän osat on vaihdettu ja auto sammuu edelleen satunnaisesti. Korkeapainepumppu ja anturit jäivät minulle, tukin Debil onnistui vaihtamaan pois. Autolla ei ole viime kuukausina ajettu juuri lainkaan ja se seisoo tyhjän panttina.  Jotta voin pitää työpaikkani, minun oli ostettava toinen auto joka ei sammu kesken ajon. Se ei ollut Volvo. Korjauskustannukset, menetetty ansio ja uusi auto ovat tarkoittaneet reilusti yli kymppitonnin menoja ja autossa on edelleen sama vika kun jo vuonna 2012. Kesällä minulla ei ollut varaa jatkaa vian etsimistä, mutta en toisaalta oikein voinut viallista autoa myydäkään muuta kun varaosiksi. Tuntuisi tyhmältä romuttaa auto jolla on ajettu vain 110 000 km ja joka käynnissä pysyessään on hyvä ajaa ja runsaasti varusteltu.

Debilistä sanottiin ettei vika ainakaan tankkipumpussa ole ja siksi sitä ei ole vaihdettu. Olen kuitenkin miettinyt vielä sen vaihtamista, kun en oikein muutakaan keksi. Auto on aiheuttanut niin paljon rahanmenetystä että asia on jäänyt, mutta nyt siinä menee katsastusaika umpeen ja vuosihuoltokin pitäisi tehdä, joten tässä yhteydessä voisi sen pumpunkin vaihdattaa.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että kun Bilia vuonna 2012 vaihtoi moottorin ohjausyksikön, tilalle ei asennettu uutta vaan toisesta autosta otettu, käytetty yksikkö. Alkuperäisvaraosaa kun ei saatu Ruotsista kahden kuukauden odottelunkaan jälkeen (Saamani selityksen mukaan Ruotsista tullut varaosayksikkö oli väärä, vaikka sen pakkauksessa ollut varaosanumero oli ollut oikea). Toisaalta olen kuullut että moottorin ohjausyksikön vaihto käytetystä autosta ei pitäisi olla mahdollista (ajonesto?). Tietääkö joku tästä jotain? Miten olisi mahdollista tarkistaa, että ohjausyksikkö todella on vaihdettu? Auton ohjausyksikössä oli valmistusvuosi 2006, vaikka tilalle vaihdetun piti olla uudemmasta autosta. Ei kai ole mahdollista että merkkihuolto jättäisi ohjausyksikön vaihtamatta vaikka sanookin niin tehneensä?

Tämä vika on ollut sen verran v-mäinen ja käynyt niin älyttömän kalliiksi, että en ole jaksanut aiemmin tänne edes tilannepäivitystä kirjoittaa. Ajattelin kuitenkin, että joku täältä saattaisi osata tähän jotain vielä sanoa. Haluaisin saada auton kuntoon ja myydä pois (tai sitten ajella sillä ja myydä toisen autoni, sillä olen tämän V50 aikanaan uutena ostanut ja siinä on jotakuinkin täydellinen varustus makuuni), ja hyvät neuvot olisivat kullanarvoisia.

Myynnissä olisi muuten Volvo v50 D5 ruiskujärjestelmän korkeapainepumppu (ajettu 105 000 km) ja anturi (uusi). Onko jollain tarvetta?

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
« Vastaus #8 : 11.10.2015, 23:20:02 »
Mitä tapahtuu jos aukaiset polttoainetankin korkin heti kun auto on sammahtanut?
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
« Vastaus #9 : 12.10.2015, 00:46:35 »
Moottorinohjausyksikön pystyy käytettynä kloonaamaan autoosi ajonestoineen. Tuo onkin mielenkiintoinen vika, missä auto on nyt? Himottaisi saada käsittelyyn, koska tähän mennessä kaikista olen vian löytänyt, joskin aikaakin on ottanut tapauksesta riippuen, mutta luonne kun on sellanen, että ei tahdo antaa periksi.

Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa lauria

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • V50 D5 geartronic v. 2006
Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
« Vastaus #10 : 12.10.2015, 19:13:10 »
Kiitoksia vastauksista.

Polttoainetankin korkkia en ole kokeillut avata heti sammumisen jälkeen, en tiedä kokeiltiinko sitä Debilissä. Yleensähän siellä tuntuu olevan pientä alipainetta. Auto on seissyt sen verran että pitäisi saada ajettua useampi sata kilometriä jotta vika taas alkaisi ilmaantua. Kun auto oli 2 kk (!) Biliassa v. 2012, ajoin sen jälkeen parissa päivässä Ruotsin ja Tanskan kautta Belgiaan (n. 2000 km) ilman mitään ongelmaa. Vika ilmeni siellä uudelleen sitten vasta muutaman viikon käytön jälkeen.

Auto on nyt Helsingin keskustassa. Ajoin sillä tänään pitkästä aikaa muutaman kymmenen kilometriä ja toimi täysin moitteetta, kuten aina seisomisen jälkeen. Annan sen kyllä mielelläni tutkittavaksi jonnekin, kunhan vika vaan löytyy...

Tuohon vianetsintään vielä unohtui lisätä että keväällä kun pa-järjestelmä oli tutkittu niin viimeiseksi käytiin vielä läpi ohjausyksikön ja muitakin johdotuksia, josko niistä olisi vikaa löytynyt. Ei auttanut, sammui taas parin sadan kilometrin jälkeen. Debilissä nostivat lopulta kädet pystyyn (mutta tulivat kyllä hinnassakin vastaan, mikä oli asiallista).

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
« Vastaus #11 : 12.10.2015, 23:32:33 »
Meinasin että jos tankissa on sammumisen jälkeen vahva alipaine, polttoainejärjestelmässä on sellainen vika että pumppu ei saa vedettyä tankista ainetta moottorin suuntaan. Tosin en juurikaan tunne näitä dieseleitä - sanon muuten vaan vianetsinnän ammattilaisena että jos kaikki muut osat on vaihdettu tankin pumppua lukuunottamatta niin ehkäpä se vika on kuitenkin siinä tai siihen liittyvässä systeemissä joka tasaa tankin paineen. Se että seisottaminen auttaa viittaisi tähän suuntaan...

Se että paine häviää yhtäkkiä korkeapainepuolelta voisi johtua siitä että järjestelmään pääsee jostain ilmaa kun alipainetta kertyy tarpeeksi?
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa jormaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
« Vastaus #12 : 13.10.2015, 06:30:58 »
Onhan se polttoaine suodatin vaihdettu. Ei anna koodia mutta tulee kyllä kuvailemasi oireet

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
« Vastaus #13 : 13.10.2015, 07:59:07 »
Onhan se polttoaine suodatin vaihdettu. Ei anna koodia mutta tulee kyllä kuvailemasi oireet

Tulee koodia, että polttoaineen paine on liian pieni.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa jormaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
« Vastaus #14 : 16.10.2015, 06:00:23 »
Aijaa. Mulla kun oli kyseinen ongelma niin ei ollut jäänyt koodeja muistiin mikä viittaisi polttoainepuoleen..

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron