Elekma  Autoracing

Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?

  • 52 Vastauksia
  • 19796 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #30 : 02.08.2015, 22:23:00 »
Jep jep. Eipä paljoa enään naurata. Tämän viikon toiminut hienosti auto kunnes perjantaina töistä palatessa pysähdyin Linnatuulessa kahville. Auto oli sammuksissa n. 10min eikä lähtenyt käyntiin. Annoin jäähtyä 5 min ja sitten taas käyntiin. Tänään lähti kuumana toisella starttaus yrityksellä kotipihasta ja kaupan pihassa sai odottaa 20min. Auton käynnistymisessä ei enään mitään säännön mukaisuutta. Kylmänä aina käyntiin, mutta kuumana ihan miten sattuu. Aikaisemmin tarvi odottaa aina n. 45min.

Niin ja tuo 2-3-1 vikakoodi "Liian rikas seos osakuormalla syttyi maanantaina, jonka jälkeen ajettu n. 1000km, eikä sen jälkeen ole syttynyt.

Toistaiseksi vaihdettua; Tulpat, Vedenlämpötila-anturi, Kampiakselin ja Nokka-akselin asentotunnistimet, Suuttimien o-renkaat, Pa-pumppu. Pa-suodattimet, Välimaakaapeli, Johtosarja, Ecu ja IMM käytetty mittauksessa.

Nyt tarvitaan todella apua, itsellä ideat vähissä.

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #31 : 14.08.2015, 11:25:48 »
Nyt auto toiminut taas hienosti. Viimeisimpinä vaihdettiin pa-pumpun rele ja sytytyksen rele.
Mutta mutta... Palataan jälleen alkuperäiseen ongelmaan, herjaa 2-1-2 vikakoodia "Lambda signaali puuttuu", eilen vaihdoin uuden lambdan, ei vaikutusta. Kenellekään ollut samanmoista ongelmaa, että herjaa lambdasta vaikka pitäisi olla kunnossa? ???

Poissa Rivipumppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #32 : 14.08.2015, 19:55:34 »
Mittappa tuleeko sinne lambdan liittimelle auto käydessä ~0,5VDC jännite, jos ei niin johto poikki.
Oliko orkkis vai yleismallin lambda?

Nimim. kaksi halpaa ostin ja sitten alkuperäisen Boschin.
Audi A6 4.2

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #33 : 24.08.2015, 14:47:55 »
Mittappa tuleeko sinne lambdan liittimelle auto käydessä ~0,5VDC jännite, jos ei niin johto poikki.
Oliko orkkis vai yleismallin lambda?

Nimim. kaksi halpaa ostin ja sitten alkuperäisen Boschin.

Boschin lambda kuten edellinenkin. Pitäisikö tuo 0,5VDC tulla joka navalle? Vai yhteen vain?


Tuo käynnistymisongelma ollut taas vähän niin ja näin. Joskus ei meinaa käynnistyä, odottaa muutaman minuutin ja sitten lähtee. Ongelmana tuntuisi olevan pumpun rele. Se on vaihdettu, mutta kuumenee aikas kovasti. Jos auto ei käynnisty, niin irrottaa releen ja pitää kädessä hetken että jäähtyy ja laittaa takaisin paikalleen niin lähtee laakista käyntiin.

Onko tämän ikäset Volvot kuinka tarkkoja noista releistä, että pitääkö olla alkuperäisiä?
Vaihdoin nimittäin tuon ohjaamon puolella olevan pumpun releen tarvikkeeseen, eikä lähtenyt vaihdon jälkeen käyntiin vaikka pitäisi olla samanlainen.

Poissa Rivipumppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #34 : 24.08.2015, 20:21:32 »
Pitäisikö tuo 0,5VDC tulla joka navalle? Vai yhteen vain?

Siihen signaalijohtoon (valkoiset lämmitykselle ja musta signaalie), tosin sen verran korjaan, että se VADIS ohje oli virrat päällä, auton ei tarvitse olla käynnissä mitattaessa.
Audi A6 4.2

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #35 : 25.08.2015, 21:28:36 »
Nyt mittailtu uudestaan ja antoi 0,48VDC, tuo heitto mennee mittarin piikkiin. Kaksi lambdaa olen hakenut fixukselta ja molemmat olleet Boschin. Ensimmäisellä toimi sen puoli vuotta, uudella herjaa koko ajan tuota 2-1-2 koodia. Tarkemmin ajateltuna alkoi herjaamaan tuota vikakoodia ECU:n vaihdoin jälkeen ja kokeilinkin vaihtaa tuon alkuperäisen takas, mutta ei vaikutusta.

Talvella soittelin Autofit M. Järviselle(?), joilla n. 30 vuoden kokemus Volvoista ja väittivät, että ko. auto erittäin tarkka lambdasta, että tarvii alkuperäisen tilalle, että toimii kunnolla...

Joten olisiko jollain heittää tuota alkuperäisen sarjanumeroa tai, että saako noita enään mistään?

Kiitoksia vastauksista :)

Poissa Rivipumppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #36 : 26.08.2015, 16:30:56 »
Nyt mittailtu uudestaan ja antoi 0,48VDC, tuo heitto mennee mittarin piikkiin. Kaksi lambdaa olen hakenut fixukselta ja molemmat olleet Boschin. Ensimmäisellä toimi sen puoli vuotta, uudella herjaa koko ajan tuota 2-1-2 koodia. Tarkemmin ajateltuna alkoi herjaamaan tuota vikakoodia ECU:n vaihdoin jälkeen ja kokeilinkin vaihtaa tuon alkuperäisen takas, mutta ei vaikutusta.

Talvella soittelin Autofit M. Järviselle(?), joilla n. 30 vuoden kokemus Volvoista ja väittivät, että ko. auto erittäin tarkka lambdasta, että tarvii alkuperäisen tilalle, että toimii kunnolla...

Joten olisiko jollain heittää tuota alkuperäisen sarjanumeroa tai, että saako noita enään mistään?

Kiitoksia vastauksista :)

Mitä Boschia ne Fixukselta myivät, pitikö liitimet kasata itse?
FCPgrotonilta mun lambda tuli, niillä taitaa nykyään olla haarakonttori euroopassa:
https://www.fcpeuro.com/Volvo-parts/960?year=1995&e=155&m=20&keywords=oxygen
« Viimeksi muokattu: 26.08.2015, 16:37:41 kirjoittanut Rivipumppu »
Audi A6 4.2

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #37 : 02.09.2015, 16:07:29 »
Myivät ihan semmosen mikä sopi suoraan Volvon alkuperäiseen liittimeen. Osanumero 0 258 005 098.

Edit: Soittelin tossa äsken Käyttöautolle ja eivät osanneet sanoa, muuta kun hinnan ja Volvon antaman osanumeron( 1925589). Hintaa tuli semmonen 285€. Ei siis toistaiseksi tietoa, millä numerolla olevaa lambdaa Volvo myy. On muuten uskomattoman nihkeetä palvelua Tampereen Käyttöautossa >:(. Useamman kerran siellä käynnyt ja muistan saanneeni vain kerran hyvää palvelua. Mutta se siitä, ei ole ehkä oikea paikka puida asiaa.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2015, 16:25:14 kirjoittanut Nikkari »

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #38 : 06.10.2015, 21:35:49 »
Nyt on ruvennut käynnistysongelmat jälleen pahenemaan. Tuntuisi olevan vaikutusta ilmojen kylmenemisellä. Mitenkäs näissä mahtaa tuo virtalukon pohja toimia? Voiko olla vaikutusta käynnistymättömyyteen? Kun laittaa virrat päälle niin pumppu lähtee kuitenkin päälle, mutta tuntuisi, että suuttimet ei aukea. Mitenkäs nuo releet, tarvineeko olla alkuperäisiä?

Edit: Tänään Tku-Tre väliä ajellessa kierroslukumittari pomppi useampaan kertaan(liekö ko. vialla vaikutusta asiaan?). Lukeeko mittaristo kierokset YKK:lta vai AKK:klta?
« Viimeksi muokattu: 09.10.2015, 20:50:22 kirjoittanut Nikkari »

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 542
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #39 : 11.10.2015, 20:21:16 »
Rundikello saa nopeutensa moottorin ohjainlaitteelta. Pyöriikö bensapumppu startatessa kun ei käynnisty ?
S80 -07

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #40 : 11.10.2015, 23:29:27 »
Pyörii, mutta paineesta ei tietoa onko riittävästi. Minkähän verran se näissä vehkeissä pitäisi olla?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #41 : 11.10.2015, 23:45:59 »
Alipaine letku irti säätimeltä 3,5bar ja letku kiinni tyhjäkäynnillä noin 2,5bar

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #42 : 12.10.2015, 00:08:15 »
Kiitoksia tästä, täytyypä huomenna mittailla.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #43 : 12.10.2015, 16:29:40 »
Edit: Tänään Tku-Tre väliä ajellessa kierroslukumittari pomppi useampaan kertaan(liekö ko. vialla vaikutusta asiaan?). Lukeeko mittaristo kierokset YKK:lta vai AKK:klta?
Lähtisin tämänkin perusteella edelleen hakemaan sitä vikaa kampiakselin ja nokka-akselin tunnistimien suunnalta, vaikka ne onkin jo vaihdettu. Jompi kumpi voisi olla sen verran rikki, ettei (lämpimänä) anna riittävää signaalia startin pyörintänopeudella. Mahtoikohan kierrosnopeuden pomppimisesta syntyä vikakoodeja?

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #44 : 13.10.2015, 13:13:50 »
Lähtisin tämänkin perusteella edelleen hakemaan sitä vikaa kampiakselin ja nokka-akselin tunnistimien suunnalta, vaikka ne onkin jo vaihdettu. Jompi kumpi voisi olla sen verran rikki, ettei (lämpimänä) anna riittävää signaalia startin pyörintänopeudella. Mahtoikohan kierrosnopeuden pomppimisesta syntyä vikakoodeja?

Eilen tarkistin vikakoodit, samat 2-1-2 ja 5-1-2 siellä kummittelee. Vähän sama fiilis itsellä, että jommastakummasta anturista vika johtuu tai luultavammin niille menevistä johdoista. Liittimet kuitenkin tarkisteltu ja suihkittu kontaktipintojen puhdistusaineella läpi.

Polttoaineen painetta en saannut eilen mitattua, kun en oikeen keksinyt, että minkämoisella liitännällä sen siitä tukin päästä saisi.
Minkälaisilla vehkeillä porukka on näistä noita paineita mittaillut?

Tuntuisi, että suuttimet ei aukea ollenkaan kuumana startatessa, sillä jos autoa starttaa useampaan kertaan kuumana ja sattuu jossain välissä saamaan auton käyntiin, niin eikös putkistoon olisin pitänyt kertyä palamatonta polttoainetta ja siten sen syttyä putkiston kuumetessa. Näin ei kuitenkaan koskaan ole käynyt. Eli ohjaako YKK- ja AKK anturit sytytystä vai polttoaineen syöttöä vai molempia?

Tässä vaiheessa jälleen suuret kiitokset jo auttaneille ja tuleville auttajille, koska tämä vikahan ei noin vain ratkea. ;D


Edit: Vois joskus vähän miettiä ja itse selvitellä asioita ennen kuin rupeaa kyselemään tyhmiä. Elikkä sain mitattua tuon polttoaine paineen kun vähän jaksoin asiaan perehtyä. Käytin operaatioon rengaspainemittaria ja mittarin tarkkuuden varmistamiseksi vertailukohteena oli rengaspaineet, jotka kokeilin kahdella eri mittarilla ja molemmilla samat tulokset. Sen takia moiset tarkistelut ja varmistelut, koska polttoaine paineen mittaustulokset oli melko hämmentävät.

Aluksi irrotin sytytyksen releen. Auto oli seissyt n.10 min (moottori yhä kuuma), paineet olivat silloin n. 2,5bar. Pistin virrat päälle jolloin paineet kipusivat 5bariin ja startatessa laskivat 4- 4,5bar. Nykäsin säätimen alipaineletkun irti, tämän jälkeen paineet olivat 5,5bar ja startatessa 4,5-5bar. Pistin sytytyksen releen takaisin ja kokeilin käyntiin ja kas kummaa, auto lähti kuumana käyntiin. Kokeilin vielä mitata paineet auto tyhjäkäynnillä ja alipaineletku kiinni, tulokseksi tuli 6,3bar! :o

Tuo kova paine voisi kaiketi selitää rikkaan seoksen, mutta mitenkäs lambda signaalin puuttuminen?
« Viimeksi muokattu: 13.10.2015, 17:17:40 kirjoittanut Nikkari »

 

Futurez  Kulkukoira