Päivää taas!
Tuohonhan sopisi vielä hyvin banaanin keltainen venakoppa, jossa kirjaimet ovat korostettu mustalla?
Tälle on ajatus uhrattu, muttei ole toteutettu. Sen sijaan on keskitytty hieman relevantimpiin asioihin kuten moottorin kasaukseen, kone/lootapaketin sovitukseen konehuoneeseen ja pakosarjan tekoon.
Biltemasta kävin lunastamassa itselleni moottorinostimen, jotta saa koneeseen asennettua takastefan ja apuakselin päätytulpan
Tulpan asennus herätti hieman ihmetystä kun se ei ollenkaan pysynyt paikallaan, kunnes hoksasin että tulppa on kupera ja mitä kuperalle esineelle tapahtuu kun sitä lyö vasaralla? Se leviää. Tulppa paikoilleen ja pari napakkaa iskua vasaralla ja avot! Sielä on. Takastefa oli aika rujossa kunnossa, siitä mielestäni otin kuvan, muttei sitä löydy mistään

Hälläväliä.. Uusi stefa jemmasta ja asennus paikoilleen.

Tämän jälkeen vein pihalle epämääräisen näköisen mutapaakun ja virittelin painepesurin tulille. Sieltä paljastui tällainen;


Laippa koneen taakse, laatikko kiinni ja sitten koko paketti kiikutettiin korin luo ja tuupattiin (tai yritettiin) sisään.

Ahdasta oli ja totesin, että on otettava konepelti irti että pääsee tarpeeksi syvälle, sekä tulipeltiä oli hieman taottava sisään jotta paketti mahtui paikoilleen kunnolla ja ahdistamatta.
Sielä olis!

Vaihdelaatikon tukipalkkia hieman väsäilin Getragille sopivaksi, eli porasin kylmästi kaksi 9mm reikää sopivaan kohtaan. Pienen ähellyksen jälkeen koko komeus oli paikoillaan.

Tukipalkkia on kuitenkin vielä muutettava niin, että sitä pitää jatkaa jotta saa palkin kahdesta kohtaa kiinni koriin. Syystä että Getrag on sen verran lyhyempi kuin M47 niin palkki jää liian eteen.

Ähellyksen jälkeen tein "pienen" huomion. Etupää ei laskenut käytännössä yhtään vaikka paketti oli paikoillaan


Jos tuo ei tuosta rauhoitu niin perälle on tehtävä jotakin. Korotettava!

Seuraavaksi tulee pakosarjasta kuvaa -ja ahtimesta tai ahtimista. Ja mitä tuo nyt sitten tarkoittaa? No melkein projektin alusta asti on pyörinyt mielessä eri variaatioita mitä koneelle tekisi. Ja aina joka kerta on suunnitelma mennyt uusiksi, kun on tullut joku vielä typerämpi idea tilalle. Kuitenkin pääsin sinuksi itseni kanssa ja sain päätettyä mitä koneelle aion tehdä -ja paljon on tehtykin. Sellaista mitä ei edes pitänyt

aluksi tämän piti olla budjettivehje, mutta karkasi vähän käsistä..

Sama suomennettuna; tästä autosta tehdään 2.3l TwinTurbo -ehta sellainen.
Ja jotta tämä ylipäätänsä onnistuisi niin oli otettava laskin kauniiseen käteen ja ruvettava laskemaan ihan raakaa matematiikkaa. Oli siis laskettava minkä verran kone tarvitsee ilmaa missäkin kierrosalueella ja mikä ahdin kykenee sen tuottamaan. Ahtimen heräämistä on myös yritetty laskea vaihtelevin tuloksin, mutta hieman vertailemalla eri konevariaatioita keskenään, jotka ovat samalla ahtimella, saatiin jonkinlainen lopputulos. Jos jostakin syystä tämä kyseinen kokoonpano ei toimi halutulla tavalla, niin silloin vaihdetaan ahtimia

Ahtimiksi ovat siis valikoituneet 2kpl Saabin GT17 ahtimia. Ahtimet asetetaan sarjaan niin, että pyttyjä on 2kpl per ahdin. Kompressorin ja turbiinin siipien koot ovat 47mm ja 45mm. Painepuolen A/R on 0.53 ja pakopuolen A/R 0.47 (muistaakseni?)
Saanen esitellä sisarukset;


Kuitenkin toisen ahtimen välykset eivät miellyttäneet, joten oli tilattava uusi keskiö. Kokonaan uusi keskiö tuli kustantamaan 30e enemmän kuin ahtimen korjaus itse.
Kuvaa keskiöstä;


Jahka kotelot oli irroitettu ja keskiö vaihdettu, niin siirryttiin pakosarjan tekoon.

Sarja "valmiina" eli heftissä ja ensimmäinen ahdin sovituksessa.


Toista sarjaa en alkanut tekemään sen takia, koska en ole vielä tehnyt downpipeä, että näkisi kuinka paljon tilaa tuo yhdistelmä oikeasti vaatii. Seuraava askel on siis etummaiseen ahtimeen downpipen teko, jotta näkee paljonko takimmaiselle ahtimelle jää tilaa. Takimmainen ahdin on tarkoitus nostaa pykälää ylemmäksi kuin etummainen. Downpipet toteutan niin, että konehuoneesta lähtee 2 x 2.5" putkea, jotka yhtyvät auton alla yhdeksi 3" putkeksi.
Tälläisiä kujeita tällä kertaa, odottakaas kun näette tulevan värin

Otsikko päivitetty sopivammaksi
