Carcom Oy  Elekma

960 -95, Toinen yritys. E85!

  • 679 Vastauksia
  • 149660 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #210 : 10.01.2016, 22:26:31 »
On niin selkeät oireet että en jaksaisi vaivautua. Jos menee -24 asteista ilmaa imusarjaan niin mikä estää tyhjäkäyntiventtiiliä jäätymästä? Imusarjakaan ei saa lämpöä kannesta kun on kumiletkut välissä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #211 : 10.01.2016, 22:28:01 »
No vejä ne sun alumiinihormet pakosarjalle pakosarjan lämpöpellin väliin. Luulis auttavan.

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #212 : 10.01.2016, 22:49:12 »
Ja vähän väärä ääripää. :D
Kävin ottamassa imuputken irti kaasuläpältä. Keltaista kuraa aika runsaasti kaikkialla huohottimen jälkeen. Huohottimen sihtikin runsaassa kurassa. Huomenna putsaus.

Nyt on 2x60mm alumiiniputkea keulalle. Jos laittaisin toisen niistä siihen lämpimän ilmanoton putkeen?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #213 : 10.01.2016, 22:55:07 »
Tein muuten saman havainnon B5252S supersaastemallin kanssa jossa siis kans lämpimän imuilman otto pakosarjan päältä. Kesällä tein havainnon että se ilmanputsarikotelon säätoläppä oli jumissa kuumalle ilmalle koko ajan joten korvasin sen hienon termostaattihimmelin pultilla, prikalla ja mutterilla ja säädin ottamaan kylmää koko ajan. Kesäkelillä ei tietty ollut ongelmaa mutta näin talveksi kyllä joutui säätämään 50/50 kun meinasi tyhjäkäyntimoottori jäädä kantamaan, mutta nyt "talviasennossa" on toiminut hyvin :D

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #214 : 10.01.2016, 23:02:54 »
Selkeä raja on -20c kohdilla, tuota lämpimässä kelissä toimii ilman esilämmitystä. Kylmemmässä taas alkavat ongelmat, eikä lämppäriltäkään saa kuumaa ilmaa(niin lämpöistä kuin normaalisti saa)

Saattaa tuo raja olla alhaisempikin, pitkillä matkoilla(nopeus), mutta taajama-ajossa olen päätynyt tuohon -20c.

Kuten jo aikaisemmin sanoin, vapaasti hengittävässä tinakoneessa(toki monessa muussakin koneessa), imuilmanesilämmitys on pakollinen eikä mikään turhake.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #215 : 10.01.2016, 23:05:54 »
Palauttaa vakiot vehkeet niin toimii. Eipä noilla kahdella alumiiniputkella keulalle mitään tehoa saavuteta vrt vakioon...

Pitää olla sellaset alumiinikoteloiset etanat... heh heh  :pomo:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #216 : 10.01.2016, 23:08:56 »
Pitää olla sellaset alumiinikoteloiset etanat... heh heh  :pomo:
Jep, niillä voi puhaltaa sen kylmän ilman ilmanputsarikotelosta pihalle imuputkea pitkin :D

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #217 : 10.01.2016, 23:14:01 »
Jep, niillä voi puhaltaa sen kylmän ilman ilmanputsarikotelosta pihalle imuputkea pitkin :D

Tai (legendaarinen kuva):



Anteeksi offtopic. Itsellä kaasaripelien kanssa (18v) istuskeltiin odottelemassa kaasarin sulamista kun talveksi piti kehitellä "cold air intake". Tietenkin isoimmat imuäänet oli voimaa.  :P
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #218 : 10.01.2016, 23:24:11 »
Vakiot ehjät siis takaisin. Kesällä oli selkeä ero kun tuon virityksen tein. Saattoipa se säätöläppä olla jumissa kuumalle. Onko 740 / 940:in putsarikotelon alaosa samanlainen?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #219 : 11.01.2016, 00:25:59 »
Ei se samanlainen ole noissa 740, 940 en tiedä :) esilämmitysputki tulee erisuunnasta ja termostaattikotelo on putkessa. Kiinnitykset pitäs sopia ja taipuuhan haitariputki, joten senkin saanee laitettua/liitettyä 960 esilämmityksen tuloon.



Termarin voi nypätä pois, jos ei toimi, sehän on jousikuormitteinen(läppä) ja esilämmitysasennossa ilman termaria.
Vahatermariin menee 3mm esim poranterä alkuperäisen tapin tilalle, joten sen saa kesäasentoon, uutta termaria odotellessa(jos ei halua rikkoa immua kesän helteillä)

Katselin vielä lähemmin noita koteloita, melkein sanoisin, että pitäs etsiä 960:sen kotelo?
« Viimeksi muokattu: 11.01.2016, 00:50:10 kirjoittanut Orlov »

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #220 : 11.01.2016, 06:44:14 »
Mulla on se termostaattikotelo hässäkkä tallessa jos se kävisi tuohon koteloon. Isän luona on kaksi 960:ia joista tuon saa mutta 80km päässä. Alle 10km lenkin päässä olisi kaverin 740 raato josta voisin vilkaista.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #221 : 11.01.2016, 17:27:26 »
Laakeri vaihdettu :). Vajaa 4 tuntia meni mutta aika helppo homma kun työkalut oli kohdillaan. Laitan ilemmalla laajemman selostuksen kuvien kanssa. Samalla vaihdoin oikealle puolelle käytetyt käsijarrukengät ja nyt tuntuisi pitävän. Olivat palaneet pilalle.
 Huohottimen sihdin putsasin ja kävin katsomassa raatoseiskaa mutta ei ollut koppa tallessa.

Tämän voisi viedä vaikka leimalle hakemaan vikalistaa. Kolisee etupää mutta selkeää kolinan lähdettä en ole löytänyt
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys (Takapyörän laakeri vaihdettu)
« Vastaus #222 : 11.01.2016, 23:32:53 »
Takapyörän laakerin vaihto 960 ja S/V90

Laakeri jonka väljyys voidaan mitata mittanauhalla, on syönyt jarrukilvenkin.
Ensin irti jarrusatula kannakkeineen, jarrulevy ja käsijarrun osat. Sen jälkeen näyttää tältä.


Sitten napamutteri (36mm) irti. 3/4" pulttipyssyllä ei paljoa ehtinyt miettiä kun oli jo kädessä. Pyörännapa lähti lekalla hakkaamalla ja rautakangella vääntämällä. Laakerin ulompi sisäkooli lähti navan mukana. Se irtosi navasta laakeriulosvetäjällä ilman hikeä. Kuvassa vetoakselin spoori suojattu putkenpätkällä ettei vahingoitu hitsatessa.


Laakerista lukkosokka irti ja miggi käyntiin. Hitsasin ensin pari kierrosta palkoa laakerin ulkokehään. Kuumentaa paikkoja ja kutistaa holkin halkaisijaa. Sitten hitsasin kaksi pulttia joiden väliin yhden pultin. Siihen hitsasin mutterin joka sopi massavasaran varteen.


Hetken väsytystaistelun jälkeen se lähti irti. Kuvassa näkyy hyvin miten hitsailin laakeria.


Sitten uutta laakeria asentamaan. Naputtelin vasaralla tasaisesti joka puolelta niin pitkälle kuin pystyi. Viimeinen puoli senttiä menee käyttämällä vanhaa laakeria holkkina. Lukkosokka paikalleen


Tässä vaiheessa on hyvä laittaa jarrukilpi paikalleen mutta saa sen laitettua napa paikallaankin. Pitää vain leikata halki kuten minulla oli jo purkuosassa. Napa upposi aika hitaasti ja vaati paljon hakkaamista. Kaverin kannattaa vastapuolelta tukea laakeria vetoakselin avulla ettei sisäkooli hyppää ulos. Lekalla mentiin niin pitkälle että napamutterilla pääsi vetämään napaa paikalleen. 140Nm ja 60astetta. Itse käytin astemittana pyöränpulttien väliä (72astetta).


Ja sitten jarruosat takaisin paikalleen ja valmis. Ei ollenkaan paha homma jos on hyvät työkalut.

242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #223 : 11.01.2016, 23:51:26 »
Selkeetä FAQ ainesta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #224 : 12.01.2016, 05:26:01 »
Hakkasit kuulia vasten sisäkoolin paikalleen?

 

Autoracing  KL-varaosat