Takapyörän laakerin vaihto 960 ja S/V90
Laakeri jonka väljyys voidaan mitata mittanauhalla, on syönyt jarrukilvenkin.
Ensin irti jarrusatula kannakkeineen, jarrulevy ja käsijarrun osat. Sen jälkeen näyttää tältä.

Sitten napamutteri (36mm) irti. 3/4" pulttipyssyllä ei paljoa ehtinyt miettiä kun oli jo kädessä. Pyörännapa lähti lekalla hakkaamalla ja rautakangella vääntämällä. Laakerin ulompi sisäkooli lähti navan mukana. Se irtosi navasta laakeriulosvetäjällä ilman hikeä. Kuvassa vetoakselin spoori suojattu putkenpätkällä ettei vahingoitu hitsatessa.

Laakerista lukkosokka irti ja miggi käyntiin. Hitsasin ensin pari kierrosta palkoa laakerin ulkokehään. Kuumentaa paikkoja ja kutistaa holkin halkaisijaa. Sitten hitsasin kaksi pulttia joiden väliin yhden pultin. Siihen hitsasin mutterin joka sopi massavasaran varteen.

Hetken väsytystaistelun jälkeen se lähti irti. Kuvassa näkyy hyvin miten hitsailin laakeria.

Sitten uutta laakeria asentamaan. Naputtelin vasaralla tasaisesti joka puolelta niin pitkälle kuin pystyi. Viimeinen puoli senttiä menee käyttämällä vanhaa laakeria holkkina. Lukkosokka paikalleen

Tässä vaiheessa on hyvä laittaa jarrukilpi paikalleen mutta saa sen laitettua napa paikallaankin. Pitää vain leikata halki kuten minulla oli jo purkuosassa. Napa upposi aika hitaasti ja vaati paljon hakkaamista. Kaverin kannattaa vastapuolelta tukea laakeria vetoakselin avulla ettei sisäkooli hyppää ulos. Lekalla mentiin niin pitkälle että napamutterilla pääsi vetämään napaa paikalleen. 140Nm ja 60astetta. Itse käytin astemittana pyöränpulttien väliä (72astetta).

Ja sitten jarruosat takaisin paikalleen ja valmis. Ei ollenkaan paha homma jos on hyvät työkalut.