Noniin.
Tein tänään Huikkoster:n autolle "katsastustarkastuksen" sisältäen:
- Päästöt
- Vaimennintesti
- Jarrurata
- Alustan nivelien yms. väljien löytäminen
Lisänä:
- Öljynvaihto + suodatin (STP-engine Flush lisäaineella)
- PA-suodatin
- Äänimerkin vaihto uuteen
Muutoin meni kaikki hyvin, joitain pienempiä juttuja täytyy ennen katsastusta fiksata, mutta päästöjä tähän ei saa (ainakaan vielä):
KOROTETTU JOUTOKÄYNTI:
Pyörintänopeus-----------2760rpm
Lambda--------------------1.183CO--------------------------0.039
CO2 ------------------------12.51
HC------------------------------25
O2 ---------------------------3.32
JOUTOKÄYNTI:
Pyörintänopeus-----------750rpm
Lambda-------------------1.442
CO-------------------------0.030
CO2-----------------------10.15
HC---------------------------- 41
O2-------------------------- 6.49Punaisella merkattu "hylätyt", eli vuodoltahan tuo näyttäisi. Nosturilla tarkastellessa ja STP-flush aineen vaikuttaessa oli hyvä tutkia pakoputkea tarkemmin, muuten tiivis mutta viimeinen vaimennin puhaltaa jokaisesta saumasta.
Tosin, autossahan on EGR-vikatila päällä. Onkohan mitenkään mahdollista, että EGR:n ollessa kokoajan auki sotkisi myös noita päästöjä?
Auton takanahan haiskahtaa "vanha jenkki", eli aika rikkaalle. Samaten kulutus on ehkä hivenen liikaa (ei taida pahemmin alle 10l/100km päästä edes maantiellä). Samaten pintakaasulta jos painaisee kaasupolkimen nopeasti noin 2/3 kaasulle, moottori nykäisee pari kertaa kunnes lähtee vetämään (voiko liittyä EGR:ään vai kenties puolien johtosarjat/puolat?).
Ideoita/ehdotuksia? Oltiin Huikkosterin kanssa sitämieltä, että ensimmäisenä EGR tukkoon, sitten säädetään pakoputken kanssa. Tuo EGR tuntuisi sotkevan koko moottorin toimintaa senverran...
Kuvia ei paljoa tullut otettua, kun jarruradallakin pitää prkl itse istua autossa sisällä.

Kuitenkin pari:
Lentävä Belgialainen. STP moottorissa ja kone joutokäynnillä (15min).

Uutta ja vanhaa. Erottaako kukaan, mikä kolmesta äänimerkistä on uusi?
