Useammassakin topicissa on ollut keskustelua, että välitykset voi heittää peräkopasta toiseen ilman sen kummempia shimmailuja.
Nyt löytyi se kuuluisa poikkeus tähänkin vanhaan nyrkkisääntöön
Eli vaihdoin 3.9 1030-välityksen -67 Amazonin taka-akseliin, luovuttajana oli -87 240. 240:n murikassa ja pinionissa oli lähes varmuudella alkuperäiset shimmit ja laakerit, ja hyvin todennäköisesti tehdasöljytkin
Amazonin perään asennettaessa piti pinionin laakerin alle lisätä 0,57 mm shimmejä ja poskilaakereiden shimmeillä siirtää murikkaa lautaspyörän suuntaan 0,05 mm.
Näillä viilauksilla sekä kosketuskuvio että hammasvälys (0,15 mm) asettuivat juuri samanlaisiksi, kuin ne olivat alunperin 240:n akselissa. Tää 1030-välitys oli krymppiholkillinen (Olin ollut tähän saakka siinä uskossa, että vaan isot perä ovat krympillä.

)
Tarinan opetus: vaihdellessa välityksiä perästä toiseen, varmuuden vuoksi kannattaa tarkistaa vähintäänkin kosketuskuvio ennen ja jälkeen operaation. Tässä tapauksessa kuvio oli nimittäin vakioshimmeillä tosi pahasti metsässä.
Laitetaan nyt vielä pari kuvaakin, kun sellasia tuli otettua.
Välitys alkuperäisillä 240:n shimmeillä Amazonin perään asennettuna:

Ja tässä uudelleen shimmattuna:
