Minun vaakakupissa volvoa hankkiessa painoi ylläpidon edullisuus. Tuolloin loppuviivalle selvisi 940 ja 850. Näistä 940 vei ylivoimaisen voiton ylläpidon helppoudessa ja hinnassa. 850 TDI olisi ollut toki "sitä jotain", mutta moiseen ei rahaa ollut (ja huollot vieläkin kalliimpia).
Mutta tuokaan ei selitä classicien älyttömiä hintoja, kuten ei vetotapakaan. 850 on modernimpi ja vielä "volvo" (laatikko sisältä ja päältä).
Yksi selitys voisi olla lama. Tullut huomattua että laman aikaan ihmiset esim. kirpputoreilla hinnoittelevat tuotteet kuten olisivat kullasta tehtyjä. Toki yli 400tkm ajettu, mutta täydellisesti huollettu ysi (kuitit yms) joka on todella siistissä kunnossa ja kaksilla alkuperäisvanteilla (alumiinisilla siis) on arvokas, mutta en minä siitä ihan neljää tonnia maksaisi. Tonni lisää niin saa vaikka V8 mersun kaikilla herkuilla...
Eikä se vinokonekkaan ole ikuinen. Oma oli ajettu jotain 417tkm kun sen ostin. Noin 430tkm kohdalla vaihdettiin kannentiiviste (legendaarinen vinokoneen "neljänsadantonnin" tiivisteremppa). Toisen kerran tehtiin täydellinen yläkerran remontti 435tkm kohdilla kun kävi pieni vahinko (väärä vaihde ja jako morjens).
Tosin tuossa "täysremontissa" jäi kaikki kulut (itse tein työt, eli pelkät osat ja öljyt) alle 170e:n. Eli kahdeksan venttiiliä, jakopään osia, kansityöt yms.
Ei ihan esimerkiksi se 850 päästä samalla hinnalla samanlaisesta remontista....