Tähän yksi kokemus asiasta. Pihan nurkalla makaa 00 mallin v70 2.4t osin purettuna.
Syy; Moottori säpäleinä kun vesipumppu petti. Jakopäänremppa oli tehty liikkeessä edellisen kerran jonka jälkeen ajettu vajaa sata tonnia. Vesipumppu ja kiristäjä vaihdettu myös samassa huollossa, mutta ajallisesti hihnanvaihto oli kaksi vuotta myöhässä. Hihna itsessään ei ollut mennyt miksikään, mutta vesipumpun laakeri oli täysin loppu ja pumpun hihnapyörä oli irronnut akselilta kokonaan. Mitään ääntä se ei pitänyt, ei myöskään vuotanut ennen lojahtamistaan.
Harmittaa vain se, ettei viittiny sen vertaa että olis nostanu suojamuovin pois ja kokeillu kiristäjän, ohjurin ja pumpun kunnon. Samalla tsekannu hihnan. Kymmenen minuutin hommalla olis voinu estää tuon koneen hajoamisen. No tästä lähin ainakin tarkastan jakopään kun vuodet on täynnä. Useinmitenhän nuo jakopäänhilut kestää ajaa vaikka kuinka paljon enempi kuin mitä on ohjearvot.
Tän jälkeen tein välittömästi toiseen autooni jakopään rempan kun siinäki oli vuodet täynnä. Gatesin kitti oli jotain parinsadan hujakoille ja helppo tehä ite jos on normaalijärkinen ja kaikki sormet toimii niinku ihmisellä kuuluukin

. Ja tää oli eka kerta kun vaihdoin myös vesipumpun vaikka entinen oli ehjä ja välyksetön.
Siis summasummarum. Sinuna ainakin tarkastaisin jakopään, se kun ei maksa kun vartin omaa aikaa.