RallyBaron  Samppasport

Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia (pause)

  • 114 Vastauksia
  • 61765 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #75 : 28.04.2016, 16:35:25 »
Vieläkö näitä hiekkapuhalletaan? Eikös se oo korin pellille aika jytkyä. Sooda ja vesipesu eikös ole tullut tilalle?

Jos haluaa hyvän, niin hiekkapuhaltaa ja jos haluaa olla trendikäs, niin sitten soodaa.

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia "Lomalla"
« Vastaus #76 : 27.07.2016, 22:51:45 »
Siihen tulokseen tullut, että itse puhaltelen alue kerrallaan, sitten ensivuonna :D

Tosiaan, 242 jäi pienelle tauolle tänäkesänä. Ennen kesätöiden aloitusta kerkesin lattiat tinata umpeen ja maalata sinkillä väliaikaisesti. Alkukesästä tuli tehtyä kaikki pikku projektit alta pois, romuautot paaliin ja nykyisiin autoihin perus remontteja.
 En kuitenkaan täysin jättänyt tätä taka-alalle, vaan tein hankintoja valmiiksi. Foorumin myyntipalstan kautta ostin korjauspelteinä varapyöränkotelot, takakylkien alapalat ja pyöränkoteloiden ulkokehät. Kiitokset näistä käyttäjälle 142! :) Ulkokehät jäivät kuitenkin tarpeettomiksi, kun Skandixilta sattui löytymään edullisesti pyöränkoteloiden puoliskot. Tuttavalta löytyi myös 242 kylkeen pelti, oven ja pyöränkaaren väliin. Välttämättä ei tarvitse enempää korjauspeltejä tämä!


Rupee näyttämään siltä, että pian pääsee jatkamaan. Sormet syyhyävät jo! ;D
« Viimeksi muokattu: 01.11.2020, 14:19:06 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa Kakkos_nelonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia " Lomalla "
« Vastaus #77 : 03.08.2016, 11:22:16 »
Uskomaton projekti! Jälki on kyllä hienoa! Seuraillaan ja paljon tsemppiä!!

Poissa 142

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia "Lomalla"
« Vastaus #78 : 05.08.2016, 22:06:46 »
Siihen tulokseen tullut, että itse puhaltelen alue kerrallaan, sitten ensivuonna :D

Tosiaan, 242 jäi pienelle tauolle tänäkesänä. Ennen kesätöiden aloitusta kerkesin lattiat tinata umpeen ja maalata sinkillä väliaikaisesti. Alkukesästä tuli tehtyä kaikki pikku projektit alta pois, romuautot paaliin ja nykyisiin autoihin perus remontteja.
 En kuitenkaan täysin jättänyt tätä taka-alalle, vaan tein hankintoja valmiiksi. Foorumin myyntipalstan kautta ostin korjauspelteinä varapyöränkotelot, takakylkien alapalat ja pyöränkoteloiden ulkokehät. Kiitokset näistä käyttäjälle 142! :) Ulkokehät jäivät kuitenkin tarpeettomiksi, kun Skandixilta sattui löytymään edullisesti pyöränkoteloiden puoliskot. Tuttavalta löytyi myös 242 kylkeen pelti, oven ja pyöränkaaren väliin. Välttämättä ei tarvitse enempää korjauspeltejä tämä!
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Rupee näyttämään siltä, että pian pääsee jatkamaan. Sormet syyhyävät jo! ;D

Ahaa, ne pellit tuli tänne, ihan oikeaan osoitteeseen, kun näyttävät menevän paikoilleenkin :) Multa löytyisi toisellekin puolelle toi kyljen alaosan korjauspelti...
suomenvolvokerho.com

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia " Lomalla "
« Vastaus #79 : 05.08.2016, 23:05:34 »
Uskomaton projekti! Jälki on kyllä hienoa! Seuraillaan ja paljon tsemppiä!!
Kiitoskiitos :)

Ahaa, ne pellit tuli tänne, ihan oikeaan osoitteeseen, kun näyttävät menevän paikoilleenkin :) Multa löytyisi toisellekin puolelle toi kyljen alaosan korjauspelti...
Pidetään mielessä! Sillekin voisi olla tarvetta :P Takakylkien alapaloille voisi olla myös tarve, tuli huomattua, että noista puuttuu takapuskurin kohdalla oleva syvennys. Klokkerin sivustoa kun selasin, niin molempia malleja myydään samoihin vuosimalleihin? :idiot2: Ellei sitten saa siististi itse väännettyä.
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #80 : 20.12.2016, 22:24:53 »
Huhhuh. Kovasti aina venyy nämä hommat. Asiakastyö vei kaiken ajan ja vähän enemmänkin, niin tälle ei kerennyt tekeen juurikaan suunnittelutyötä isompaa.

Nyt onneksi kerennyt taas talliin puuhaileen ja projekti jatkuu S*
Nykyhetkestä senverran, että repsikan lattiaa vähän parantelen ja pyöränkoteloita tullut sovitettua ja pähkäiltyä. Pihassa nyt myös lähes tyhjä 240 kori, joka toimii korjauspala pankkina  :D Helpottaa ja nopeuttaa vähän kun saa mm. Tuulilasin karmiin valmiita palasia :)

Tähän väliin yksi kuva nykyhetkestä, Joulun jälkeen sitten kunnollista päivitystä  ;)





« Viimeksi muokattu: 01.11.2020, 14:21:16 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #81 : 10.01.2017, 18:34:34 »
Askel eteenpäin!

Takalattian alla oleva kotelorakenne oli lahonnut molemmista päistä, joten se oli korjattava ennen kuin hitsaa lattiapellit takaa kiinni. Hetken siinä tuumailin, että on vähän työtä vääntää suorasta pellistä alkuperäisen näköinen korjauspala. Purussa olevassa sinkkikorisessa 240 näytti onneksi olevan täysin terveet nuo kyseiset alueet, joten ei muuta kuin laikkakone laulamaan ja leikkelemään.
Kuskin puolella lähtökohta oli kutakuinkin tällainen

 Ensin kaikki mätä pois, mitoitus, purku korista leikkaus, tarkempi leikkaus ja heftiin. Reunaan hitsasin 15mm leveän siivun johon porasin pistehitseille reijät, jotta tuon saa hitsattua helman alle kiinni, kuten lattiapellit. Lopuksi vielä kunnolla kiinni hitsaus, pieni putsaus ja sinkkimaali päälle. Raotin myös lattiapeltiä irti tuosta "palkista" niin sai putsattua välistäkin ruosteet ja suihkastua sinkkimaalit sinnekin.


Sitten oli vuorossa apparin puolelta sama paikka. Sinne väkersin korjauspalan myös purkuautoa hyödyntäen.


Penkkien kiinnityspellin porailin myös talteen. 242 oma kun oli mätä, enkä kyllä säästellyt sitä irroittaessa ;D


Näiden jälkeen pääsi tekemään lattiaa päälle. Apukuskin lattia oli kuitenkin hieman rujo, niin leikkelin purkuautosta siihen täysin terveen korjauspalan. Alapuoleltakin kaavin massat pois, ainoastaan alkuperäistä maalia löytyi :P Eikös tämä nyt ole sitä kierrättämistä?  :D
Leikkaa&liimaa hommia

Tähänkin piti tehdä reunaan jatkoa, kun irrottaessa leikkasin vain helman reunasta sisäpuolelta. Leikkelin millisestä siihen soiron, johon porailin pistehitseille reijät. Helmaa vasten menevälle alueelle sinkki.


Klokkerin korjauspalasta myös poistin varastomaalit siltä alueelta, mikä menee kotelon sisään. Siihenkin sinkkiä tilalle.
Heftaamalla lattiapellit hollilleen ja tarkistus että kaikki ok. Helmoihin pistehitsasin jo kokonaan kiinni ja aloittelin hitsailemaan koko matkalta peltejä kiinni. Nyt alkaa oleen lattiat jo hyvällä mallilla. Nurkkiin enään leikatut pellit takaisin kiinni, hitsaus koko matkalta, putsaus ja sitten enää väliaikaismaalit pintaan.


Semmosta tälläerää. Mukavaa hommaa pienen tauon jälkeen :)
« Viimeksi muokattu: 01.11.2020, 15:12:02 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3422
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #82 : 10.01.2017, 20:11:46 »
Onko sulla tuo kori miten hyvin tuettu muuten kun näyttää siltä että koko laittia pitänyt vaihtaa  :o
Nohtkahtaa meinaan aika herkästi tuommoinen kun noin paljon peltiä irti kerralla...
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #83 : 10.01.2017, 20:17:51 »
Hienoa että sinulla on sitkeyttä tehdä autosi pikkuhiljaa kuntoon.
Itsekin kasailin aikoinaan 144 Volvon ihan riekaleista autoksi ja se ei ollut edes yhtä hapan kuin sinulla oli aloittaessasi  hommiasi. Sitkeys kyllä palkitaan kun aikanaan pääset Volvollasi kauniina kesäpäivänä ajelemaan ihmisten ihaillessa autoasi.

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #84 : 10.01.2017, 21:09:18 »
Onko sulla tuo kori miten hyvin tuettu muuten kun näyttää siltä että koko laittia pitänyt vaihtaa  :o
Nohtkahtaa meinaan aika herkästi tuommoinen kun noin paljon peltiä irti kerralla...
Oviaukoissa on nuo tuet ollut kokoajan, sekä melkein aina kun joku paikka enemmänkin auki niin muutaman putken pätkän vetänyt tueksi ennen leikkailua ::) ja auton alla 8kpl pukkeja. Silti kyllä välillä jänskättää että notkuuko, mutta ainakin vielä istuu luukutkin hyvin paikoilleen. :) Toki siihen voisi vielä muutaman putken laittaa ristiin tukemaan, kun lisää silpomista vielä tiedossa.

Hienoa että sinulla on sitkeyttä tehdä autosi pikkuhiljaa kuntoon.
Itsekin kasailin aikoinaan 144 Volvon ihan riekaleista autoksi ja se ei ollut edes yhtä hapan kuin sinulla oli aloittaessasi  hommiasi. Sitkeys kyllä palkitaan kun aikanaan pääset Volvollasi kauniina kesäpäivänä ajelemaan ihmisten ihaillessa autoasi.
Kiireen kanssa tästä ei varmaan tulisi mitään, mutta saa ihan rauhassa hiljakseen tehdä, kun on noita ehjiäkin Volvoja pihassa. Kaukaisena haaveena kyllä että tälläkin joskus pääsisi kruisailemaan. :) Kiitoksia tsempeistä!
« Viimeksi muokattu: 10.01.2017, 22:36:37 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #85 : 12.01.2017, 12:00:34 »
hatunnosto tosta perusteellisesta kerronnasta ja kuvista, auttaa paljon kun itte ryhtyy hitsailemaan  -H-

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #86 : 02.03.2017, 00:20:55 »
Kylläpä aika vierähtää, olin aivan varma, että edellisestä päivityksestä reilu viikko :idiot2:

hatunnosto tosta perusteellisesta kerronnasta ja kuvista, auttaa paljon kun itte ryhtyy hitsailemaan  -H-
Kiitoksia kovasti, hyvä jos jotain hyötyäkin ;)


Apparin puolelta pellitin "nurkan" ensin. Muutama siivu peltiä, toiselle puolelle sinkkimaali ja kasaan hitsaus. Lamellilaikalla pyyhkäisin vähän silosemmaksi.


Kuskin puolelle vääntelin suorasta pellistä uuden päädyn samaan paikkaan. Vanhaan palaseen kun vertailin, niin aikalailla tuli oikeanlainen. Tuota "pattia" en omilla metodeilla saanut ihan samanlaiseksi, mutta saman kokoinen ja oikealla kohdalla, eiköhän se kelpaa :D Ja tuttuun tapaan sinkit pintaan ja hitsaus.



Samaan syssyyn hitsailin koko lattian tiiviiksi, sekä korvasin apukuskin etulattiasta korkin paikan suoralla pellillä, on sitten samanlainen kuin kuskin puolella. Saa melkeinpä jäädäkin tuollaiseksi, ellei joku kerro tarpeeksi hyvää syytä miksi pitäisi olla. :buck2: Pyyhkäisin hitsejä siistimmäksi ja putsailin lattiat kunnolla. Pintaan kevyt kerros sinkkimaalia, niin ei pääse kertyyn pintaruostetta :) Maalikin pääsi loppumaan, mutta kriittisimmät paikat kerkesin maalailla.




Lattioissa nyt ei ole enää muutakuin kotelosuojan ruikkimista varten tulppien reijät ja muutamasta kohdasta pistehitsaus pohjan rakenteisiin. Purkuautosta alottelin jo laikkailemaan uusia korjauspaloja, niistä sitten myöhemmin lisää.
 *kahvia->
« Viimeksi muokattu: 01.11.2020, 14:47:26 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa volvomieskertaa3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #87 : 13.03.2017, 21:18:37 »
"Suunnitelmissa olisi ehostus entisöinnin suuntaan, ja kenties museorekisteri joskus hamassa tulevaisuudessa :D Mikään kiire tällä ei ole, kun ei ole käyttöauton virkaan astumassa ;)
Hommaa siinä kyllä riittää, mätää vähän siellä täällä ja sisusta menee aikalailla uusiksi, eikä mukaan muutenkaan tullut kaikkia sisustan osia.
."

Tere. juttelin tänään ex omistajan pojan kanssa ja heiltä löytyisi tämän alkuperäinen radio, jos on kiinnostusta niin olisi ostettavissa


v70 AWD -06
Plymouth Fury3  -72

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #88 : 18.03.2017, 17:39:05 »
Tästä mää tykkään, että näitä vanhoja volvoja viitsitään pelastaa romumiehen tuomiolta :)
Eikä nää hitsausprojektitkaan loppujenlopuks niin kirpeitä ole, kerta hitsaus näyttää sujuvan, eikä kokoautoa hitsaa yhtenä spurttina.
Jälkikäteen ei kuitenkaan voi kun hymyillä! Ja hyvähän tästä on tulossa  *taavih->

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #89 : 20.03.2017, 10:39:47 »
Tere. juttelin tänään ex omistajan pojan kanssa ja heiltä löytyisi tämän alkuperäinen radio, jos on kiinnostusta niin olisi ostettavissa
Laittelen sulle YV ;)

Tästä mää tykkään, että näitä vanhoja volvoja viitsitään pelastaa romumiehen tuomiolta :)
Eikä nää hitsausprojektitkaan loppujenlopuks niin kirpeitä ole, kerta hitsaus näyttää sujuvan, eikä kokoautoa hitsaa yhtenä spurttina.
Jälkikäteen ei kuitenkaan voi kun hymyillä! Ja hyvähän tästä on tulossa  *taavih->

Jep, mukavaa hommaahan tuo on, kun ei kiire ole. Eikä ole juu mikään spurtti, teen aina kun kerkee. :) On välillä vähän vaihteluakin, tuli juuri hitsattua yhteen 740 metri helmaa ja etulattia kokonaan  ;D
« Viimeksi muokattu: 12.06.2017, 22:55:26 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

 

Elekma  Autoracing