Carcom Oy  Ateho

Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia

  • 101 Vastauksia
  • 38164 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ovela

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #90 : 06.12.2017, 13:23:56 »
Mitähän tuohon kohtaan tulee kiinni?
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Turvavyön alapää on oikea vastaus jos asia vielä askarruttaa.
Mitä Volvolle tänä päivänä kuuluu? Mielenkiintoista luettavaa on kun itsellä on - 75 vuoden 242 myös korihommissa, ja kiroan niitä vihtahousun keksimiä taka palkkeja

-Janne
940 -94 b230fd+m47 (käyttis/turboprojekti)
242 -75 b200ft+m46 (projekti)

Poissa An55i

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 260
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #91 : 17.12.2017, 23:29:41 »
No nyt varmistui sekin! ;)

Työn alla on edelleen. Keväällä pääsi kuvia katoamaan, siihen extrana photobucketin temppu, niin vähän jämähti päivittelyt. Kesä oli muutenkin pääosin taukoa tämän osalta, kun oli keliä tehdä muita autoja ulkona.

Lattiat pistehitsasin allaoleviin rakenteisiin ja sinkkimaalilla loputkin alueet. Vaikka onkin väliaikainen maali, niin on tullut maalattua ihan reilusti. Eipähän ala hitsit kukkimaan jos kori saa kosteutta.


Akun kannake oli aika rujo. Leikkelin kokonaan pois, ja alla oleva peltikin oli muhinut jonkiverran. Alle laitoin sinkittyä peltiä, ja purkuautosta leikattu kannake paikoilleen.




Panhardin kiinnityspalkki oli aivan pehmeä. -87 purkuautosta lähes ruosteeton tilalle. Muutaman täplän putsasin siitä ja vedin sinkkimaalia sisälle. Vaihdon ajaksi tuin koria muutamalla putkella. Jonkinverran tuokin kuitenkin pitää koria muodossaan.



Jatkoa tulee lähiaikoina..
« Viimeksi muokattu: 19.12.2017, 21:58:21 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A
244 DL -79 B19A
740 GL -89 B200K
965 -95 "BiFuel"

Poissa An55i

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 260
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #92 : 19.12.2017, 22:07:12 »
Pitkittäiset palkit takajousien kiinnityksestä taaksepäin ei oikein miellyttänyt omaan silmään. Muutamaan kertaan korjattu, eikä istuvuuskaan oikein kelvannut. Väkersin koriin jonkilaisen jigin pitämään perää muodossaan. Nappasin palkit puoli kerrallaan poikki ja suorasta pellistä aloin väkästeleen uusia. Alkuperäisessä ratkaisussa itse palkki on vahvuudeltaan 2mm ja ulkokulmaan tuleva vahvike 3mm. Uudet tein molemmat 2mm levystä.






Pienen nakertelun jälkeen hitsasin lopullisesti kiinni ja tekasin ulkosyrjään päällekkäiset levyt. Ja maalasin tietenkin päällekkäin tulevat alueet ennen hitsausta.










242 DL -80 B19A
244 DL -79 B19A
740 GL -89 B200K
965 -95 "BiFuel"

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2328
  • AWD-club Botnia Chapter #2 - "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #93 : 19.12.2017, 22:15:30 »
Hattua on kyllä pakko raottaa.

Eihän tässä enää ole alkuperäistä peltiä muutakuin katto? ???
"Nyt on vetoja"

Käyttiskertomuksia , Persian Helmi, aka. Väinö  ,  Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
Vectra B Sport 2.0l 136hv/188Nm -00, Corsa D 1.3Cdti 98hv/206Nm -09, Volvo 855 AWD vm. -97

Poissa An55i

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 260
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #94 : 19.12.2017, 22:19:40 »
Heh, kiitosta :D

Kardaanitunneli ainakin on alkuperäistä. Kattoakin tarvii hitsata kunhan sinne asti pääsee ;) Tarvii käydä ottaan vielä nykyhetkestä kuvia niin saa kirjoteltua nykypäivään asti ::)
242 DL -80 B19A
244 DL -79 B19A
740 GL -89 B200K
965 -95 "BiFuel"

Poissa An55i

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 260
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #95 : 18.03.2018, 21:30:15 »
Palkit sain väkästeltyä valmiiks. Muistin jopa tehdä tankin kiinnityspaikat :idiot2: Leikkailin vanhan kontinpohjan kokonaan pois. Takapuskurille asti menevät palkit hiekkapuhalsin ja maalasin 2K epoksilla ennen uuden lattiapalan hitsausta. Samaan syssyyn aloitin varapyöränkoteloita vaihtamaan. Kuskinpuoleisesta puuttui sisäreunan yläosa, joka toimii palkin yhtenä sivuna. Se täytyy vielä tehdä.




Varapyöränkoteloiden jälkeen oli vuorossa takavalojen pellin vaihto. Uudemmasta purku 240 sellaisen laikkasin irti. Pieni pätkä piti korjauspalaankin tehdä uutta reunaa.




Ennen vanhan laikkaamista hitsailin kaikenlaista keppiä pitämään perää muodossaan. Varsin jämäkkä tuli, ulkonäöstään huolimatta ;D


Tussilla pari viivaa ja laikka laulamaan, hetkenpäästä näky oli tämä



Uutta peltiä sovitukseen, melko hyvin istuu. Tietty vielä monesta kohdin päällekkäin, tarkempi leikkaus vasta kun saa vähän heppailtuakin. Takavalojen reijät täytyy tuosta pellistä kaventaa. Hitsauskaasu loppui, niin nyt vasta lukkopihdeillä kiinni.



Nyt sain aikaseks taas vaihteeksi kuvapalvelimen vaihtaa, joten lähiaikoina tulossa vähän muutosta kuviin. Ainakin muutama vaihtuu parempiin, nyt kaivelin vain joitakin mistä vähän näkisi.

Lopuksi vielä sovittelin takakaareen peltejä, kyllä se kohta taas alkaa autoa muistuttaan :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 19.03.2018, 18:20:45 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A
244 DL -79 B19A
740 GL -89 B200K
965 -95 "BiFuel"

Poissa kalkkis

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 307
  • Budjettipussihousu
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #96 : 18.03.2018, 21:52:16 »
Näyttäisi siltä että olet koonnut tähän autoon edustavan valikoiman korivärejä mitä näihin 200-sarjalaisiin sudittiin. Aika hienoa jälkeä ja lippis nousee ihan kuvia katsoessa. Tsemppiä, vaikka ei siltä näytä että siitä olisi pahemmin puutetta.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 657
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #97 : 19.03.2018, 22:10:58 »
Mikä sulla on suunnitelma kun saat korin kaikki hitsaukset tehtyä?  Eli puhallatko koko korin vai miten teet pohjatyöt?

Kun itse aikoinaan tein näitä niin parhaan tuloksen sain kun ensimmäiseksi korin purkamisen jälkeen puhallutin kokonaan korin ja näin sain tervettä alustaa mihin oli helppo hitsata kaikki mitä tarvitsi.

Poissa An55i

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 260
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #98 : 19.03.2018, 22:18:15 »
Kyllä tuo puhtaaksi tarvii puhaltaa. Näillänäkymin vien ihan puhallettavaksi, omat välineet ei tuollaiseen riitä.
 Jos olisin puhalluttanut purkamisen jälkeen, niin voisi kuvitella että reilun 2vuoden aikana kerkeää pintaruoste purra. Tätä kun ei ole kiireellä tehty :D Tosin nyt olisi vahvat aikeet saada tulevana kesänä ensimmäinen maalikerros pintaan ::)

Näyttäisi siltä että olet koonnut tähän autoon edustavan valikoiman korivärejä mitä näihin 200-sarjalaisiin sudittiin. Aika hienoa jälkeä ja lippis nousee ihan kuvia katsoessa. Tsemppiä, vaikka ei siltä näytä että siitä olisi pahemmin puutetta.

Kiitoksia vaan :P Värejä kyllä piisaa,  mm. konepelti ja takaluukkukin vielä eri väriä kuin yksikään autossa kiinni oleva peltiosa. On tullut hyödynnettyä ihan muutaman romun peltejä  :D
242 DL -80 B19A
244 DL -79 B19A
740 GL -89 B200K
965 -95 "BiFuel"

Poissa An55i

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 260
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #99 : 07.01.2019, 00:53:04 »
Jaahas, jospa tännekin tilannetta päivittäisi, vaikkei edellisestä kerrasta ole vielä vuottakaan ::)

Keväällä tuli vielä puuhailtua, mutta kesä oli aika hiljaista. Olisinkohan yhden vai kaksikin viikonloppua ollut tämän kimpussa. Kesällä kun on keliä tehdä ulkonakin, Volvoja tällähetkellä ~13kpl niin puuhaa on kyllä riittänyt :idiot2:

Takahiekkapelti ja munapussit tuli hitsailtua keväällä kiinni. Kontin lattian liitin hiekkapeltiin ihan vain peltisoirolla ja koko matkalta hitsaamalla. Olisihan tuon voinut pistehitsatakkin, mutta noin se nyt on ja saa kelvata.


Seuraavaksi siirryin toisen pyöränkotelon kimppuun. Nuo ulommat puolikkaat tilasin joskus skandixilta, niin ei tarvitse suorasta naputella. Kävi vaan pieni virhe kiinni laittaessa, jäi himpun liian ylös. Takakaarta sovittaessa sai sormet pokkausten väliin. Ongelma ratkesi hyödyntämällä ylimääräistä korjauspalaa ::)


Sisempää puoliskoa olin aloitellut jo silloin ~3vuotta sitten. Ne paikkaukset aiheuttivat lähinnä pahoinvointia, joten laikka laulamaan. Tein samalla valmiin sapluunan, niin saa toiselle puolelle identtisen. Takapihalle kun vilkaisee, niin sapluunalle on käyttöä jatkossakin :D






Purkuauton hattuhyllystä lainasin kulman, niin sai siististi korjattua. Samalla vetelin sinkkiä pintaan, toimittaa väliaikasen maalin virkaa ja samalla suojaa ne paikat joita myöhemmin mahdoton maalata.


Toiselle puolelle sama resepti. Tällä puolella oli vielä jopa mätää, lattiapellin ja palkin välissä ihanan rapeaa. Pellin leikkelin pois, "palkin" fiksasin ja maalasin. Päälle soiro sinkkipeltiä.

Ylemmässä kuvassa näkyy myös kotelon pääliosan korjaus, pahasti vaiheessa kylläkin. Siellä oli tuo joka peltiin edennyt mätä S*

Repsikan puolelle tuo kotelon puolikas sujahtikin varsin mallikkaasti. Työtä helpotti roimasti, kun laittoi ulkokaaren lukkopihdeillä sisäkaaren päälle. Sai millilleen oikeaan kohtaan.



Kotelot kun oli tehty, pääsi niputtamaan takakylkiä. Päittäin hitsaamalla tuli vedettyä. Kuskin puolelle oli myös kaaren ja oviaukon väliin korjauspala, repsikan puolelle tekasin sen paikan sinkitystä pellistä.



Lasien karmeja tuli myös yksi ilta korjailtua. Osa paikoista kuvissa vielä keskeneräisiä, pitää joskus kuvailla lisää ja vaihdella kuvia.






Jäljellä ei olisi ihan hirmuisesti. Tuulilasin karmi vielä vaiheessa, takavalojen reijät kutistamatta ja pientä viimeistyä ympäri autoa. Yleisilmeeltään mennään näillä paikkeilla



Kesällä tuli myös hetken mielijohteesta ostettua tähän tuleva tekniikka. Vanhakunnon B21A, R-sport hiluilla :D Hakureissulle kertyi kilometrejä noin 1300km, ei sentään ihan suorinta reittiä. Voinee laittaa vähän lomareissun piikkiin. Hyvin mahtui konttiin kaasupullon kaveriksi  :D Kiitokset  jari-ii -H-


Eiköhän siinä ollut suunnilleen kaikki, voi olla että pitää päivänvalolla vielä käydä läpi :buck2: Jatketaan taas, tämän vuorokauden puolella pitäisi vielä valtion leipiin astua ::)

 ELK
« Viimeksi muokattu: 07.01.2019, 22:18:04 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A
244 DL -79 B19A
740 GL -89 B200K
965 -95 "BiFuel"

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 136
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #100 : 07.01.2019, 02:03:44 »
Pakko nostaa hattua, kun viitsit noin paljon hitsailla.

Varsinkin, kun mätähommat on omasta mielestä paskimpia hommia mitä on  ;D

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 426
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Volvo 242 Käyttöentisöinti -Korihommia
« Vastaus #101 : 12.01.2019, 18:41:10 »
On kyllä hienoo työskentelyä! Mää oon tota mun Duettia pitäny melko mätänä, mutta tähän verrattunahan se on melko hyvä
Duett ´65, Duett pickup '67, Duett '67, Duett umpikoppi '68, V70 2.4d '06

 

KL-varaosat  Carwist