Jaa, mistäs pitäis nyt aloittaa...

Oon täs yli puol vuotta selaillit nettiautoa, jospa se sopiva auto tulis joskus vastaan...ja niin tulikin, Volvo V70
Kriteereinä oli Turbodieseli manuaali lootalla, ja joku euromaissa valmistettu härpäke, luukunottamatta ranskanpaskat. Vanhoja TDI golffeja/leoneja/octavioita katoin eniten, kun samoilla kilometreillä olevat volvot olivat paljon kalliimpia. Budjetti oli siis 2 kiloeuroo.
Noh, torstai aamupäivällä autossa Litukan parkkipaikalla kahueessa pikku-lauantain darrassa selalailin taas nettiautoa. Rinta-Juoppi oli laittanut Uotletin puolella jonkun vanhan dieseli volvon myyntiin, hinta oli 1999€ ja kilometrejä oli "vain" 343tkm. Ei muuta kun panttipullot automaattiin, rahat taskuun ja autokaupoille mars! Kuvia he eivät olleet edes vielä ehtineet laittaa nettiin, mut sen pitäis olla hopean värinen. Malliks he olivat kirjoittaneet "v70 classic 2.5D", aattelin et siel on sit varmaan ykköskopan v70 classic vartelupaketilla ja TDI koneella oleva volvo. Mut oho siellä olikin mk2 volvo pihalla
Lähdin kaverin kanssa koeajelulle volvolla, ja heti tuli semmone fiilis et tää on kyl siisti, et tää vois olla se. Perus volvo tuntuma, tilava ja toooodella mukavat penkit jne. (Faijjalla xc60 d5 awd -12) Ja tietysti kivat straight-five diiseli murinat

Yks kaveri on töissä autokorjaamolla, ja käytiin siellä nopeesti ja nostettiin volvo nostrilla ja tsekattiin nopeesti mis kunnos volvo on, yks raidetanko ja takakoiranluu oli vaihtokunnossa, muuten ihan tikissä! Tän jälkeen lähdin takasin autokauppaan ja pitkän harkitsemisen jälkeen lyötiin kaupat lukkoon. Eka oma Volvo oli hankittu!
Täs on siis vielä vanha VAGin AEL 10v tdi kone (Volvo D5252T, 140hv/290nm) pitäis olla aika kestävä kone... Auto on tuotu -04 italiasta, ja olen kolmas omistaja Suomessa. Ruostetta ei käytännössä ole lainkaan. Talvireknaat ovat ihan ok kuntoiset, tosin niissä on vaan peltivanteet. Kesäreknaat ivat aika finito. Hihnalla pääsee viel ainakin 50tkm. Kaikki sähköt toimii, paitisi A/C:n lämpötila-anturit, ne antavat vikakoodia :/ Mut tsekkaan ne sit kun ehdin.
Vetokoukkua tarvitsen aika paljon, jotenka sen piti hommata ekana. Laitoin ihan muutenvaan foormin osto/myynti palstalle ilmoituksen, et vetokoukku ois hakusessa, ja eihän siinä mennyt montaa tuntia ennen kuin eka foorumilainen laitto viestii. Sovittiin tapaaminen espoossa seuraavana päivänä, ja YouTuben avustuksella koukku oli jo samana iltana asennettu

Samalla vaihdettiin apukuskin sivupeilin lasi, joka oli haljennut.
Toissapäiväivänä kävin motonetistä hakee molemmat uudet raidetangon päät ja vasen sisempi pää, öljyt+suodatin, takaylämottorituen puslan, pyyhkiänsulat, siniset parkki- ja ajovalot, sekä molemmat taka-koiranluut, ja mökkinaapuri (automekaanikko) asensi ne mulle illalla. Samalla laitettiin kaikki pyöränkulmat oikein ja renkaat tasapainoitettiin. Yöllä autotallissa myllytin ja kovavahasin vielä koko härvelin. Jopa maalipinta on viel ihan ok kunnossa

Viel pitäis korjata muutamat pikkuviat kuten a/c, ja tsekkaa miks ahtopaineen säätöventtiili ja EGR:än säätöventtiili antaa aina vikakoodia kun ajaa pitkän matkaa motarilla "lujaa" (yli 2500rpm ehk 5km matkan, ~130kmh)
Tuning kuume on kans noussu, tekis mieli laittaa lastu, madallusjouset ja kivat vanteet alle, lasien tummenukset yms

Ahtopainemittari löytyy jo
Laitan tästä vielä lisää kuvia ja tarinaa, sen mukaan miten projekti tästä etenee.
/Strandell


