Carcom Oy  Elekma

740 lataa laiskasti

  • 26 Vastauksia
  • 9420 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #15 : 05.08.2015, 13:20:46 »
Näyttää käyvän samat säätimet, numerot on ylempänä viestissäni. Saa jokaisesta varaosaliikkeestä, esim motonetistä

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #16 : 05.08.2015, 23:28:36 »
Näyttää käyvän samat säätimet, numerot on ylempänä viestissäni. Saa jokaisesta varaosaliikkeestä, esim.  motonetistä

Motonetin listoilla ei ole 65 A laturiin sopivaa Bosch säädintä (vai käyvätkö nuo listan Bosch:t todella myös minun laturiini)?
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/658/1015969/autot/volvo/940-960-s90-v90-1991-1998?vuosimalli=1993
Kaikissa Motonetin kuvissa ei näy  Bosch-koodit. Motonet 11-3218 eli Bosch 1197311028 taitaisi olla ns. lämpökompensoitu malli, kunhan se vain sopii 65 A laturiin.   
Alkaako 14,5 V latausjännite vaikuttamaan heikentävästi  jo esim. H4 lamppujen kestoikään (minulla on jotain +60% valoteholisäys OSRAM ollut aiemmin käytössä, nyt taitaa olla peräti +130% Philips)?
« Viimeksi muokattu: 05.08.2015, 23:57:35 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #17 : 06.08.2015, 11:38:03 »
Kaikella on hintansa.  ;)
Aavistuksen tiheämmin menee noita ari1956:n mainitsemia polttimoita. Jos lujat haluaa, kannattaa ostaa "longlifet".  Niissä valotehon on sitten heikompi. 

Itse käytän myös noita + 1xx-polttimoita pimeänajan. Joka kaudelle ostan suosiolla uudet.

Lapin kesässä käytän Osramin longlife-polttimoita. 

Satasella kun syksyllä hakee, on perheen jokaiseen reletettyyn uudet H4n +1xx-polttimot pimeänajaksi. Porojen seassa kun joutuu hurjastelemaan, tulee halvemmaksi,kuin auton peltityöt (tai lunastus).

_sfr-

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #18 : 06.08.2015, 12:49:32 »
Juu, se Ohmin laki :D Toisaalta jännite voi nousta juuri sopivasti, harvemmin polttimolta mitattuna on jännitteen määrä yläkanttiin, paremminkin toisinpäin ;)

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #19 : 06.08.2015, 15:10:02 »
Polttimoille saa helposti yli 14 volttia auton käydessä :)
Pikkasen puuhastelemalla.  Olen puuhastellut.

_sfr-

s73

  • Vieras
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #20 : 06.08.2015, 18:15:56 »
Motonetin listoilla ei ole 65 A laturiin sopivaa Bosch säädintä (vai käyvätkö nuo listan Bosch:t todella myös minun laturiini)?
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/658/1015969/autot/volvo/940-960-s90-v90-1991-1998?vuosimalli=1993
Kaikissa Motonetin kuvissa ei näy  Bosch-koodit. Motonet 11-3218 eli Bosch 1197311028 taitaisi olla ns. lämpökompensoitu malli, kunhan se vain sopii 65 A laturiin.   
Alkaako 14,5 V latausjännite vaikuttamaan heikentävästi  jo esim. H4 lamppujen kestoikään (minulla on jotain +60% valoteholisäys OSRAM ollut aiemmin käytössä, nyt taitaa olla peräti +130% Philips)?

Osramin +60% ei ole rikkotuneet, ongelma taitaa koskea H7 polttimoita.
Olen joskus vaihtanut boschin hiilisillan 55A laturiin joka oli erillisellä säätimellä.
Vanha malliksi mukaan jos boschilaisen haluaa.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #21 : 07.08.2015, 09:25:51 »
Siihen säätimeen on helppo vaihtaa hiilet. Nehän niissä yleensä kuluu. Liukurengas kestää yleensä kahdet hiilet loppuun ajaa. Toki ne toiset kuluu jo nopeammin.
Ulkotuuletettuun käy vain yksi malli: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/110204/787795?ajoneuvo=658
Väittäisin, että jos siinä FD:ssä on alkuperäinen ulkotuuletettu laturi niin tuosta motonetin listalta siihen käy Boschlaisena
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/113218/445365?ajoneuvo=658

Ongelma näissä on se, etteivät ota niitä sähköosia palautuksena, vaikka olisi väärä myyty. Sovi siis tiskillä asia. Kaipa ne voi myös pikahuollossaan tuon osan vaihtaa. Kahdella ruuvilla kiinni siinä laturissa.

;)

_sfr-

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #22 : 07.08.2015, 11:33:03 »
Siihen säätimeen on helppo vaihtaa hiilet. Nehän niissä yleensä kuluu. Liukurengas kestää yleensä kahdet hiilet loppuun ajaa. Toki ne toiset kuluu jo nopeammin.
Ulkotuuletettuun käy vain yksi malli: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/110204/787795?ajoneuvo=658
Väittäisin, että jos siinä FD:ssä on alkuperäinen ulkotuuletettu laturi niin tuosta motonetin listalta siihen käy Boschlaisena
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/113218/445365?ajoneuvo=658

Ongelma näissä on se, etteivät ota niitä sähköosia palautuksena, vaikka olisi väärä myyty. Sovi siis tiskillä asia. Kaipa ne voi myös pikahuollossaan tuon osan vaihtaa. Kahdella ruuvilla kiinni siinä laturissa.

;)

_sfr-

Minulla on kyllä asennettuna uusi sopiva Motonetin vajaan 10 € (ei-Bosch) säädin+hiilet yhdistelmä. Se sopi ihan hyvin paikalleen. Harkitsin vielä Bosch:n laittamista, koska tulijyrä epäili että halvat säätimet eivät kestä. Minulla on siis jos kahdet hiilet kuluneet loppuun: Alkuperäiset, sitten Bilteman säädin+hiilet joka kesti yli 100000 km varmasti (tästä en ollut laittanut huoltokirjaani merkintää) ja nyt siis Motonetin joku halpa jännitteensäädin+hiili paketti, jonka asensin viikko sitten lauantaina.
Autossani on Bosch laturi, Bosch-nro  0120488262    K1 -> 14V  23/65A   ja Volvon osanumero 3544624 (nämä tiedot ovat laturin kyljessä). 

Uutta 35 e Bosch säädin+hiilipakettia en siis ole vielä hommannut. En vielä ostanut mitään sopimatonta.
Motonetin luettelossa oli vain sanamuodot sellaiset, että Bosch tuotteet olisivat kaikki olleet tehokkaampiin latureihin kuin mikä minulla on.

Voi olla, että laturikin kannattaisi pian vaihtaa, jos se ei kestä kolmien hiilien normaalia käyttöikaa. Kolmannet hiilen siis asensin itse viime lauantaina. En ole sen jälkeen ajanut kuin n. 200 km ja ihan hyvin lataa (varmistin sen myös volttimittarilla). Minulla ei ole kuin yksi auto  käytössä eikä muilla perheessä ole ajokortteja. Siksi voisi olla ideaa hommata toinen, mielellään samanlainen Bosch laturi käytettynä ja tehdä siihen kunnostus. Liukurenkaat, onkohan muuta? Vaihtolatureina ei käsittääkseni saa alkuperäisiä Boscheja Motonetistä.   
« Viimeksi muokattu: 07.08.2015, 11:45:29 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

s73

  • Vieras
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #23 : 07.08.2015, 18:22:46 »
En suosittele hiilien vaihtoa, laturin kipinöinti on voinut rikkoa säätimen.

Tiedän pari motonetin hajonnutta säädintä, toinen oli unipoint.

Boschin leimalla (mikäli löytyy) uuden laturin hintalappu on hieman toisessa luokassa kun
Kunnostetun halpiksen.

Ad:tä ostamani kunnostettu laturi mukana tulleella säätimellä on ihme kyllä kestänyt.
 ::)



Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1822
  • It's Hip To Be Square
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #24 : 07.08.2015, 21:29:33 »
Jotenkin tuo liukurenkaiden kunto tuntuu aika hyvälle indikaattorille laturin kunnosta/käyttöiästä. Tähän asti niissä tulee ongelmia ennen laakereita, käämityksiä jne.

Ja kun tähän pisteeseen päästään, kannattaa vertailla hintoja varaosien ja tehdaskorjatun välillä.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #25 : 07.08.2015, 22:51:19 »
Jotenkin tuo liukurenkaiden kunto tuntuu aika hyvälle indikaattorille laturin kunnosta/käyttöiästä. Tähän asti niissä tulee ongelmia ennen laakereita, käämityksiä jne.

Ja kun tähän pisteeseen päästään, kannattaa vertailla hintoja varaosien ja tehdaskorjatun välillä.
Joo, liu-ut ylensä loppuu ekana. Vertailuna harvaa sikahalpaakaan (=vinokoneen) laturia saa korjattuna satasen hintaa halvemmalla, ja korjausosat maksaa hiilet+liu-ut joku 10e, laakerit ehkä kympin pääty jotenka kolmenkympin nurkissa ollaan. Ja kun korjaa sen vanhan boschilaisen säätimen niin pelaa luultavasti pitempään kun us mitälie, pari semmosta menny aika tuoreeltaan, boscheja eio menny muuten kun hiilet loppuun.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #26 : 10.08.2015, 10:44:53 »
En suosittele hiilien vaihtoa, laturin kipinöinti on voinut rikkoa säätimen.

Tiedän pari motonetin hajonnutta säädintä, toinen oli unipoint.

Boschin leimalla (mikäli löytyy) uuden laturin hintalappu on hieman toisessa luokassa kun
Kunnostetun halpiksen.

Ad:tä ostamani kunnostettu laturi mukana tulleella säätimellä on ihme kyllä kestänyt.
 ::)
Mulla taitaa nyt olla se Unipointin säädin. Hiilet olivat Vanhassa Bilteman säädin+hiilet paketissa kuluneet aika lyhyeksi, toinen oli vielä lyhyempi kuin toinen. Vanha säädin toimi luultavasti oikein, mutta vika oli varmasti liian lyhyissä hiilissä.
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo