Kulkukoira  Proturbo

V70 2.5tdi pitkä käynnistys

  • 32 Vastauksia
  • 10212 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mjp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
V70 2.5tdi pitkä käynnistys
« : 14.08.2015, 23:19:47 »
Eli ongelma seuraava: ko. autoa saa sahata pitkää käyntiin ennen kuin lähtee käyntiin noin ~5s. Tämä kun auto on seissyt kauemmin esim yön yli. Jos auton käynnistää vaikkapa 10min viime ajosta lähtee liki normaalisti käyntiin. Pieni kaasun antaminen auttaa hieman.
Kun kone käy, se käy normaalisti eikä itse ajossa ole mitään erikoista. Starttissa nyt puskee vähä epämääräisen hajuista ja määrän pakokaasua pihalle tosin..

Tehtyä: Jakopään vaihdossa pumpun ajoitus laitettu kohdalleen, uusi pa-suodatin laitettu, Pumpulta lähtevästä kirkkaassa putkessa ei havaittu ilmakuplia. Tässä on ajatukset kallistuneet suuttimiin, koska 900-1200 kierroksella kone hieman täristää mutta muilla alueilla ei..
Voiko pa karata takaisin tankkiin päin ja onko tuossa mitään takaiskuventtiiliä jonka pitäisi se estää. Jos pumpulla ottaa aikaa saada pa sylintereille asti.. Hehkut ei käsittääkseni pitäisi näin lämpöisellä vaikuttaa? Hehkut on kyllä uudet mutta en ole katsonut onko rele yms ok.
Jostain ymmärsin että alkaa hehkutella vasta kylmemmillä keleillä.

Auto seissyt tätä ennen jonkin aikaa käsittääkseni, joten olisiko suuttimet voineet saada mönjää.. Voisiko Venynyt pumpun hihna olla syy, vaikka ajoitus nyt juuri katsottiinkin?

Kiitos avuista.

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5tdi pitkä käynnistys
« Vastaus #1 : 15.08.2015, 19:17:04 »
Paljon kysymyksiä osa turhia (venyminen-ajoitus), tankilta tulevaan putkeen takasuoja n.10e se ensin, lisäpolttoainepumpun laita seuraavaksi n.20e+pieni sähköliitäntä nuo halvimmat laittaa.
Onko tietoo km määristä ?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 2.5tdi pitkä käynnistys
« Vastaus #2 : 15.08.2015, 19:22:18 »
Starttimoottorin ja akun kunto? Jos ei pyöritä riittävän nopeasti, saattaa käynnistyminen kestää.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mjp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5tdi pitkä käynnistys
« Vastaus #3 : 16.08.2015, 10:20:19 »
Jep, eli 420tkm rullattu. Takaiskun laittaminen helppoa. Lisäpumpussa pitäisi tietää vähän tarkemmin minkälainen ja mihin kohtaan sekä mistä saa herätteen lähteä käyntiin.

Starttimoottori kuittien perusteella vaihdettu 2-3v sisään. Akkua epäilisin jo vähän laiskituneeksi koska oli tätä ennen seissyt, sen tietty voisi myös uusia.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 2.5tdi pitkä käynnistys
« Vastaus #4 : 16.08.2015, 10:30:20 »
Lisäpumppu on minun mielestä hankalaa ongelman kiertämistä. Ei nämä sellaista tarvi jos kaikki on kunnossa.

Akku lienee helpoin kohde aloittaa, uusiahan se kannattaa joka tapauksessa ennen talvea jos vähänkään epäilyttää kunto.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5tdi pitkä käynnistys
« Vastaus #5 : 16.08.2015, 17:28:51 »
Jep, eli 420tkm rullattu. Takaiskun laittaminen helppoa. Lisäpumpussa pitäisi tietää vähän tarkemmin minkälainen ja mihin kohtaan sekä mistä saa herätteen lähteä käyntiin.

Starttimoottori kuittien perusteella vaihdettu 2-3v sisään. Akkua epäilisin jo vähän laiskituneeksi koska oli tätä ennen seissyt, sen tietty voisi myös uusia.
Minulla ei ole ollut akun kanssa mitään välimuotoa lähtee käyntiin ja ei lähde, jos ei on akku sökö, dieseli vaatii vahvan/hyvän akun.
Minkä laatuisen lisäpumpun laitat, startin herätteestä pyörii vähän aikaa, jos dieselpumpun sähköistä otat pyörii koko ajan, hinnat 20-50e, kalliimmat on moottoritilaan ehkä imevämmät ? Omani on putsarin vieressä.

Poissa mjp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5tdi pitkä käynnistys
« Vastaus #6 : 16.08.2015, 21:03:19 »
Jep, tällä samalla maamoottorilla olevia autoja olen muutamia kokeillut ja ne on lähteneet normaalisti käyntiin ilman lisäpumppuja yms..
Taidan joka tapauksessa aloittaa takaiskun laittamisesta. Jotenkin tuntuu, että nafta pääsee karkaamaan auton seistessa pumpun päästä,
koska sahata saa sitä kauemmin mitä kauemmin auto on ollut stopissa..

Poissa mjp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5tdi pitkä käynnistys
« Vastaus #7 : 18.08.2015, 21:14:39 »
Kertokaas muuten vielä.. Tuossa lueskelin palstoja ja jos oikein ymmärsin niin näissä pumpuissa puhutaan mekaanisesta ja dynaamisesta säädöstä. Tuo dynaaminen on kai mitä ecu säätää ja katsellaan läppärillä, mutta jos oikein ymmärsin mekaaninen säätö hoidetaan heittokello systeemillä (en tiedä tuosta tarkemmin). Jossain väittivät, että mekaaninen ajoitus on se mikä nimenomaan vaikuttaa käyntiin lähtöön.
Onko tässä mitään perää?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 2.5tdi pitkä käynnistys
« Vastaus #8 : 18.08.2015, 22:03:39 »
Kertokaas muuten vielä.. Tuossa lueskelin palstoja ja jos oikein ymmärsin niin näissä pumpuissa puhutaan mekaanisesta ja dynaamisesta säädöstä. Tuo dynaaminen on kai mitä ecu säätää ja katsellaan läppärillä, mutta jos oikein ymmärsin mekaaninen säätö hoidetaan heittokello systeemillä (en tiedä tuosta tarkemmin). Jossain väittivät, että mekaaninen ajoitus on se mikä nimenomaan vaikuttaa käyntiin lähtöön.
Onko tässä mitään perää?

Pumpun ajoitus tehdään mekaanisesti. Se voidaan tarkistaa joko heittokellolla tai testerillä/läppärillä. Ecu sitten säätelee tuon perussäädön ympärillä tarpeen mukaan, mutta tuo mekaaninen ajoitus on se joka ratkaisee.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mjp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5tdi pitkä käynnistys
« Vastaus #9 : 25.08.2015, 17:44:32 »
Päivitetäänpä hieman.. Eli ongelma ei vielä toistaiseksi ole ratkennut. Tässä välissä hankittu uusi laadukas akku. Kävipä auto
dieselpajallakin, mutta luovuttivat kun eivät päässeet läppärillänsä autoon syystä tai toisesta kiinni (Jakopään vaihdossa toinen paja kyllä pääsi), joten se siitä. Ilmavuodon mahdollisuus alkaa oleen poissuljettu, koska siinä kirkkaassa letkussa ei aamullakaan startatessa ilmakuplia näkynyt. Ensi viikolla uusi yritys, jos tällä kertaa löytäisivät jotain. Edelleen epäilen pumpun ajoitusta pääsyylliseksi.

Poissa mjp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5tdi pitkä käynnistys
« Vastaus #10 : 01.09.2015, 20:14:22 »
Update.. Ajoitus on nyt tupla-chekattu, joten ei siitäkään syyllistä saada. Pajalla epäiltiin, että veden lämpötila-anturi saattaisi vaikuttaa, jos on jollain tavalla jysähtänyt, että antaa eculle väärää tietoa lämpötilasta jolloin yrittää startata väärällä määrällä naftaa. Mitä mieltä tästä teoriasta? Hehkut on myöskin kunnossa, joskaan ne ei pitäisi vielä vaikuttaa millään tavalla tässä lämpötilassa.. Egr:ltä antoi vikakoodia, mutta tuokaan ei käsittääkseni käynnistykseen vaikuta?
« Viimeksi muokattu: 01.09.2015, 20:18:58 kirjoittanut mjp »

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5tdi pitkä käynnistys
« Vastaus #11 : 01.09.2015, 20:21:26 »
Mulla oli edellisessä Vollessa (V70 2,5 TDI vm. -98) samaa vikaa.
Vaihdatin jossain vaiheessa hehkuja ja akkukin taisi tulla uusittua.

Lopulta kuitenkin suurin syy - yllätys yllätys - oli jaon heitto. Vasta Sinisellä saivat sen kohdalleen ja auto pelasi kuin unelma.


Poissa mjp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5tdi pitkä käynnistys
« Vastaus #12 : 01.09.2015, 20:55:40 »
Kappas, no tuskin tuli ensimmäisenä mieleen moinen.. Tosiaan, auto kävi pari viikkoa sitten jakopäähuollossa, joten oletettavaa, että se silloin olisi kohdalleen laitettu?? Vai voiko se olla vielä jotenkin siten vinksallaan, että kuitenkin toimii? Tämä oire on nyt kuitenkin ollut kokoajan oireiltaan sama. Ei ole mennyt pahemmaksi eikä paremmaksi. Aina on kuitenkin käyntiin lähtenyt.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5tdi pitkä käynnistys
« Vastaus #13 : 02.09.2015, 07:23:06 »
Kappas, no tuskin tuli ensimmäisenä mieleen moinen.. Tosiaan, auto kävi pari viikkoa sitten jakopäähuollossa, joten oletettavaa, että se silloin olisi kohdalleen laitettu?? Vai voiko se olla vielä jotenkin siten vinksallaan, että kuitenkin toimii? Tämä oire on nyt kuitenkin ollut kokoajan oireiltaan sama. Ei ole mennyt pahemmaksi eikä paremmaksi. Aina on kuitenkin käyntiin lähtenyt.

- - - - - - -

Mullakin oli vaihdettu jakopää peräti kahdesti ja auto pelasi aina jotenkuten...

Sitä juuri tarkoitin, että miten taitavalla pajalla vaihdatit hihnan? Mulla oli viimeisen päälle maineikas paikka, mutta silti piti lopulta viedä Siniselle. Koska oli jo aiemmin vissiin tyritty ajoitus - siis jo 90 tkm aikaisemmin!


Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5tdi pitkä käynnistys
« Vastaus #14 : 02.09.2015, 09:58:03 »
Kappas, no tuskin tuli ensimmäisenä mieleen moinen.. Tosiaan, auto kävi pari viikkoa sitten jakopäähuollossa, joten oletettavaa, että se silloin olisi kohdalleen laitettu?? Vai voiko se olla vielä jotenkin siten vinksallaan, että kuitenkin toimii? Tämä oire on nyt kuitenkin ollut kokoajan oireiltaan sama. Ei ole mennyt pahemmaksi eikä paremmaksi. Aina on kuitenkin käyntiin lähtenyt.

Voi olla vinksallaan, olen pelannut dieseleiden kanssa yli 20 vuotta, siitä huolimatta keväällä laiskuuttani mokasin jaon, vaihdoin remmin samalle hampaalle kuin entisen niin nokka-akseli oli puolihammasta sivussa eikä pumpun ajoitus auttanut/korjannut tilannetta, kun nokan laitoin oikein toimi kuin unelma, KAIKKI pitää olla merkeissä eikä vain pumppu ;)
Täällä on paljon vastaavia nokkaremmin asennuksia, eli laitetaan merkit ja samalle hanpaalle uusi ???

 

Futurez  Kulkukoira