Carcom Oy  Elekma

944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)

  • 97 Vastauksia
  • 38851 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: 944turbo 300whp metsästys
« Vastaus #75 : 02.11.2015, 09:35:01 »
Ymmärsinkö keskustelusta oikein, että etanolikäyttöisillä turboilla seossuhde tosiaan 7.0-8.5 vedossa ? Hyvä tietää, kun itsekkin etanolille siirtymistä punninnut.

Entäs ajossa ? Tuskin ainakaan sama 14.7 mitä bensalla ?
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 944turbo 300whp metsästys
« Vastaus #76 : 02.11.2015, 10:55:18 »
Laitan ehkä vakio suuttimet, immun ja lastun niin pelaa hyvin ja ei kulutakkaan niin hirveästi :D
  :tykkää:

Jos lastusi pelaavat kuvatulla tavalla, niin vaihtoehto on erittäin suositeltava!  :pomo:

Ihan kärkeen, sama lastu ei toimi bensiinillä ja viinalla, vaan kummallekkin on omat säätönsä!
Vielä vähemmän toimii sellainen polttoaineen jatkuva vaihtelu, sillä sopituksessa on määrällisesti sellainen ~30% eroavaisuus polttoaineesta johtuen, jolloin LH:n sopeutuminen on täydellisen hukassa.

Yleensä jos LH/EZK systeemissä sopat vetäisevät AFR 10 tietämille, kone joko naulaa tai sitten lastut ovat täysin päin persausta!

Jos koneessa on nyt 750cc sumut, niin bensalla ne riittävät hienosti sinne 400hv luokkaan. Wiinalla niiden kanssa ollaan rajoilla jo 330hv kohdilla.

Ymmärsinkö keskustelusta oikein, että etanolikäyttöisillä turboilla seossuhde tosiaan 7.0-8.5 vedossa ? Hyvä tietää, kun itsekkin etanolille siirtymistä punninnut.
Itse tavoittelisin vedoissa lambda arvoa ~0,8. Muutoin voidaan mennä stoikassa mahdollisimman tarkasti, jopa kevyesti ahdettunakin.

Entäs ajossa ? Tuskin ainakaan sama 14.7 mitä bensalla ?
Kyllä se on AFR 14,7 (= lambda 1,0) jos mittari näyttää bensan AFR lukemia.

Tasainen sopitus on hyvän viinalastun ensimmäinen pakollinen asia, jotta sytkä puolen saa järkevästi säätöihin.

Wiina nimittäin muuttaa palonopeuttaan yllättävän rajusti sopituksen funktiona. Joten sopat kuntoon ja sitten sytkää säätämään. Jolloin voi suoraan unohtaa vakiona bensalla käytettävien ennakoiden tavoittelun, sillä ne vaan on aivan liikaa wiinalle! Toisaalta ennakot eivät laske ahtojen suhteen yhtä rajusti kuin bensalla naulaamisen vuoksi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Strömsö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • Että mitä
Vs: 944turbo 300whp metsästys
« Vastaus #77 : 03.11.2015, 18:33:42 »
  :tykkää:

Jos lastusi pelaavat kuvatulla tavalla, niin vaihtoehto on erittäin suositeltava!  :pomo:

Ihan kärkeen, sama lastu ei toimi bensiinillä ja viinalla, vaan kummallekkin on omat säätönsä!
Vielä vähemmän toimii sellainen polttoaineen jatkuva vaihtelu, sillä sopituksessa on määrällisesti sellainen ~30% eroavaisuus polttoaineesta johtuen, jolloin LH:n sopeutuminen on täydellisen hukassa.

Yleensä jos LH/EZK systeemissä sopat vetäisevät AFR 10 tietämille, kone joko naulaa tai sitten lastut ovat täysin päin persausta!

Jos koneessa on nyt 750cc sumut, niin bensalla ne riittävät hienosti sinne 400hv luokkaan. Wiinalla niiden kanssa ollaan rajoilla jo 330hv kohdilla.
Itse tavoittelisin vedoissa lambda arvoa ~0,8. Muutoin voidaan mennä stoikassa mahdollisimman tarkasti, jopa kevyesti ahdettunakin.
Kyllä se on AFR 14,7 (= lambda 1,0) jos mittari näyttää bensan AFR lukemia.

Tasainen sopitus on hyvän viinalastun ensimmäinen pakollinen asia, jotta sytkä puolen saa järkevästi säätöihin.

Wiina nimittäin muuttaa palonopeuttaan yllättävän rajusti sopituksen funktiona. Joten sopat kuntoon ja sitten sytkää säätämään. Jolloin voi suoraan unohtaa vakiona bensalla käytettävien ennakoiden tavoittelun, sillä ne vaan on aivan liikaa wiinalle! Toisaalta ennakot eivät laske ahtojen suhteen yhtä rajusti kuin bensalla naulaamisen vuoksi.

Hyvä faktapaketti. Kiitos :o
Volvo 944 B230FT

Poissa Strömsö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • Että mitä
Vs: 944turbo 300whp metsästys
« Vastaus #78 : 07.11.2015, 15:24:39 »
Viimein jaksoi tulla koneelle laittamaan kuvia  :D

Vahauksen jälkeen.


Uudet jarrut.


Ohjaamosta :D
Volvo 944 B230FT

Poissa Strömsö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • Että mitä
Vs: 944turbo 300whp metsästys
« Vastaus #79 : 07.11.2015, 15:27:58 »
Pakosarjaa sai vähän vingulla avartaa  :idiot2:


Konehuone nykyyän.




Kuminpoltto vanteet takana tietenkin :D


Mitäs mieltä olette, pitäisikö valot tummentaa smoke kalvolla vai antaa olla noin??

Tuntuu tuo hukkaportti myös olevan aika persiistä  >:( Ajattelin kokeilla lyödä tuohon vakio pakosarjaan ulkoisen hukkaportin :D voin sitten kertoa miten toimii, jos toimii  :D
« Viimeksi muokattu: 07.11.2015, 15:39:40 kirjoittanut Strömsö »
Volvo 944 B230FT

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
« Vastaus #80 : 07.11.2015, 16:41:58 »
Valuraudan hitsailu on vähän niin ja näin, kyllähän se onnistuu kun ensin kuumentaa hitsattavat kappaleet, puikolla vetää ja lopuksi vielä päästää koko pakosarjan mutta jos ulkoista hukkista suunnittelee niin ennemmin alkaisin miettiä kokonaan uuden pakosarjan hommaamista/valmistamista.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
« Vastaus #81 : 07.11.2015, 18:30:18 »
Tai sitten holkki pakosarjan/turbon välille ja siihen hukkiksen lähtö.

Valojen tummennuksesta, tee nin kuin parhaaksi itse näet. Minen näe mitään järkeä tummentaavaloja kalvoilla, valotehon saa laskemaan sarjavastuksillakin.

Mutta jos omaa silmää miellyttää, niin tee nin. Minusta urpån näköistä ja typerää, mutta tämähän on vain mielipide.

Poissa Strömsö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • Että mitä
Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
« Vastaus #82 : 07.11.2015, 22:23:22 »
Kävin biltemasta hakemassa ulkoisen hukkiksen (50mm) :D
Mites onko liian isosta hukkiksesta jotain haittaa??

Olen kuullut kanssa että vähän huonosti tuota vakio pakosarjaa voi hitsailla, mutta olen myös nähnyt onnistuneita versioita missä hukkis saatu kiinni.
Kokeillaan nyt ensin noin :D jos toimii niin mikäs siinä, jos ei niin sitten aletaan suunnittelemaan kokonaan uutta pakosarjaa  8)

Katsastaa auto pitäisi ensin nyt lähiaikoina  >:( Katti pitää ainakin tunkea putkeen  :buck2:
Volvo 944 B230FT

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
« Vastaus #83 : 07.11.2015, 22:36:20 »
Ymmärsinkö oikein, että sulla on T04 missä on sisäinen hukkis... Miksei sillä voi ajaa?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Strömsö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • Että mitä
Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
« Vastaus #84 : 07.11.2015, 23:25:24 »
Ymmärsinkö oikein, että sulla on T04 missä on sisäinen hukkis... Miksei sillä voi ajaa?

Tällä hetkellä ahdot piikkaa johonkin 1.1bar ja laskee sieltä sitten 0.8bar. Ja ei muutenkaan toimi hyvin. Kokeiltu säädellä tankoa ja lisäjousen kanssa myös. Ahtopaineensäädin lensi myös kuuseen,  ahtoi nopeammin mutta ei muuta hyötyä.
Volvo 944 B230FT

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4406
Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
« Vastaus #85 : 08.11.2015, 09:32:13 »
Uusi kello taitaa olla halvempi ja helpompi kuin ulkoinen hukkis. Tietenkin eri tilanne jos lähitulevaisuudessa on aikomus vaihtaa portiton turbo tilalle.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
« Vastaus #86 : 08.11.2015, 14:21:55 »
Tällä hetkellä ahdot piikkaa johonkin 1.1bar ja laskee sieltä sitten 0.8bar. Ja ei muutenkaan toimi hyvin. Kokeiltu säädellä tankoa ja lisäjousen kanssa myös. Ahtopaineensäädin lensi myös kuuseen,  ahtoi nopeammin mutta ei muuta hyötyä.

Jos ahdot piikkaavat, vika on ahtojen säätö-systeemissä.

Olen ajanut vakio kellolla lisäjousen avustuksella 1 baarin ahdoilla, eikä mitään piikkausta.
Myöskään nykyisin käyttämäni kaksiporttinen hukkis pelaa moitteetta, eikä ahdot piikkaa.

Käyttämästäni polttoaineesta johtuen minulla (kuten kaikilla wiinamäen miehillä) on ahtojen ns. minimi-raja, joka minulla on 0,7 baaria vaikka kello on ilman apupainetta 0,4 baarinen.

Oma osansa ahtojen piikkauksessa voi olla lastulla, jos sen sopitus ei ole tasainen ahtimen spoolatessa. Tämänkin ilmiön säätäjättm tuntevat, mutta silloin vika on säätäjässä, eikä laitteissa.

Valurautaiseen pakosarjaan ei ryhtyisi hitsailemaan mitään ulkoista hukkista tms. joka hoitaa oiretta, eikä itse tautia. Ulkoinen hukkaportti on tarpeen vasta sitten, kun ahtimessa ei moista ole!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
« Vastaus #87 : 08.11.2015, 14:41:45 »
Jos ahdot piikkaavat, vika on ahtojen säätö-systeemissä.

Olen ajanut vakio kellolla lisäjousen avustuksella 1 baarin ahdoilla, eikä mitään piikkausta.
Myöskään nykyisin käyttämäni kaksiporttinen hukkis pelaa moitteetta, eikä ahdot piikkaa.

Käyttämästäni polttoaineesta johtuen minulla (kuten kaikilla wiinamäen miehillä) on ahtojen ns. minimi-raja, joka minulla on 0,7 baaria vaikka kello on ilman apupainetta 0,4 baarinen.

Oma osansa ahtojen piikkauksessa voi olla lastulla, jos sen sopitus ei ole tasainen ahtimen spoolatessa. Tämänkin ilmiön säätäjättm tuntevat, mutta silloin vika on säätäjässä, eikä laitteissa.

Valurautaiseen pakosarjaan ei ryhtyisi hitsailemaan mitään ulkoista hukkista tms. joka hoitaa oiretta, eikä itse tautia. Ulkoinen hukkaportti on tarpeen vasta sitten, kun ahtimessa ei moista ole!
Joskus on myös ongelmana että sisäiset hukkaportit ei vaan yksinkertaisesti virtaa tarpeeksi.. Ei siis välttämättä ahtopaineen säädön syytä. Itsellä oli ja on siis edelleen ahtimena schwitzer s2b (hx35 kokoluokkaa), sisäisellä hukkiksella läppä aukes 0,8bar jossain 3500-4000rpm välissä mutta paineet hiipi kierrosten mukana vaan ylöspäin vaikka hukkis oli täysin selällään :) Rajottajalla painetta 1,2bar. Ulkoinen hukkis ja ongelma poissa.

Toki jos paine pomppaa ylös ja sitten laskee säädettyyn on vika yleensä juurikin säätimessä/säätötavassa.

Teillä minimipaine johtuu jäätävästä pakopaineesta/ja hukkaportin alimittaisuudesta noilla pikkumitsuilla. Itsekin viinalla ajelen mutta isommalla ahtimella ja ulkoisella portilla saan vaikka 0,2bar ahdot jos niin haluan :D
« Viimeksi muokattu: 08.11.2015, 14:44:32 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
« Vastaus #88 : 08.11.2015, 15:15:07 »
Toki jos paine pomppaa ylös ja sitten laskee säädettyyn on vika yleensä juurikin säätimessä/säätötavassa.

Juurikin näin!

Teillä minimipaine johtuu jäätävästä pakopaineesta/ja hukkaportin alimittaisuudesta noilla pikkumitsuilla. Itsekin viinalla ajelen mutta isommalla ahtimella ja ulkoisella portilla saan vaikka 0,2bar ahdot jos niin haluan :D

Tiedostettu ominaisuus, eikä sitä lueta viaksi.   <Kippis>

Liki kaikki sisäiset hukkikset ovat liian pieniä wiinamäen miehille. Esim. puliuk0n TD05 ahdistin nostaa ahdot yli baarin sisäisell hukkiksella, vaikkei hukkaportin kello olisi edes paikallaan. Ahdin on hitusen modattu hukkiksen osalta, mutta silti se ei vaan riitä poistamaan wiinaksien savuja. Ulkoinen hukkis toimisi varmasti paremmin mutta emme ole sellaista halunneet (meissä elää pieni pussihousu).  ;)

Tosin hyvin suuresti säädötkin vaikuttavat asiaan (koettu). Optimi säädöillä ahdot eivät wiinalla laske alas kirveelläkään mutta poskellaan olevilla polttoaine/syttykartoilla ahdot saa niin alas kuin hukkis sallii.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 7kanelkeet

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • www.vrcf.fi
Vs: 944turbo 300whp metsästys (kuvia lisäilty)
« Vastaus #89 : 08.11.2015, 18:36:17 »
Kannattaa joltaki turbopajalta kysästä voisikkos ne muokata sitä sisäistä hukkista isommaksi...

Mulle on tehty holsettiin hukkaportti modi, kairattu kanava isoksi, isompi hukkiksen läppä ja hukkaportille oma "pakoputkikin" on. Ei piikkaa ahdot ja pysyy siinä missä pitääkin.  Tämähän on vain mun mielipide mutta helpommalla sä pääset ko ulkosella portilla.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2015, 18:38:30 kirjoittanut 7kanelkeet »
Jos pää ei tiedä mitä perse tekee, silloin on pyykkiä
Volvo 940 Turbo
Volvo 765 Turbo *USA*
Dodge Ram 2500 5.9 Cummins 4x4

 

Proturbo  Autodiagnoosi