Carcom Oy  Elekma

Polttoaineenkulutuksen pienentäminen V70 2,5T A?

  • 19 Vastauksia
  • 12489 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kablix

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Onnistuuko kulutuksen pienentäminen lastutuksella? Tehoista viis, niitä on meikäläiselle riittävästi kun on pärjätty 1,6 l dieselilläkin.
V70 2.5T A -07

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineenkulutuksen pienentäminen V70 2,5T A?
« Vastaus #1 : 11.09.2015, 21:22:26 »
Ei. Jos halvemmalla haluat ajella tuolla moottorilla niin e85konversio taitaa olla helpoin vaihtoehto.
V70 2.5t geartronic -06

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: Polttoaineenkulutuksen pienentäminen V70 2,5T A?
« Vastaus #2 : 12.09.2015, 10:55:23 »
Onnistuuko kulutuksen pienentäminen lastutuksella? Tehoista viis, niitä on meikäläiselle riittävästi kun on pärjätty 1,6 l dieselilläkin.

Tähän mennessä kaikilla on pienentynyt kulutus ihan jokaisen moottorin lastutuksella. Joissakin enemmän, joissakin vähemmän. Automaatilla yleensä enemmän, koska vaihteisto vaihtaa aikaisemmin isommalle käyttäen lisääntynyttä vääntöä hyödyksi ja tätä manuaalissa ihminen ei oikein osaa hyödyntää. Volvon sytkäennakko ihan vaakatasoinen kierrosluvusta välittämättä kun meidän ohjelmalla sitä on muutettu, kuten kuuluukin. Tatech:n Tonikin tuota ihmetteli, että ompa vakiona tyhmä sytkä noissa ja lastutussytkä kuuluisi olla jo vakiona. Jo pelkästään sytkän muuttaminen saa aikaan kulutuksen laskua, riippuu tietenkin ajotavasta. Ajotapa jos pysyy ennallaan niin 100% varmuudella kulutus laskee!
« Viimeksi muokattu: 12.09.2015, 11:00:11 kirjoittanut volvotdi »
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineenkulutuksen pienentäminen V70 2,5T A?
« Vastaus #3 : 12.09.2015, 11:48:23 »
Tähän mennessä kaikilla on pienentynyt kulutus ihan jokaisen moottorin lastutuksella. Joissakin enemmän, joissakin vähemmän. Automaatilla yleensä enemmän, koska vaihteisto vaihtaa aikaisemmin isommalle käyttäen lisääntynyttä vääntöä hyödyksi ja tätä manuaalissa ihminen ei oikein osaa hyödyntää. Volvon sytkäennakko ihan vaakatasoinen kierrosluvusta välittämättä kun meidän ohjelmalla sitä on muutettu, kuten kuuluukin. Tatech:n Tonikin tuota ihmetteli, että ompa vakiona tyhmä sytkä noissa ja lastutussytkä kuuluisi olla jo vakiona. Jo pelkästään sytkän muuttaminen saa aikaan kulutuksen laskua, riippuu tietenkin ajotavasta. Ajotapa jos pysyy ennallaan niin 100% varmuudella kulutus laskee!

Okei. Mulla ei ainakaan laskenut yhtään mihinkään vaikka ohjelmoitu onkin, olis kiva saada ihan puolueetonta tietoa tästä kulutuksen laskusta tässä moottorissa. Epäilen kuitenkin että ehdottamani e85 konversio on se paras tapa polttoainetaloudellisuuden parantamiseen.
V70 2.5t geartronic -06

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineenkulutuksen pienentäminen V70 2,5T A?
« Vastaus #4 : 12.09.2015, 12:12:34 »
Onnistuuko kulutuksen pienentäminen lastutuksella? Tehoista viis, niitä on meikäläiselle riittävästi kun on pärjätty 1,6 l dieselilläkin.

Minkälaisista lukemista pitäisi päästä alaspäin?

Suurimmat kulutuksen laskut tapahtuvat toimilla ratin ja penkin välissä.


Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Polttoaineenkulutuksen pienentäminen V70 2,5T A?
« Vastaus #5 : 12.09.2015, 17:13:49 »
Okei. Mulla ei ainakaan laskenut yhtään mihinkään vaikka ohjelmoitu onkin, olis kiva saada ihan puolueetonta tietoa tästä kulutuksen laskusta tässä moottorissa. Epäilen kuitenkin että ehdottamani e85 konversio on se paras tapa polttoainetaloudellisuuden parantamiseen.
Tässä lukemia, omassa keskikulutus  keskinopeuden ollessa 80-100 8- 8,3 litraa
seka-ajossa 70% kaupunkia 9-9,2  Jos polkee motaria ~120km/h niin 9,6 paikkeila.

Laatikko vaihtaa vitoselle 55-60 välissä vakkarilla ajettaessa.
Ohitukset on mukavempia nouseen väännön vuoksi.
Autossa OA:n Stage 2 mitä se sitten pitääkään sisällään.

ps, Ajotapani on kyllä sellainen että noita perskärpäsia liimaantuu aina kun lähden risteyksistä ym valoista,  ei nyt laattaa lattiaan mutta silleen reippasti.
« Viimeksi muokattu: 12.09.2015, 17:16:05 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineenkulutuksen pienentäminen V70 2,5T A?
« Vastaus #6 : 12.09.2015, 17:29:15 »
Tässä lukemia, omassa keskikulutus  keskinopeuden ollessa 80-100 8- 8,3 litraa
seka-ajossa 70% kaupunkia 9-9,2  Jos polkee motaria ~120km/h niin 9,6 paikkeila.

Laatikko vaihtaa vitoselle 55-60 välissä vakkarilla ajettaessa.
Ohitukset on mukavempia nouseen väännön vuoksi.
Autossa OA:n Stage 2 mitä se sitten pitääkään sisällään.

ps, Ajotapani on kyllä sellainen että noita perskärpäsia liimaantuu aina kun lähden risteyksistä ym valoista,  ei nyt laattaa lattiaan mutta silleen reippasti.

Pienellä pääset, mulla menee semmonen 10,7 ajotietokoneen mukaan helsingin seudulla ajaessa, ihan sama kulutus ollut vakiona ja ohjelmoituna.
V70 2.5t geartronic -06

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineenkulutuksen pienentäminen V70 2,5T A?
« Vastaus #7 : 12.09.2015, 17:58:11 »
Epäilen että talaudellisen ajon periaatteista muutaman päätyypin edes osittanenkin soveltaminen tuo polttoaineenkulutuksessa moninkertaisen säästön mihinkään virityslastuun verratuna.

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Polttoaineenkulutuksen pienentäminen V70 2,5T A?
« Vastaus #8 : 12.09.2015, 18:48:12 »
Pienellä pääset, mulla menee semmonen 10,7 ajotietokoneen mukaan helsingin seudulla ajaessa, ihan sama kulutus ollut vakiona ja ohjelmoituna.
Nuo omat tiedot on myös suoraan compuutterilta. Pääsen  noihin lukemiin vain kun laitan peräkärryn perään ja  lastaan siihen  päältäajettavan ruohonleikkurin (~300kg).
Voin tehdä ensi viikolla ihan 400km testin kun päivässä ei tule kuin maantieajoa 80 nopeudella 38km ja kaupunkinopeutta 5 km,
« Viimeksi muokattu: 12.09.2015, 18:53:13 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineenkulutuksen pienentäminen V70 2,5T A?
« Vastaus #9 : 12.09.2015, 19:04:12 »
Nuo omat tiedot on myös suoraan compuutterilta. Pääsen  noihin lukemiin vain kun laitan peräkärryn perään ja  lastaan siihen  päältäajettavan ruohonleikkurin (~300kg).
Voin tehdä ensi viikolla ihan 400km testin kun päivässä ei tule kuin maantieajoa 80 nopeudella 38km ja kaupunkinopeutta 5 km,

Joko meillä on ajotyylissä suuri ero tai sitten ajellaan täysin eri olosuhteissa. Tarkotan nyt olosuhteilla esim kouvola vs helsinki. Täällä kun suht iso osa ajosta on ruuhkissa tai vähintään jonossa ajelua. Helsinki-joutsa välin oon päässyt johonkin 8,7Litraa/100km.
Kolmas vaihtoehto on, että volvotdin lafka osaa tosissaan hommansa paremmin kun muut.
V70 2.5t geartronic -06

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Polttoaineenkulutuksen pienentäminen V70 2,5T A?
« Vastaus #10 : 13.09.2015, 09:12:04 »
Joko meillä on ajotyylissä suuri ero tai sitten ajellaan täysin eri olosuhteissa. Tarkotan nyt olosuhteilla esim kouvola vs helsinki. Täällä kun suht iso osa ajosta on ruuhkissa tai vähintään jonossa ajelua. Helsinki-joutsa välin oon päässyt johonkin 8,7Litraa/100km.
Kolmas vaihtoehto on, että volvotdin lafka osaa tosissaan hommansa paremmin kun muut.
Itse ajan pääasiassa v8-tietä  Turku-Pori väliä. Tie on yleensä ruuhka-aika 7-8  ja 15-17 ainakin omasta mielestä ihan riittävästi tukossa.   Eihän se millekään 1-tielle vedä vertoja missä jouttuu ruuhkissa seisomaan lähes paikoillaan kymmeniä minuutteja aamuruuhkissa.
Täällä aamuruuhka on se että on 10 autoa jonossa.. :)
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoaineenkulutuksen pienentäminen V70 2,5T A?
« Vastaus #11 : 13.09.2015, 09:16:30 »
Itse ajan pääasiassa v8-tietä  Turku-Pori väliä. Tie on yleensä ruuhka-aika 7-8  ja 15-17 ainakin omasta mielestä ihan riittävästi tukossa.   Eihän se millekään 1-tielle vedä vertoja missä jouttuu ruuhkissa seisomaan lähes paikoillaan kymmeniä minuutteja aamuruuhkissa.
Täällä aamuruuhka on se että on 10 autoa jonossa.. :)

No tuossa se ero suurimmalta osin ainakin selittyy :)
V70 2.5t geartronic -06

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: Polttoaineenkulutuksen pienentäminen V70 2,5T A?
« Vastaus #12 : 13.09.2015, 14:04:42 »
Itse ajan pääasiassa v8-tietä  Turku-Pori väliä. Tie on yleensä ruuhka-aika 7-8  ja 15-17 ainakin omasta mielestä ihan riittävästi tukossa.   Eihän se millekään 1-tielle vedä vertoja missä jouttuu ruuhkissa seisomaan lähes paikoillaan kymmeniä minuutteja aamuruuhkissa.
Täällä aamuruuhka on se että on 10 autoa jonossa.. :)

Kun sulle ohjelman laitoin niin pienenikö kulutus? Oikeastaan kahta samanlaista autoa ei voi verrata, muuttujia on liikaa mitkä vaikuttavat kulutukseen.
« Viimeksi muokattu: 13.09.2015, 15:22:00 kirjoittanut volvotdi »
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Polttoaineenkulutuksen pienentäminen V70 2,5T A?
« Vastaus #13 : 13.09.2015, 15:09:56 »
Itse ajan pääasiassa v8-tietä  Turku-Pori väliä. Tie on yleensä ruuhka-aika 7-8  ja 15-17 ainakin omasta mielestä ihan riittävästi tukossa.   Eihän se millekään 1-tielle vedä vertoja missä jouttuu ruuhkissa seisomaan lähes paikoillaan kymmeniä minuutteja aamuruuhkissa.
Täällä aamuruuhka on se että on 10 autoa jonossa.. :)

Kun sulle ohjelman laitoin niin pienenikö kulutus? Oikeastaan kahta samanlaista autoa ei voi verrata, muuttujia on liikaa mitkä vaikuttavat kulutukseen.
Tuohon en osa enään varmaa vastausta antaa koska auto oli vain 2kk ollut ja kaiken lisäksi tuli vielä talvikeli joten nastarenkat ym. vaikuttivat.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Polttoaineenkulutuksen pienentäminen V70 2,5T A?
« Vastaus #14 : 13.09.2015, 15:38:55 »
Kyllähän softaaminen/lastuttaminen/optimointi yleensä mahdollistaa sen, että kulutus pienenee ja varmaan useimmissa tapauksissa näin käykin jos muut asiat säilyy ennallaan. Tosin lisääntyneet tehot monesti houkuttavat myös ulosmittaamaan potentiaalin jolloin säästö meneekin siinä. :D

Pelkästään polttoainesäästön takia en itse lastuttaisi autoa. Kyllä optimointi voi tuoda selvää säästöä polttoainekuluihin, mutta tuoko niin paljon että maksaisi hintansa takaisin kovinkaan nopeasti. Epäilen ettei.

Jos kulujen pienentäminen on mielessä, suosittelisin mielummin jotain seuraavista:

1) taloudellisen ajotavan opettelu
2) e85 konversio
3) auton vaihtaminen vähemmän kuluttavaan
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

RallyBaron  Samppasport