Carwist  Race.fi

1st:n Volvot(Amazon '68 & V70 '00 & V70 '01)

  • 185 Vastauksia
  • 36660 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 614
Pakko huudella lämpöongelmiin liittyen :D Itsellä neljäs moottori menossa keittämisten takia ;D Nyt tosin korjaantunut lopultakin kokonaan.

Asiaakin sen verran että oletko koekeittänyt termaria, että missä lämmöissä se alkaa aukeamaan ?

En oo keitellyt, huuhtelen järjestelmän ja haen suosiolla uuden 82asteisen. Keittää ihan tarpeeks kuskin hermoissa jo ;D

Kumma tosiaan kun se jumii nimenomaan siinä ekassa aukeamisessa, muuten ajossa ei mitään ongelmia ole ollut...

Muuta syytä en kyllä oikein keksi kun sen thurmon, sen lisäämisen jälkeen kun nämä oireet alkoi(pihassa käyttelin ennen auton ajoon laittoa ja thurmon lisäystä, niin ei mitään lämpöongelmaa)
V70 '01
440 '89
Amazon '68

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1980
Itse keitän aina uudenkin termarin ennen asennusta ja varmistan toimivuuden sekä aukeamislämmön. Etsi wahleri, niin ei ole ongelmia sen suhteen enää.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 614
Lämmöt on pysyneet kurissa kun poistin termarin laipasta helmen, eli siellä on jatkuva pieni kierto nyt.

Itse ilmaongelma ei ole poistunut, nestettä ei häviä mutta paisarin letkuun tulee aina jonkinverran ilmaa yleensä kylmänä kun käynnistyksen jälestä puristelee letkua. Ohitin jo lämppärin kennonkin kokeeksi muttei se näyttänyt auttavan..


...  ...  ...  ...


Orkkis muovinen ilmanputsarikotelo ahdisti niin paljon(vaikka oli uusi suodatinelementti) että putsarin irroittamalla huomasi selvän eron kulkupuolessa.

Noh, päätin että enää ei ilmanpuhdistimien pitäisi jarruttaa imupuolella :D :



Selvä ero on kiihdyttäessä, eikä se vaan pelkästään ole tunnepuolta putsarien myötä tulleista muhkeistä imuäänistä 8)
« Viimeksi muokattu: 19.05.2018, 19:04:14 kirjoittanut 1st »
V70 '01
440 '89
Amazon '68

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1980
Vielä laita imutorvet tuonne sisään niin paranee menohalut entisestään O0 (ellei tietty ole jo)

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 614
Vielä laita imutorvet tuonne sisään niin paranee menohalut entisestään O0 (ellei tietty ole jo)
Ei oo vielä. Mielessä on kyllä, onhan siellä hyvin tilaakin :)


...  ...  ...


Lisäystä edelliseen postaukseeni.
Nythän paikallaan on vakiokorkuinen isoventtiilikansi, katselin tossa illemmalla tallin lattialla osaläjässä lojuvaa purettua kantta ja aloin miettiä että pitäiskö sitä alkaa ihmettelemään  :)

Jos sitä höyläisi senverran että puristukset saisi johkin kympin tietämille ja kanavia koittaisi vähän vingutella, saisi testattua mitä tuo väljäksi jäänyt "rempattu" alakerta kestää ;D

Tutkin osia ja muistin että venttiilithän mie siitä putsailin ja huomasin imuvenoissa tällaiset jäljet:




Eräs harrastajatoveri veikkasi kuvan perusteella sen aikaisiksi koneistusjäljiksi. Mutta miltä muitten mielestä näyttää, onko tosiaan sellaisia vai onko nuo lautaset repeämässä?
V70 '01
440 '89
Amazon '68

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 614
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & V70 '00 & V70 '01)
« Vastaus #185 : 29.05.2019, 19:06:41 »
Paljon on vettä virrannut lähellämme sijaitsevassa honkapurossa viime päivityksestä.

No kauheasti ei ole kyllä tapahtunutkaan :D

Kevättalvesta tajusin että hitto alkaa taas ajokausi lähentyä enkä ole mitään Amalle tehenyt.

Takalokarin kaaret ehti ottaa pintaruostetta itseensä kun alkutalvesta erehdyin hieman suolatulla tiellä ajamaan kun en meinannut malttaa lopettaa ajokautta enkä myöskään jaksanut pestä.
No hioskelin ne peltipuhtaiksi, rajasin nätisti, crc sinkkimaalia pohjaan ja vannehopea päälle. Kiitos 80-luvun kaksiväri tuunauksen, onpa helppo korjausmaalata kaaria :)
...Näistä en nyt just löytänyt kuvaa...

Mitähän muuta, viimekesänä jo huomasin että muutama venttiilivarren kumi on hypännyt pois paikaltaan ja oli irrallaan venttiilijousen alla.
Ne vaihdoin uusiksi ja säätelin venavälykset kohdalleen.
Viimekesänä pöläytti melkoisen pilven kuumana käynnistäessä, nyt en vielä ole kiinnittänyt ainakaan huomiota moiseen...



Sitten nämä perus moottoriöljyjen vaihto, perä+lootaöljyjen tarkastus ym huollot.  Moottoriin laitoin peltipurkissa myytävää Comma 20w-50:iä, katsotaan miten pysyy sisällä..

No sitten kun ehdin ottaa jo ajoon, tilasin viimein vuotavaan ohjaussimpukkaan sinisen tiskin kautta alastefan, siinä toivossa että ei merkkaisi enää reviiriään siltä osin niinkuin se on jo pari kesää tehnyt.
No muuten hyvä muttakun simpukan kylki oli ekan ajolenkin jälestä jo märkä, öljyvana tuli rattiakselin stefan juuresta. Eli sieltä se siis taitaakin vuotaa. No katellaan joskus...  ::)
Kuva ennen ajolenkkia:


Huomasin myös sattumalta että virtalukonpohjan johdotukset lämpenee melkoisesti. Liittimien puristaminen tiukemmiksi lievensi tätä, muttakun ajovaloille menee kova virta, niin lienee normaali ilmiö ::)

Sähkökaaviota tutkiessani huomasin että akultahan tulee virtalukonpohjaan, sekä jatkuu siitä valokytkimelle ja ajovaloille virta ilman sulaketta alunperin. Ei herätä luottamusta 50v vanhoissa sähköissä moinen :o

No ensihätään laitoin erillisen sulakerasian virtalukonpohjalta valokytkimelle lähtevään kaapeliin:


Lisäksi tarkoitus jossain välissä releyttää ajovalot, joka vähentää radikaalisti kuormaa orkkis johtosarjasta sekä asentaa päävirtakytkin  :)

.........

... Ja kun olen niin monessa paikkaa tekniikkahommista kysellyt, uskaltanen julkaista täälläkin jo.
Keräilen tässä pitkällä kantamalla osia pieneen tekniikkapäivitykseen.

Tämän päivityksen ois (ainakin tällä hetkellä) tarkoitus sisältää vinokone jota ohjataan megasquirt 1:llä ja lohkon kylkeen tulisi kiina-t3/t04e ahdistamaan, mikäli nyt joltain saisi käyttökokemuksia ko. Ahtimesta 8v vinokoneessa, muutakin kuin "laita mitsu, se herää paremmin"  ;D

Tällä hetkellä on jo hankittuna(tätä voisin koittaa päivittää sitämukaa kun budjetti sallii osiin):

-Hyväkuntoinen B200-lohko isoilla runkolaakereilla(miksi pikkulohko? Koska sellainen nyt sattuu lojumaan nurkissa)
-B200FT männät
-13mm kanget
-pari 530 kantta
-A-nokka
-n. 100tkm ajettu SRE-763 asetelma
-pari M46-laatikkoa, joista toisen OD:ssa mittarinvaijerilähtö
-Tutun vuosia sitten kasaama ja hyvin tehdyksi kehuma MS1 v2.2 boksi, joka modattu edis-4 hukkakipinälle. Tähän pakettiin kuului nämä edis-4 kamat sekä vr-anturi ja käyttämätön puolikas johtosarja(eli boksin liitin ja pitkä pätkä jäykässä suojakuoressa kulkevia piuhoja)


... Pitkä lista on siis vielä hankittavaa mutta tosiaan kiirettä en tällä pidä, onhan mulla loppuikä aikaa rakentaa :)

Edit: tulipa taas pitkä viesti  :D
« Viimeksi muokattu: 29.05.2019, 19:09:46 kirjoittanut 1st »
V70 '01
440 '89
Amazon '68

 

Samppasport  Futurez