Kulkukoira  Proturbo

ABS:n sulakkeen- ja vianetsintää... (240 -91 SE B230F)

  • 10 Vastauksia
  • 4006 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Eli tuollainen hieno laitos kuin lukkiutumattomat jarrut löytyvät tuosta kesäautostani. Olisi vaan kiva jos se vielä toimisikin. :)

Eli irtosorapintaisella tiellä useaan kertaan kokeiltu ja todettu että lukkoon menee pyörät eikä poljinkaan "hakkaa vastaan". ABS-valo ei pala mittaristossa, hieman vaikuttaisi siltä ettei koko järjestelmälle tule virtaa lainkaan. Sulaketaulun sulake tarkistettu, liittimet putsailtu ja vaihdettukin koko sulake vaikka ehjä olikin.

Kun sulaketaulun selitettä ja ohjekirjaa lueskelin, selvisi että ABS-järjestelmälle pitäisi olla toinenkin sulake kojelaudan alla apukuskin puolella. Siellähän tämän auton "äly" muutenkin luuraa, bongattu polttoainepumpun rele, lh-jetronicin boksi, jokin muu boschin boksi (sytkän boksi lienee...?), yksi valkoinen rele jonka tarkoitusta en toistaiseksi keksinyt sekä kaksi liittimen päätä, joissa navat yhdistetty "hyppylangalla" toisiinsa. Ja tietenkin sekalainen nippu johtoja ja liittimiä, näyttivät kaikki ihan tehdastekoisilta.

Sulaketta tuolta en kyllä löytänyt, etsinköhän edes oikeasta paikasta? Konehuoneen puolelta tarkistin sen verran, että johtonippu ABS:n yksikölle on ok ja maadoitusjohtokin on ehjä ja kiinni maadoituspisteessä.

Konehuoneen vikakoodiboksissa ei ole kuin kaksi nastaa, ruiskulle ja sytkälle arvatenkin. Molemmista vilkkuu 1-1-1.

Eli kysymykseni ovat: mistähän tuo ABS:n ylimääräinen sulake löytyisi ja millainen se on? Jos sulake löytyy ja on ok, niin missä järjestyksessä seuraavaksi kannattaisi vianetsinnässä edetä?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9526
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: ABS:n sulakkeen- ja vianetsintää... (240 -91 SE B230F)
« Vastaus #1 : 28.06.2011, 10:44:40 »
ABS-valo ei pala mittaristossa

Onko siellä muuten lamppu paikallaan? Omasta vastaavasta oli heitetty mokoma kiusallinen lamppu mäkeen...
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: ABS:n sulakkeen- ja vianetsintää... (240 -91 SE B230F)
« Vastaus #2 : 28.06.2011, 10:49:23 »
En tiedä onko samanlainen systeemi kuin vuosimalli -85 760,
siinä oli yksi sulake ohjainboxissa, eli siinä "älyssä" erikseen, normaali laattasulake.
Ja vielä kolmas, virranlähtö ohjainboxille oli suojattu 80A kuparilatalla.
Toivottavasti jotain apua on.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: ABS:n sulakkeen- ja vianetsintää... (240 -91 SE B230F)
« Vastaus #3 : 28.06.2011, 10:50:22 »
Onko siellä muuten lamppu paikallaan? Omasta vastaavasta oli heitetty mokoma kiusallinen lamppu mäkeen...

Tämä ilmiselvä selitys valon palamattomuudelle ei muuten käynyt mielessäkään. :facepalm:

Pitääpä tämä tarkistaa vielä. -H- Itse vaan suoraviivaisesti ajattelin että koko järjestelmä vaan on täysin pimeänä.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2011, 10:53:04 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: ABS:n sulakkeen- ja vianetsintää... (240 -91 SE B230F)
« Vastaus #4 : 28.06.2011, 12:52:44 »
En tiedä onko samanlainen systeemi kuin vuosimalli -85 760,
siinä oli yksi sulake ohjainboxissa, eli siinä "älyssä" erikseen, normaali laattasulake.

No onhan tästä. -H- Kas kun aloin uudestaan miettimään tätä hommaa niin "törmäsin" tällaiseen kuvaan:


http://i53.tinypic.com/289a1xy.jpg

Tuo numero neljä tarkoittaa siis ABS control unit. Eli se boksi jonka olin sen kummemmin miettimättä tuominnut sytkän ohjausboksiksi, täytyykin olla ABS:n boksi. Pitää irroitella tuo boksi tuolta ja katsella että näkyykö sulakkeita.

Missäs sitten ne sytkän boksit sijaitsee? Kai tuossa joku "äly"systeemi sytkän ohjauksellekin on, kun kerran vikakoodejakin vilkutellaan.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8036
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: ABS:n sulakkeen- ja vianetsintää... (240 -91 SE B230F)
« Vastaus #5 : 30.06.2011, 00:20:37 »
Sytkä- ja ruiskuboksi ovat rintapellissä vierekkäin siellä apparin puolella myös.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: ABS:n sulakkeen- ja vianetsintää... (240 -91 SE B230F)
« Vastaus #6 : 30.06.2011, 00:42:43 »
Sytkä- ja ruiskuboksi ovat rintapellissä vierekkäin siellä apparin puolella myös.

Mutta ruiskuboksi ei ollut rintapellissä vaan "sivuseinässä", osittain muovin alla. Siinä luki sentään tarrassa "JETRONIC" joten tuskin tällä kertaa erehdyin. :)

Tuo boksi jota ihmettelin, oli tosiaan rintapellissä. En ole vielä jaksanut/kerinnyt asiaa enemmän ihmettelemään.

Mitenkähän muuten tuo katsastusmies suhtautuu asiaan, jos huomaa ABS:n olevan pois pelistä? Eri asia sitten on, huomaako sitä mitenkään kun valokaan ei pala.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9526
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: ABS:n sulakkeen- ja vianetsintää... (240 -91 SE B230F)
« Vastaus #7 : 30.06.2011, 00:56:10 »
Mitenkähän muuten tuo katsastusmies suhtautuu asiaan, jos huomaa ABS:n olevan pois pelistä? Eri asia sitten on, huomaako sitä mitenkään kun valokaan ei pala.

Jos rekisteriote vaatii autoon ABSit, niin niiden toimimattomuus on hylkäysperuste mielestäni. Teoriassa rek.otteen jarrumerkinnän pitäisi kiinnittää katsurin huomio siihen että merkkivalo syttyy avainta käännettäessä mutta ei jää palamaan. Ikipimeän lampun ei käsittääkseni pitäisi kelvata.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8036
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: ABS:n sulakkeen- ja vianetsintää... (240 -91 SE B230F)
« Vastaus #8 : 30.06.2011, 01:01:33 »
Jos, ja tässä tapauksessa kun, autoa on saanut myös ilman ABS:ää, sen poistaminen tiedoista onnistuu muutoskatsastuksella. Mun mielestä tehdään vaan merkintä papereihin ja se on siinä.

Rintapellissä tai jalkatilan sivussa muovin alla, sillä seinällä kuitenkin :P Sytkäboksi on musta neliskanttinen muoviloota, ABS-boksi on ainakin Vadiksen kuvissa ja 700/900-sarjalaisissa suorakaiteen mallinen ja paksuudeltaan samaa luokkaa tai vähän paksumpi kuin ruiskuboksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

The moose

  • Vieras
Vs: ABS:n sulakkeen- ja vianetsintää... (240 -91 SE B230F)
« Vastaus #9 : 30.06.2011, 01:02:59 »
näitähän on nähty korjattuina siten että puuhapiuhaa vedetty öljynpaine valolta lamppuun joka ei kosketa abs valon kantoja eli leikkaa liimaa ja askartele korjaus..


Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: ABS:n sulakkeen- ja vianetsintää... (240 -91 SE B230F)
« Vastaus #10 : 21.07.2011, 23:27:29 »
Päivitystä tähän....

Tänään kun tuonne vaimon veljen hallille eksyin hieman sattumalta (peräkärryn laakeria piti kiristää...) niin samalla nostin auton ylös nosturilla ja vaihdoimme takarenkaat uusiin. Takana kaikki oli tässä suhteessa ihan ok, mutta eturenkaiden irroitus paljasti vian: oikean etupyörän anturinjohto poikki. :) Hieman puuhaillen johdot yhteen ja testaus soralla -- ABS toimii. :D

Jälleen kerran esimerkki siitä, että vikaa haetaan vaikeasti eikä ensiksi tarkisteta niitä ilmeisiä ja helppoja kohteita. :facepalm:

Noh, peilistä löytyy syyllinen -- kuten niin monta kertaa aikaisemminkin. Mutta edelleen se ABS:n boksi ja sulake jäi kadoksiin -- enpä taida jaksaa jatkaa tuon kanssa etsintöjä kun nyt toimii. :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo