Proturbo  Autodiagnoosi

Lankku goes b230f(t)

  • 29 Vastauksia
  • 16044 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jartzu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Lankku goes b230f(t)
« : 04.10.2015, 16:26:47 »
Nojoo...
Tommosesta 240 bamse volvosta haaveillu mopoikäsestä asti... Ja ei en ole eikä tule bamsea, mutta motivaatio sen on!
Ja aiheeseen, ostin kuukausi(?) Sitte -86 240 volvon, kerman valkonen tai keltanen, itte saa päättää...
Ja sitä on ny fiksailtu jonku verran mm. Keskikonsolin valot kunnostettu, verhoilua kiinnitelty, pioneerin mankka ja se tärkein siivotu!
Kirjottaa ja kuvia osaan ottaa ja niitä tulee yleensä vkl kun tuo intti vähä painaa...
Joo eli ostin tuos b230f -91 jolla ajettu n.410tkm. Tarkotus olis käydä läpi ja H-kanget, turbo mäntää, kannen fiksaus, pakosarja, sähköt koneeseen ja joku kiva pikkunen hyrrä ::) Mitäs ihan käytännös mun pitää tehä leimalle tuon 230f:ää varten, alusta ja jarrut, jotaki mustavalkosta moottorista?
Vinkkejä ja kehittävää vittuilua otetaan vastaan :hello:






Edit.
Joo tosin tossa eilen illalla/tnä aamuna sain sytkän johdot suht selvitettyä ja merkattua. Bensaboksin sähköjä aloin järkätä, mutta hitto että sielä menee piuhaa!! Joten aloin vain seurata boksista lähteviä piuhoja ja nyppiä irti... Ei ikinä käyntiin...
« Viimeksi muokattu: 04.10.2015, 17:20:39 kirjoittanut Jartzu »

Poissa Jartzu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankku goes b230f(t)
« Vastaus #1 : 11.10.2015, 16:45:12 »
Nojoo vapaat sujahti viinan kanssa... Sain tasan vaihdettua bilteman tolpat taakse alkuperäisten tilalle, ja loodan moottorista irti... Ja pudotin vielä lootaan jonka pallolaakerin jousen... Hyvä minä :idiot2: melkein mitalin pitääs antaa sille joka keksi laittaa öljytulppaan magneetin, oli siinä ihan hyvin silppua. On pikkuhiljaa alkanu kasaantua kokoonpanon suunnitelma... Oli jotenkin näin

-turbon männät
-turbon veivit
-Mega
-siistitty ja EHKÄ isommilla venoilla 530
-mitsun hyrrä
-kiinan IC
-suuttimia en oo keksinyt vielä, varmaan luokkaa 600-750
-turbon kytkin tai sitten jotaki järeää
-vakio m47
-vakio 1030








Ihan järkyttävä kankkunen, koittakaa saara jotakin tölkkiä tekstistä..

Poissa Jartzu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankku goes b230f(t)
« Vastaus #2 : 25.10.2015, 16:15:58 »
Tekis mieli sanoa pari pahaa sanaa... Ensiksi ylläri kiinniolo vkl intissä (hajosin). Mutta olipa entistä mukaveet hyökätä motin kimppuun :D no hommahan tyssäs heti ku sai kytkimen irti, ei tarpeeksi pitkiä pultteja että sais motin pukille...

Eli tähän homma jäi  >:(


Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: Lankku goes b230f(t)
« Vastaus #3 : 25.10.2015, 16:33:06 »
no hommahan tyssäs heti ku sai kytkimen irti, ei tarpeeksi pitkiä pultteja että sais motin pukille...

Eli tähän homma jäi  >:(


Pistä motti kiinni pukkiin vaihelootan pulteilla  ;)

Poissa Jartzu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankku goes b230f(t)
« Vastaus #4 : 25.10.2015, 17:27:29 »
Joo sitä yritinki, mutta oli vain  2 sopivaa pulttia, enkä sitte tohtinu laittaa koko mottia 2 pultin varaan roikkumaan...

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: Lankku goes b230f(t)
« Vastaus #5 : 25.10.2015, 18:32:02 »
Kaksi muuta sopivaa pulttia saat esim niistä pitkistä lootan pulteista jotka ovat avainkoko 17mm, kunhan etsit päihin sopivat mutterit ja laitat vaikka startin kiinnityspulttien rei'istä ne pultit läpi. Ja prikkoja myös, tahtoo olla vähän pitkät..

Poissa Jartzu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankku goes b230f(t)
« Vastaus #6 : 25.10.2015, 20:03:34 »
Juuri näitä tarkootin, että hyllystä ei löytyny ja loodan omista pulteista ei sopinu ku nämä pitkät

Poissa Jartzu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankku goes b230f(t)
« Vastaus #7 : 01.11.2015, 16:29:53 »
Tervehdys kansalle! :hello:
Motti löysi tiensä pukille ja purkuun S*
Ympäriltä saatiin suht kaikki irti, joku muovinen ekologia boksi(?) siihen jäi ku en tienny onko se tärkeempi ku mäntä vai turhempi ku karvanopat...
Mainittakoon että opin pari uutta rumaa sanaa ku hakattiin jakohihnaa irti, DIY työkalu oli mallia lähihoitaja vähä hitsas lattarautaa, mutta irtos saatan!!
Ja purku tyssäs taas ajan ja työkalujen puutteeseen...

Eli tähän jäätiin



Ja siis oon purkanu vähän nurinkurin kun joku foorumilainen oli kiinnostunut männistä.

Tältä näytti ennenku motti pyörähti
Kyljessä näkyy muovimötikkä jota en tohtinu purkia vielä...



Hyvää Halkoweeniä!
Seki tais mennä jo  ::)

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankku goes b230f(t)
« Vastaus #8 : 01.11.2015, 17:49:59 »
Se muovimötikkä on ns huohotuspönttö. Öljyn erotin toisin sanoen, siitä menee alta letku kampikammioo. Ainii ja öljypumpun ratas on sen alla, jos otat apuakselia pois.

Poissa Jartzu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankku goes b230f(t)
« Vastaus #9 : 16.11.2015, 16:59:27 »
Hellurei!!

Nyt on lohkosta purettu suht kaikki irti (ainostaan yks moottori tuki kiinni). En oo ikinä soveltanu noin paljoa avainten kans, ei mistään hylsyä jolla kankien pultit irti, noh, bilteman monitoimi hylsy oli vähä nafti nii se tuli naputeltua kumivasaralla paikalleen ;D no eipä ollu välystä





Nyt on sitte kaikkein omasta mielestä isoin ongelma edessä! Mitä sitä sisälle sitte kuitenkin laitettais, H-profiilit kiikun kaakun kun paljastu 13mm kanget sisältä, männät tulee vaihtumaan, mutta mihin? Mega varmaan tulee, koska bendixi tuntuu turhan hankalalta, eikä tietääkseni oo ollu turbokoneissa, mutta mikä malli. Kannen modaus, mutta miten, pelkkä kanavien siistiminen, vai lautasten suurentaminen, vaai 531 ja kunnon koneistus? Mikä nokka, parempi std vai hitsattu vai joku teetetty? Mihin lohkot porataan, vai pelkästään hoonataan? mistä ja mikä kytkin?  Turboksi on kaavailtu Holsetin 35. M90 taitaa kuitenki tulla kun ei tuo m47 kuulemma kestä. Tehojahan oli tarkotus 250-300hp...

Laakereita oon löytäny ruottin puolelta(Std), mutta tiivisteet vähä mietityttää että kuinka kestää(Std nämäkin)...
Samaten vesi- ja öljypumppu, piisaavatko vai menikö taas googlettamiseen...

Lohkohan oli ku oliki tuolla 5 pukin päittäislaakerilla, sitäki vähä jännitettiin...

Kyllä ruuvien vääntäminen oliki helppoa, nyt tarvittais sitä tietoa mitä ei olekkaan...



Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: Lankku goes b230f(t)
« Vastaus #10 : 16.11.2015, 17:39:33 »
Hellurei!!

Nyt on lohkosta purettu suht kaikki irti (ainostaan yks moottori tuki kiinni). En oo ikinä soveltanu noin paljoa avainten kans, ei mistään hylsyä jolla kankien pultit irti, noh, bilteman monitoimi hylsy oli vähä nafti nii se tuli naputeltua kumivasaralla paikalleen ;D no eipä ollu välystä

Heilige scheiße, ei niitä nyt sentään mukiloimaan ruveta  :nohnoh tuolla itse avasin ---> http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=1967

Nyt on sitte kaikkein omasta mielestä isoin ongelma edessä! Mitä sitä sisälle sitte kuitenkin laitettais, H-profiilit kiikun kaakun kun paljastu 13mm kanget sisältä, männät tulee vaihtumaan, mutta mihin? Mega varmaan tulee, koska bendixi tuntuu turhan hankalalta, eikä tietääkseni oo ollu turbokoneissa, mutta mikä malli. Kannen modaus, mutta miten, pelkkä kanavien siistiminen, vai lautasten suurentaminen, vaai 531 ja kunnon koneistus? Mikä nokka, parempi std vai hitsattu vai joku teetetty? Mihin lohkot porataan, vai pelkästään hoonataan? mistä ja mikä kytkin?  Turboksi on kaavailtu Holsetin 35. M90 taitaa kuitenki tulla kun ei tuo m47 kuulemma kestä. Tehojahan oli tarkotus 250-300hp...

No siis kanget sitä mukaa, että jos tiedät, että nälkä kasvaa syödessä ja ~400 kaakkia ei piisaa mihin nuo 13mm kanget kestävät.
Jotkut tekevät kannelle vähän enemmän, jotkut vähemmän. Riittää kannen läpikäynti, saa hipostella jos tahtoo eli siistiä kanavia, kolmikulmaseetit jne, jotkut myös madaltaa kantta ---> enempi ruttua.
Kun ostat männät, niin yleensä lohko porataan niille männille, koska joka valmistajalla on omat ohjearvonsa väljyyksistä. Jos satut löytämään jostain käytetyt vakiokoon turbon männät, niin silloin vaikkapa hoonaus ja rengastus
Nokka riippuu ihan siitä minkälaisella ruoskinnalla tuo auto tulee olemaan. Eli jos haluat käyttöautomaisen niin silloin joku laiska ja vääntävä nokka esim M tai T jos taas haluat tehoa yläkierroksille niin joko perusvarma A tai sitten oikein kireä ja vähän hankalampi löytää eli H-nokka.
M90 on ihan hyvä, mutta ei nekään niin hyviä aina ole. Maksaa hunajaisia mansikoita ja voi siltikin olla kuntoluokitukseltaan C tavaraa.. Jos oikeasti haluaa kestävän laatikon niin sitten lootan hakuun bemmin perästä, mutta maksaakin sitten pikkuisen ***keleesti

Laakereita oon löytäny ruottin puolelta(Std), mutta tiivisteet vähä mietityttää että kuinka kestää(Std nämäkin)...
Samaten vesi- ja öljypumppu, piisaavatko vai menikö taas googlettamiseen...

Kestää ja riittää. Ompahan ainakin hyvä sulake tuo kannentiiviste

Lohkohan oli ku oliki tuolla 5 pukin päittäislaakerilla, sitäki vähä jännitettiin...

[mutu]Ei ole ollut esteenä tuo päittäislaakerin sijainti tehoa havitellessa, näistä on otettu oikeasti isoja tehoja eikä ole haitannut[/mutu]

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Lankku goes b230f(t)
« Vastaus #11 : 16.11.2015, 19:49:41 »
Jos männissä ja/tai porauksessa ei ole jotain selkeää vikaa, en 300hp tehotavoitteeseen vaihtaisi edes mäntiä, kenties renkaat voisin laittaa. Kannen palotiloja hiukan muotoilee "jouheammiksi" ja pyöristelee sitä maljaa hiukan jotta nakuherkkyyttä nostavat terävät nurkat saa poies, samalla puristukset laskee inasen. Ja kanaville pientä sipistelyä, sarjojen kohdistukset jne ja kasaan. Itse kasailen moottoria jossa tehotavoite hieman enemmän, enkä oikeastaan edes tiedä puristussuhdetta enkä ajatellut asiasta jännittää  :idiot2:
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankku goes b230f(t)
« Vastaus #12 : 16.11.2015, 23:19:12 »
Sähläys :)
« Viimeksi muokattu: 16.11.2015, 23:24:08 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankku goes b230f(t)
« Vastaus #13 : 16.11.2015, 23:23:24 »
Laakereita oon löytäny ruottin puolelta(Std), mutta tiivisteet vähä mietityttää että kuinka kestää(Std nämäkin)...
Samaten vesi- ja öljypumppu, piisaavatko vai menikö taas googlettamiseen...
mites halvalla noita ruottista saa..meinaan itte oon ostanu keiteleen koneelta ja esim.kk-laakerit on 32€ ja mr-sarja 40€/4 mukiin.
Ei kait ekaan moottoriin niin ihmeitä kannata laittaa..perus remppa ja keskittyy moottorin ohjauspuoleen enemmän
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Jartzu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankku goes b230f(t)
« Vastaus #14 : 17.11.2015, 12:02:21 »
Kk-laakerit ~35€ ja mahlenin männät renkaineen ~90€ kpl...
Männät on vähä ottanu sylinteriin, sylkässä ei merkkejä mut männissä oli vähä epäilyttäviä jälkiä... kuitenki nuo mahlenit tuntuu aika hyvältä vaihtoehdolta, joku niitä ylisti ja samalla tulee turbon männät...
Eli oon vaparia muuttamas turboksi, niin miten kannen lasku, männillä saa painetta alas mut kannen lasku nostaa? En tiiä, kyllä sen varmaan vajaan mm kestää.. ja itte kanteen tietysti aattelin dremliä vähä kokeella ja kohdistaa, mut pajalle vientiä oon vähä epäiröiny...

 

KL-varaosat  Race.fi