Onkos sulla startti minkälaisessa kunnossa?
Kulunut (mutta toimiva) starttihan suattaapi startatessa haukana niiin paljon virtaa ettei kylmä akku välttämättä jaksa riittävästi luovuttaa jolloin jännite romahtaa.
Startilla on kilometrejä takana nyt noin 75tkm verran. Vaihdoin startin orkkiksesta nykyiseen moottorin vaihdon yhteydessä (4/2015).
Startin alkuperä on rattijuopon katolleen ajamasta 244:sta vuodelta 1995, jossa oli kilsoja 62tkm purkamisen aikaan. Joskus 1990-luvun lopussa purin startin ja puhdistin sen tarkastuksen yhteydessä, jonka jälkeen se on maannut hyllyssä huhtikuuhun asti. Tuolloin startti oli loistavassa kunnossa kaikkineen.
Nyt voin aika varmuudella sanoa, että vika on akussa, eikä startissa.
Nimittäin tunnin lataus akusta, joka ei jaksa pyörittää moottoria, höräyttää auton käyntiin -18C pakkasessa laakista ei onnistu tyhjältä akulta (4Ah latausta). Akku tyhjeni minuutin starttauksessa, joka ei ole ylivoimainen suoritus 80Ah akulle, joka on ehjä.
Toisekseen auto oli jäänyt seisomaan reilun tunnin ajosta, jossa se oli käytetty tyhjäkäynnillä paikallaan lämpimäksi, joten akkukin oli lämmennyt ottamaan vastaan laturin työntämää virtaa. Joten varmuudella akku oli ladattu 100% kapasiteettiin sunnuntaina, kun pöndeltä palasin sivistyksen pariin.
Nyt akun jännite romahti niin alas, että LH/EZK resetoituivat starttauksen aikana. Ehjä akku ei toimi noin, eikä tiputa napajännitettä noin alas normi-startissa.
Akkua on latailtu huoneen lämmössä nyt 12h (4*12=48Ah) ja sen napajännite on 10minuuttia laturin irroittamisen jälkeen 12,6V.
Tästä voin vetää ohuesta kokemuksestani asiassa sellaisen liittimen, että akussa on yksi kenno oikosulussa tms. tavalla viallinen. Myöskäään akussa oleva ominaispainomittari, pallo ikkunassa, näyttää mustaa (tyhjä) vaikka akkua on ladattu. Koskaan aikaisemmin em. ikkunasta ei ole ehjässä akussa mustaa näkynyt, vaan vihreä on loistanut iloisesti, vaikka napajännite olisi ollut vain 12,4V.
Koekuormittamalla tuota akkua sen napajännite romahtaa yhden H4 pitkän valon (60W) kuormalla välittömästi 12,39V lukemaan ja laskee koko ajan. 3 minuutin kuormitus laskee napajännitteen arvoon 12,32V.
Jos on tiedossa että akku joutuu kovaan rääkkiin, eli paljon kylmäkäynnistyksiä jotka voivat viinalla venähtää vähän pidemmiksikin, niin miksei vaan päivittäisi kerralla ihan kunnollista akkua? 55/75ah punainen tai keltainen optima niin alkaa muuten tapahtua. Itsellä 55ah keltainen, mutta punainen voisi olla starttiakkuna vielä parempi.
Noissa rullakennoissa on puutteena kapasiteetti (Ampeeritunnit, Ah), vaikka ne sen lyhyen hetken antavatkin virtaa niin maan pirusti.
Wiinamäenmiehenä olen varautunut akkuasiaan siten, että laitan niin isolla kapasiteetilla olevan akun, kuin akun paikalle sopii (80Ah vs. 60Ah vakio). Jos katiskani olisi sedan, olisin siirtänyt akun takaluukkuun jo aikapäiviä sitten ja tunkenut sinne jonkun +100Ah kapasiteetin omaavan.
Akussa työtä tehdään niiden sisältämällä energialla (Ah), eikä hetkellisellä virranantokyvyllä.
Standardin lupaamat 700A kylmäpurkuvirran pitäisi riittää vakio puristuksilla olevalle punakoneelle virranantokyvyn puolesta, mutta pitkissä starteissa ne Ampeeritunnit merkitsevät eniten.
Täällä tekee myöskin snajderi kuolemaa.... En vaan muista enää yhtään paljonko sillä on ikää
takuu vaihto akku
edellinen snaider kuoli kesken käynnistyksen, alkuu pyöritti ilosesti ja laakista vainaa

Hm.... Onkohan tässä jokin kaava?

Snajder ->takuuseen vaihdettu -> vinokone-> pakkanen -> Kuollut akku....

Edit:
Lisätään tämä vielä.
Auto on seissyt joulukuun aikana pisimmillään 5 päivää paikallaan ulkolämpötilassa, eikä mitään heikkoa starttauksessa, jonka jälkeen autolla on ajettu 3h putkeen. Eli mikään itsepurkautumisilmiö ei ole kyseessä akun osalta, eikä autokaan liiemmin virtaa kuluta (max 10mA hälyttimestä johtuen).
Helmikuussa uudella akulla on kestotesti siinä mielessä, että auto makaa viikon ulkona vartioidussa parkissa, jonka jälkeen se pitäisi kammeta käyntiin.