Tänään tarkistettu mittaamalla piten pakoputkenpään lämpötila käyttäytyy.
3km ajamista kaupungissa 30 sekunnin käytön jälkeen kylmällä koneella.
Pakoputken pään sisälämpötila +70C ja ulkopinta +65C.
9km alle 50km/h nopeudella, pakoputken pään ulkopinta 105C ja sisäpinta 112C.
Maantieajossa 80km/h nopeudella ulkopinta 145C ja sisäpinta 155C.
Nopeudella 100km/h ulkopinta 155C ja sisäpinta 165C
Nopeudella 120km/h ulkopinta 167C ja sisäpinta 175C.
Märällä asfaltilla ajettuna maantielenkin jälkeen 20-50km/h nopeudella 8km, ulkopinta 70C ja sisäpinta 72C.
Joten kondenssivesi ei voi olla mahdollinen syy siihen taka-akselin ylityksen nopeaan mätämiseen. koska sieltä on mitattu +200C lämpötiloja ihan vakiona pienenkin ajon jälkeen.
Erittäin harvoin minulla ylipäätään esiintyy tilanne, jossa pakoputken pään ulkopinta olisi jäänyt koko ajolenkin aikana alle veden kiehumispisteen...

Nestemäistä vettä tulee putkistosta vain käynnistyksen jälkeen, kun ilman lämpötila on riittävän matala. Väitän, että ajamisen jäljiltä putkeni on vapaa nestemäisestä vedestä, sillä avo-sandaalia annetaan sen verran usein.

Minä teorioisin ongelman syyksi vaikkapa vesihöyryn kriittistä lämpötilaa ja/tai eroosiokorroosiota, sillä syöpymät ovat ulkokaareissa voimakkaimpia putken sisäpinnoilla. Toki palamistuotteetkin voivat aldehydien muodossa aiheuttaa jotakin "mielenkiintoista" reaktiota, sillä wiinan palaminen tuottavat aldehydejä 2700% enemmän kuin meikäläinen pumppu-bensa tuottaa.
Minulla takapönttökin kestää huomattavasti paremmin kuin se pirskatin taka-akselin ylitys. Tosin nyt koe-ponnistetaan sitä ATS304:sta....