KL-varaosat  Race.fi

Kytkimen ilmaus työsylinterin vaihdon jälkeen

  • 21 Vastauksia
  • 17406 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa smartxx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: Kytkimen ilmaus työsylinterin vaihdon jälkeen
« Vastaus #15 : 17.10.2015, 10:53:00 »
Joskus vaatii ilmaamisen ns. väärään suuntaan eli työsylinterin ilmaruuvista painetaan nestettä säiliöönpäin. Ilmaruuviin sopivaa letkua reilu pätkä ja toinen pää kiinni etujarrun ilmaruuviin, toinen pää kytkimen työsylinterin ilmaruuviin. Avataan ilmaruuvit ja poljetaan jarrua useita kertoja, varmistetaan ettei jarrunestesäiliö mene tyhjäksi ja ettei kytkimen säiliöstä nesteet tulvi yli. Kaveri olisi hyvä apu, letkun voisi tyrkätä kytkimen sylinteriin vasta kun siellä ei ole ilmaa.
Mulla se on sama säiliö. Mut pitää koittaa tuota, jospa tää joskus tästä.

Poissa smartxx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: Kytkimen ilmaus työsylinterin vaihdon jälkeen
« Vastaus #16 : 17.10.2015, 14:25:25 »
No, nyt tein ton letku purkkiin ja toinen pää nippaan- kikan kanssa, sehän perkele toimi ihan hyvin. Sellasen huomion tein siinä matkalla, että jarrunestesäiliön on oltava kokoajan ihan piripintaan täynnä tai se horii jostaki (en todellakaan muoviämpäri tiedä, että mistä), ilmaa. Mut noh, nyt tilanne on vähä päinvastanen. Kytkinpoljin on ekalta 3-5cm ihan normaali, ja sit toppaa ku seinään. Ihanku polkimen alla olis tiiliskivi. Mitähän nyt tapahtu? Millon saa nostaa kädet pystyy ja sanoa että mä yritin? :D

Poissa smartxx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: Kytkimen ilmaus työsylinterin vaihdon jälkeen
« Vastaus #17 : 17.10.2015, 15:20:29 »
Ja lisäkysymys, millasella voimalla ton laatikon kylestä tulevan läpän, mitä toi sylinteri työntää, pitäs liikkua? Kädellä ei ainakaan liiku?

Poissa smartxx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: Kytkimen ilmaus työsylinterin vaihdon jälkeen
« Vastaus #18 : 19.10.2015, 16:52:46 »
Mistäs lähtis seuraavaks vikaa ettimään, ku otin työsylinterin nyt irti, ku meinasin siten kattoa että onko se vaan jumissa se kytkinhaarukka jostain syystä, nyt on sit koko kytkinpoljin aivan jäykkä? Eli todennäköisesti vika ei löydy kytkinkopan sisältä, mikä on sinänsä hyvä uutinen.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Kytkimen ilmaus työsylinterin vaihdon jälkeen
« Vastaus #19 : 20.10.2015, 08:04:00 »
Letku turvonnut umpeen ja ei päästä nestettä läpi? Pääsylinterin tiivisteet? Kytkinhaarukka murtunut/taittunut/mennyt kuulasta läpi? Kytkinhaarukka (eli se laatikon kyljestä sojottava vipu) on raskas, tarvitsee vääntörautaa tms. että jaksaa painaa, käsinkin kyllä liikkuu kun tosissaan punnaa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa smartxx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: Kytkimen ilmaus työsylinterin vaihdon jälkeen
« Vastaus #20 : 22.10.2015, 22:02:50 »
Letku turvonnut umpeen ja ei päästä nestettä läpi? Pääsylinterin tiivisteet? Kytkinhaarukka murtunut/taittunut/mennyt kuulasta läpi? Kytkinhaarukka (eli se laatikon kyljestä sojottava vipu) on raskas, tarvitsee vääntörautaa tms. että jaksaa painaa, käsinkin kyllä liikkuu kun tosissaan punnaa.
Koko kytkin meni uusiks, jotainhan siellä oli tapahtunu :D Kytkinkopan sisältä ei enää käyttökelposta kalua löytyny. Asetelma solmussa, levy paskana ja haarukka halkeillu ja solmussa.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1775
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kytkimen ilmaus työsylinterin vaihdon jälkeen
« Vastaus #21 : 07.02.2025, 09:26:22 »
Sellasen huomion tein siinä matkalla, että jarrunestesäiliön on oltava kokoajan ihan piripintaan täynnä tai se horii jostaki (en todellakaan muoviämpäri tiedä, että mistä), ilmaa.

Johtuu siitä, että säiliön sisällä on kytkimelle pieni kanava, joka nousee säiliön yläreunaan. Se ei siis ota nestettä letkunipan korkeudelta vaan ylempää, jonka jälkeen ei tyhjene säiliö, vaan kanava ja letku. Arvatenkin ajateltu jarrujen toimintaa vuototilanteessa.

Vaan on nämä vekkuleita vehkeitä. Ajattelin, että tehdäänpäs helpoimman ja nopeimman kautta, jätin työsylinterin roikkumaan letkustaan pystyyn, ja tuuttasin totuttuun tapaan ruutalla toista desiä nestettä nipasta, niin että säiliö täyttyi. Kytkinpoljin oli aivan veltto.

Noh, seuraava vaihe, letku etujarruun ja polkemaan. Tässä tosin huomasin, että riittävän virtauksen saamiseksi nippojen pitäisi olla niin levällään, että kusee puolet lattialle kierteiden välistä... Poljin ei muuttunut sen jalommaksi.

Tässä vaiheessa piti jo vähän raapia korvallista, nestettäkään ei mahdottomia ollut, kun ei sitä tullut pätöhommaan erityisemmin hamstrattua. Avasin sitten nippaa ja jätin nesteen valumaan, kävin painamassa pari-kolme kertaa polkimen rauhallisesti pohjaan ja välissä lisäsin nestettä. Jossain vaiheessa sylkäisi ilmat pihalle, ja lopputuloksena täydellisesti toimiva kytkin. :o

Pääsylinteriinhän tuo sen ilmataskun kehittää, joten sen putkilähdöstä ilmaaminen voisi olla tehokas tapa. Myös auton rajuhko etukeno voisi auttaa ilman nousemista säiliöön, yleensä maajalkaremonteissa kun asento tuppaa olemaan päinvastainen, ja sylinterin etupää mahdollisimman ylhäällä.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

RallyBaron  Samppasport