Siihen päästömittauksen tekemiseen on tasantarkkaan yksi ohje ja tapa tehdä.
Kaasupoljin nopeasti pohjaan painamalla kone kuuluu ryntäyttää maksimikierroksiin.
Tuohon on ihan automallikohtainen lista konttoreilla, että mitä minkäkin koneen pitäisi kiertää.
Jos päästölapussa on huippukierrokset 4000rpm ja valmistaja ilmoittaa maksimikierroksiksi 5200rpm, ei sitä mittaustodistusta voi hyväksyä.
Sama juttu pätee tuohon kierrosten nousuaikaan, jos on liian hidas tai arvo poikkeaa ryntäytysten välillä liikaa, ei kone hyväksy sitä eikä katsastaja saa hyväksyä.
Eli jos haluat katsastuksesta hylätyn tuloksen vain siksi, että päästömittaus on korjaamolla väärin tehty, niin go for it.
Dieselmoottori kyllä varmasti kestää rajoittajaan kierrättämisen, ellei kestä niin siinä on jokin vika.
Volvon moottorit ei ole mikään poikkeus tässä asiassa.
Valmistajien antamat poikkeukset noihin maksimikierroksiin johtuvat yleensä automaattilaatikosta, jonka momentinmuunnin ei pidä korkeista kierroksista paikallaan.
Eli ymmärrätkö mitä ajan takaa?
Siihen päästömittauksen tekemiseen on tosiaan tasan yksi tapa, kaikki muut on virheellisesti tehtyjä (tai autovalmistajan poikkeavia ohjeita noudattaen tehty).
Ja toi vertaus on taas ihan mettässä...
