Carwist  Race.fi

XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???

  • 82 Vastauksia
  • 27890 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5277
  • www.carcom.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #15 : 10.07.2011, 21:44:34 »
Eli vielä toiselta Volvo -foorumilta poimittua: "Kävin katsastamassa omani perjantaina eräällä uudella katsastusasemalla Porissa ja pakokaasumittaus meni suurinpiirtein näin: Kun näin että päästömittaus alkaa, menin "muina miehinä" kyselemään inssiltä, että mites aiot ryntäyttää? Vastaus oli, että ei näitä automaatteja ryntäytetä, vaan toimitaan valmistajan ohjettein mukaan."

Samasta keskusteluketjusta vielä sitten tämä allaoleva lainaus

Selvitin vielä Volvon maahantuonnista Porin suunnalta tulleen viestin jälkeen tuota ryntäytystä, ja kyllä se niin heidän mukaansa on, ettei uudemmista ole annettu erillisiä ohjeita. Tuumasivat että sekaannukset käytännöissä voivat johtua ohjeista, jotka on annettu vanhemmille malleille..
T:habatsu


Poissa Cross C.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #16 : 10.07.2011, 21:53:18 »
Eli summa summarum: 2003 mallia saa ryntäyttää maksimikierroksille?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5277
  • www.carcom.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #17 : 10.07.2011, 22:00:45 »
Eli summa summarum: 2003 mallia saa ryntäyttää maksimikierroksille?

Nimenomaan, koska sitä ei valmistaja ole kieltänyt (ainakaan siten, että sellaisen tiedon jostain helposti tai edes hieman vaikeasti löytäisi)

Poissa Cross C.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #18 : 10.07.2011, 22:11:27 »
Eli meidän Volvo on sellainen "tapaus", että vaidamme siihen öljyt 15.000 km välein, kiihdytämme sitä hitaasti ja pidämme sitä kuin "kukkaa kämmenellä" - vesipumppu vaihdettu -07 eli meidän on turha syyttää katsastuskonttoria?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5277
  • www.carcom.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #19 : 10.07.2011, 22:21:03 »
Eli meidän Volvo on sellainen "tapaus", että vaidamme siihen öljyt 15.000 km välein, kiihdytämme sitä hitaasti ja pidämme sitä kuin "kukkaa kämmenellä" - vesipumppu vaihdettu -07 eli meidän on turha syyttää katsastuskonttoria?

No, ei tuu mieleen mitään, miksi ryntäytys rikkoisi vesipumpun ja muutenkin se ryntäytyskielto tietyissä malleissa on ainoastaan vaihteiston takia, muut komponentit ehjinä kestää sen ryntäytyksen kyllä.

Veikkaan, että autossa oli tarvikevesipumppu, ne ei tapaa yleensä edes kestää, kuin juuri ja juuri reminvaihtovälin, omaan autooni en kokemusperäisesti laita tarvikevesipumppua, ne on meinaan näissä moottoreissa ainoita vesipumppuja joita olen vaihtanut siksi, että on rikki, alkuperäisiä pumppuja oon vaihtanut ainostaan vain siksi, että asiakas on halunnut varmistella.

Ja ettei tämä menisi sitten tarvike-osa keskusteluksi liiaksi, niin sanottakoon, että en tiedä minkä merkkiset tarvikepumput on niitä, joita olen vaihtanut, niissä kun ei yleensä ole merkkiä pumppuun kirjoitettuna


Mainittakoon vielä yleisesti tuosta vesipumpusta, että bensa-versiossa on vesipumppu vastaava, kuin dieselissäkin, jonkin tyyppisiä pieniä eroja niillä on, kun eivät ole täysin samoja, mutta perus rakenne on sama, bensa-koneessa on ihan arkipäivää jatkuvat kierrokset samat, mitkä dieselillä ryntäytettäessä kierrokset tappiin, eikä vesipumppua haittaa se yhtään.

Poissa Cross C.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #20 : 10.07.2011, 22:27:24 »
Pumppu oli Volvon oma tarvikeosa vm. -07..

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5277
  • www.carcom.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #21 : 10.07.2011, 22:30:42 »
Pumppu oli Volvon oma tarvikeosa vm. -07..

No, sen hajoaminen on kyllä sitten harvinaista, mutta ei ryntäytyksestä.

Nämä ovat siis vain ja ainoastaan omian mielipiteitäni, eikä niiden takia kannata olla selvittämättä jostain tarkemmin asioita.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2011, 22:32:39 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa jusbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • 164 -72, 850 T-5R,
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #22 : 10.07.2011, 23:06:36 »
Oon samoilla linjoilla Miksun kanssa. Toi ryntäyttäminen ei hajota ehjää vesipumppua saatika muutakaan. Toi ryntäytyskielto on nimenomaan laatikon takia, ja sekään ei koske tätä mallia. Ja niillä ajeluilla mitä katsastuksessa ajetaan, niin et saa ehjää autoa hajalle, vaikka koeajot ajaisi pakilla. Autosi päätti vain hajota katsastuksen jälkeen, ei muuta. Voithan silti selvittää asian jostain asiantuntevasta paikasta, nää foorumit ei sellaisia välttämättä ole  ;)

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #23 : 11.07.2011, 06:44:32 »
Oon samoilla linjoilla Miksun kanssa. Toi ryntäyttäminen ei hajota ehjää vesipumppua saatika muutakaan. Toi ryntäytyskielto on nimenomaan laatikon takia, ja sekään ei koske tätä mallia. Ja niillä ajeluilla mitä katsastuksessa ajetaan, niin et saa ehjää autoa hajalle, vaikka koeajot ajaisi pakilla. Autosi päätti vain hajota katsastuksen jälkeen, ei muuta. Voithan silti selvittää asian jostain asiantuntevasta paikasta, nää foorumit ei sellaisia välttämättä ole  ;)

Ryntäytyksestä yleensä merkistä riippumatta olen sitämieltä että  :idiot2: mutta minkäs teet eu:lle. Itellä meni vw 2,4d nokka-akseli poikki kahdesta kohti (siis kolmena kappaleena) alle 100 km katsastuksen jälkeen kotipihassa startatessa, hammashihna säily ehyenä samoin muut jakopäästä. Koneremontista oli mennyt 200tkm jolloin vaihdettiin täydellinen kansi vw-liikkeestä, remmi vaihdettu niinkuin pitääkin, itse ruholla oli ajettu 800tkm.
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90  sekä MB124 2,5D -90 ajettu 600tkm

Poissa Cross C.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #24 : 11.07.2011, 12:11:33 »
Eli vielä viimeisenä oljenkortena kysyisin tästä Tampereen jutusta: "tampereen asemilla on katsastusmiehiä jotka tietää automaatin ja ryntäyttämiskiellon" eli vieläkö tuosta saisi tarkennusta? Mitä ohjeita he noudattavat ja mistä ne ohjeet voisin saada käsiini? Jos saisin Tampereen jonkun katsastustoimipisteen nimen (jossa tällaisia katsastusmieheä on), niin voisin soittaa sinne tai mennä käymään... 8)

The moose

  • Vieras
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #25 : 11.07.2011, 12:17:30 »
tuossa automiehenkadun A katsastuksessa semmosia katsastajia.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10004
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #26 : 11.07.2011, 12:35:38 »
Eli vielä viimeisenä oljenkortena kysyisin tästä Tampereen jutusta: "tampereen asemilla on katsastusmiehiä jotka tietää automaatin ja ryntäyttämiskiellon" eli vieläkö tuosta saisi tarkennusta? Mitä ohjeita he noudattavat ja mistä ne ohjeet voisin saada käsiini? Jos saisin Tampereen jonkun katsastustoimipisteen nimen (jossa tällaisia katsastusmieheä on), niin voisin soittaa sinne tai mennä käymään... 8)
Eli nyt koitat vain saada katsastus-firman maksamaan vaurit mitä eivät ole aiheuttaneet? Mitään ohjettahan he eivät ole rikkoneet sinun autosi katsastuksessa. Nuo ryntäytys kiellot koskevat vanhempia automaatteja ja se kielto on juurikin sen automaattivaihteiston suojelemiseksi eikä moottorin apulaitteiden.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5277
  • www.carcom.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #27 : 11.07.2011, 12:55:14 »
Eli vielä viimeisenä oljenkortena kysyisin tästä Tampereen jutusta: "tampereen asemilla on katsastusmiehiä jotka tietää automaatin ja ryntäyttämiskiellon" eli vieläkö tuosta saisi tarkennusta? Mitä ohjeita he noudattavat ja mistä ne ohjeet voisin saada käsiini? Jos saisin Tampereen jonkun katsastustoimipisteen nimen (jossa tällaisia katsastusmieheä on), niin voisin soittaa sinne tai mennä käymään... 8)

Mihin seikkaan muuten perustat väittämäsi, että moottorin ryntäytys on rikkonut vesipumpun ja termostaatin, mikä voi olla tälläinen asia, johon voi vedota?
Vaikka löytäisit ryntäyttämiskiellon jostain, niin edelleen pitäisi olla jokin mekaniikkaan ja fysiikkaan perustuva selitys sille, että miten tämä ryntäytys vaikutti vesipumppuun ja termostaattiin ja miksi ne menivät sen takia rikki, ryntäytyskielto kun on ainoastaan niiden joidenkin harvojen automaattivaihdeitstojen takia jotka ei sitä kunnolla kestä.

Edelleen sanon, että ehjä vesipumppu ei hajoa edes pidemmässä täyskaasussa, vaan vesipumppusi oli valmiiksi rikki ja olisi hajonnut lopullisesti juuri samassa paikassa tai pari kolme kilometriä myöhemmin, kuin mitä se nyt hajosi.
Termostaattiin ryntäytys ei taasen voinut vaikuttaa mitenkään, ainut, mikä yhdistää mekaanisen moottorin toiminnan termostaattiin, on jäähdytysneste, joka pääsee kiertämään järjestelmässä myös siten, että se ei juurikaan aiheuta painetta termostaattia vasten.

Ei löydy mitään perustetta sille, että katsastus-aseman pitäisi korjaus maksaa, ei edes silloin, vaikka löytyisi ryntäytyskielto.

Vastaus siis otsikon kysymykseen, että menikö ihan oppikirjan mukaan:  meni se kyllä täysin ainakin tuolta osin.

Autosi nyt vain sattui hajoamaan juuri tuolloin, se pitää vain hyväksyä, että jotain menee rikki joskus.
Jos konttorilta jotain korvaavat, niin tekevät väärin, koska silloin vain ja ainostaan asiakastyytyväisyyden nimissä maksavat ja se saa heidät vaikuttamaan syylliseltä, jota eivät ole.

Poissa ässä60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #28 : 11.07.2011, 13:22:53 »
- vesipumppu vaihdettu -07 eli meidän on turha syyttää katsastuskonttoria?
Eikös tuossa koneessa jakohihnan ( ja vesipumpun) vaihtoväli ole 120 tkm/4 vuotta. Käyttöikä tuli vaan täyteen. Vaihtoväli määriteltäneen todennäköisyyksien perusteella osien todennäköisestä kestosta ehkä 98%:n luottamustasolle.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5277
  • www.carcom.fi
Vs: XC 70 katsastus; menikö ihan oppikirjan mukaan???
« Vastaus #29 : 11.07.2011, 14:43:06 »
Eikös tuossa koneessa jakohihnan ( ja vesipumpun) vaihtoväli ole 120 tkm/4 vuotta. Käyttöikä tuli vaan täyteen. Vaihtoväli määriteltäneen todennäköisyyksien perusteella osien todennäköisestä kestosta ehkä 98%:n luottamustasolle.

4-vuottahan (ja 160tkm) se jakoremmin vaihtoväli on ja vesipumpun tarkastus ja vaihto tarvittaessa samalla välillä.

 

TamCar  KKD Motorsport