Tässä vähän mallia miten sen öljyjäähyn voi sijoittaa konehuoneeseen:
eli noin:
Ei onnaa! Ei mahdu! Kuten Toni jo totesikin. Tuossa kohden omassa kontissa on se aktiivihiilisaastesysteemin pytty.
Lisäksi syyläri on niin leveä, että se on niiden uloimpien kiinnikkeiden välissä. Suomeksi sanottuna, täyttää runkopalkkien välin kokonaan.
Muistutan uudelleen, kyseessä on sähköflektillä varustettu ilmastoitu malli. Joten sen syyläri on kaikista suurin, mitä kontteihin on asennettu. About 15cm leveämpi ja melkein 20 cm korkeampi kuin kuvassa.

Kuvasi öljynkennon kiinnitysruuvin kohdalla alkaa vasta oman kontin syylärin muovipääty.
Pari jäähytintä purkanut, ja kyllä siellä on ihan oikea kenno kennon sisällä, eikä mikään putki, muistaakseni 5-rivinen lätty. Ja oli ihan volvolainen syyläri, siitä vaan räjähti ylävesiletkulähtö...
Kiitos tiedosta. Tällöin sen kennoston jäähdytyskyky ei riitä tai sitten syylärissä ei ole tarpeeksi virtaamaa, mihin en kyllä usko ongelman aiheuttaneissa olosuhteissa.
Ja sinä meinasit rakentamalla kierukan syylärin alavesiletkuun lootan jäähdytykselle tapahtuvan mitä? Siellähän se lilluu kuumassa vedessä kuumalla ilmalla +30, tai jos se tulee siihen letkun päälle (en oo saanu selvyyttä miten "virallinen" asennus tapahtuu) lootaöljyn kuumetessa lähelle +100 paistuu se siihen alavesiletkuun aika varmasti kiinni ja kunnolla.
Kokeile RANE™ patentilla ensin sitä sun kierukkaa ihan siinä puskurin takana, ja jos se on vaikka kuparia tai alumiinia sen lämmön siirtokyky riittää varmasti. Ehkä jopa lauhduttaa paremmin mitä volvon omalla tai tarvike lauhduttimella. Riippuu sen putken koosta ja kieppien määrästä.
No, se paluukierron vesi on kylmempää kuin 80C, joka on aivan riittävän "pieni" lämpötila, jos lootaöljyn saa jäähdytettyä siihen. Ketjussa kuvattujen ongelmien ilmenemisen aikana lootaöljyn lämpötila on kolminumeroisilla lukemilla.
Ja se suunniteltu jäähdytyshässäkkä&kierukka tulee korvaamaan alkuperäisen alavesiletkun ja on rakenteeltaan rosteriputkea (150mm) ja kuparikierukka sisällä ja turbon vesikierron nippa pumpun puolella. Tehollista sisätilavuutta sillä on about sama kuin syylärin kylmällä päädyllä tai hitusen isompi.
Olin kyllä ajatellut tehdä tuon RANE
TM kokeilun.

Mun mielestä sen syylärin kylmänpään lämpötilan määrää lähinnä moottorin lämmöntuotto, ja mun mielestä voidaan sanoa että oli termari 82 tai 92 asteinen kone tuottaa suunnilleen saman verran hukkalämpöä suulärin hukattavaksi. 92 termarilla koneen ulkokuori on kenties hieman lämpimämpi jolloin sitäkautta haihtuu hieman enemmän lämpöä, mutta onko tuo määrä nyt enää merkityksellinen. 92 termarilla tietysti se syyläriin tuleva neste on kuumempaa, mutta määrällisesti vähemmän tms.
Sen syylärin kylmän pään lämpötilan määrittää lähinnä ilman massavirtauksen määrä ja ilman absoluuttinen lämpötila jos syylärin mitoitukset ovat edes oikealla mantereella.
Tuon termarin vaikutus onkin kinkkisempi juttu, koska kuumempi vesi luovuttaa enemmän energiaa (lämpötilaero) kuin kylmempi mutta kuten sanoit, termari ei ole silloin niin usein tai paljon auki, jolloin jäähtymiselle on enemmän aikaa ja kokonaisenergia on kerrallaan pienempi. Mutta kylmemmällä vedellä on vähemmän energiaa luovutettavana. Toisin sanoen vähemmän työtä tehtävänä.
Näin RAHI
tm arvauksena sanoisin, että kylmemmällä termarilla kylmäpää on hitusen kylmempi.