Carcom Oy  Elekma

Volvo V70, 2,5 TDI -98 laturin irroitus/kiinnitys ja hiilien/säätimen vaihto

  • 15 Vastauksia
  • 10762 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kaipaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Yritin etsiskellä olisiko joku jo kertonut miten ko 2,5 tdi koneen laturi kannattaa purkaa irti koneesta, miten se on kiinni koneessa ohjaustehostimen pumpun alla, tarvitaanko nosturia, ja miten saadaan vaihdettua jännitteensäädin/hiilet itse laturiin?

Laturi on Bosch 14 volttia, 115 A

Latausjänite on pelkillä ajovaloilla 13,5 volttia, ja kun kaikki mahdolliset kuluttajat laittaa päälle, niin jännite putoaa 12.8 - 13 volttiin, joten taidat rempata tuonkin.

Varmaankin noita ketjuja on vaikka kuinka paljon tuohon liittyen, mutta en varmaankaan löytänyt oikeita hakusanoja koska osumia tuli tasan 0

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Näppäräsorminen saa kyllä vaihdettua säätimen/hiilet laturiin ilman sen irroitusta koneesta. Muovisuoja on ruuveilla kiinni laturissa, se pitää ensin irroittaa ja sitten onkin näkyvillä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Kuva irtolaturista kertonee enemmän kun mun selitykset:



Tuosta saanet idean siitä kuinka sekä laturi että muovi on kiinni. Paikallaan vaihdettaessa hankalinta lienee tuon muovin ujuttaminen pois sieltä välistä että pääsee säätimeen käsiksi.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa kaipaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Kiitos, tuosta selviää hyvin, eli nuo pienet ruuvit auki, ja tuo +kaapelin mutteri myös. Miten tuon herätekaapelin pistoke on kiinni laturissa, siinä näyttäisi olevan joku rautalankalukitus, mihin suuntaan se lähtee auki?

Poissa kaipaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
niijuu, ja jos joku osaa sanoa suoraan mikä säädin tuohon menee niin hienoa, motonetissä näyttää olevan tarjolla jotain säädintä

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Ihan identtiseen autoon olen laturi paikallaan tehnyt säätimen vaihdon. Tuo liitin irtoaa painamalla se rautalankalukitus sisään ja vetämällä liittimestä poispäin. Muovikansi ei irtoa pelkästään ruuvit ja kaapelin mutteri irroittamalla, noita kolmea muovikynttä on painettava kohti muovikantta, ovat kohtullisen jäykkiä ja tilaa on ainakin ilmastoidussa niin ruhtinaallisesti että melkein meinas päästä rumia sanoja... Säätimen malia en enää muista, aikaa tuosta on tarpeeksi kauan.
Jäitä housuun!

Poissa kaipaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Kun ei kuvasta näy tarkkaan miten tuo herätevirran pistoke tuossa laturin kupeessa on, niin lähteekö pistoke laturista poispäin eli halkaisijan suuntaisesti vai akselin suuntaisesti irti, että osaa alkaa nyhtämään oikeaan suuntaan?? Pirun ahdas paikka näyttää olevan kaiken kaikkian...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Lisää kuvia! :)

V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa kaipaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3622
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
niijuu, ja jos joku osaa sanoa suoraan mikä säädin tuohon menee niin hienoa, motonetissä näyttää olevan tarjolla jotain säädintä
ulkoa en muista, mutta jonku honda cr-v:n säädin kävi suoraan. Muuten täysin identtinen mutta se toinen "siili"/kenno on muovia.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa kaipaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Ihan identtiseen autoon olen laturi paikallaan tehnyt säätimen vaihdon. Tuo liitin irtoaa painamalla se rautalankalukitus sisään ja vetämällä liittimestä poispäin. Muovikansi ei irtoa pelkästään ruuvit ja kaapelin mutteri irroittamalla, noita kolmea muovikynttä on painettava kohti muovikantta, ovat kohtullisen jäykkiä ja tilaa on ainakin ilmastoidussa niin ruhtinaallisesti että melkein meinas päästä rumia sanoja... Säätimen malia en enää muista, aikaa tuosta on tarpeeksi kauan.

Miten ihmeessä tuon laturin muovisen päätykannen saa auki noista muovikynsistä?? Ruuvit ja mutteri on irti, ja tähän tyssäsi...

Eihän tuonne mahdu mitenkään painamaan noita kaikkia muovikynsiä, ja ruuvarilla kevyesti longistamalla kansi ei aukea...

Poissa kaipaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Miten ihmeessä tuon laturin muovisen päätykannen saa auki noista muovikynsistä?? Ruuvit ja mutteri on irti, ja tähän tyssäsi...

Eihän tuonne mahdu mitenkään painamaan noita kaikkia muovikynsiä, ja ruuvarilla kevyesti longistamalla kansi ei aukea...

Lähti helposti kun noita kynsiä nostaa eikä paina, yksi kynsi oli jo tosin poikki, eli sen nostaminen oli työlästä. Laitan säätimen tiedot tänne hieman myöhemmin, Motonetistä antoivat väärän, täytyy lähteä vaihtamaan.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Lähti helposti kun noita kynsiä nostaa eikä paina, yksi kynsi oli jo tosin poikki, eli sen nostaminen oli työlästä. Laitan säätimen tiedot tänne hieman myöhemmin, Motonetistä antoivat väärän, täytyy lähteä vaihtamaan.
Ei ollut ensimmäinen kerta kun muistan jonkun työvaiheen väärin. Ne kynnet katkeaa luvattoman helposti ja tilaa siellä ei ole yhtään liikaa.
Jäitä housuun!

Poissa kaipaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Eipä siinä mitään, pääasia on, että homma tuli tehtyä, ja nyt on säädin vaihdettu, ja sen BOSCH:in numero on:

1 197 311 529
EL 14V

Mutta kävi niin kuin vähän pelkäsinkin, eli normaalit valot päällä jännite on jotain 13,5 volttia, ja kun kaikki mahdollinen kuorma lyödään päälle, niin jännite putoaa jonnekin 13,0 - 13,1 volttia, akku on ladattu täytteen ja siinä on ihan uusi akku.

Minkälaisia jännitemääriä teillä muilla on kaikki mahdollinen kuorma päällä??

Poissa raslak tuuheapää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 377
  • www.vrcf.fi
Voit laittaa sen mittarin konttiin. Jos kerta lataus on siellä 13-14v. on kaikki ok.

 

Elekma  Autoracing