Autoracing  KL-varaosat

Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru

  • 48 Vastauksia
  • 27147 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sdexta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #15 : 25.04.2019, 08:52:53 »
Itselläni oli kanssa täsmälleen sama ongelma v70 vm-2010 kanssa elikkä apukuskin takajarru laahasi.Liukutapit toimivat juuri niinkuin pitää ja mäntäkin meni sisään "normaalisti" silti vain laahasi.Otin männän pois ja kyllä sieltä metalli mujua ihan hienoa tuli mukana rasvoin männän mutta siltikään ei toiminut.Tilasin sitten Fixus liikkeestä kokonaan uuden satulan hintaan 235 muistaakseni ja se sisälsi sähkömoottorin myös.Se alkuperäinen satula oli merkkiä TRW ja sen minkä fixusesta sai oli merkkiä TRW myös.Volvolta sama osa olisi ollut vissiin 500 vähintään...Nyt kun on uusi satula kiinni niin ei laahaa enään ja vika on poissa.Tuli vain mieleen kun noita jarrunesteitä vaihtaa taakse niin olisi varmaan hyvä ehkäpä harkita jopa tehdä se niin että imee nesteitä jarrunilmaus laitteella ja samalla vielä painelee poljinta että lähtisi pois ne metalli mujut ettei alkaisi jumittaan mäntä.Saisi niinkuin isompaa virtausta sinne...

Poissa t4power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #16 : 25.04.2019, 19:13:51 »
onkohan -15 mallisessa v60 samanlaiset nää takajarrut? Mulla kans kun tunkilla nostaa niin vasen takapyörä kahisee selvästi enemmän kuin oikea. Kuinka jumissa ne trillä on ollut? Jaksoiko rengasta helposti pyörittää ilmassa esim?

Poissa t4power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #17 : 25.04.2019, 19:31:27 »
ja jos on niin miten tämä 9v patterilla mäntien ulosajo käytännössä tapahtuu? :idiot2:

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #18 : 26.04.2019, 07:01:32 »
ja jos on niin miten tämä 9v patterilla mäntien ulosajo käytännössä tapahtuu? :idiot2:
Ota moottoriin tuleva sähköliitin auki, näkyy metalliset pinnit moottorin puoleisessa liittimessä. Anna 9 V patterista virtaa tuohon, toisinpäin moottori vetää männän sisään. Kaikki tapahtuu niin rauhallisesti että ehdit nähdä kuinka päin on oikea +/- suunta. Moottorikäyttö kestää, arvioisin 30 sek. Kun pohjassa, käynti pysähtyy.
Helpottaa jos otat tuohon 9 V patteriin valmiin liittimen esim. vanhasta palovaroittimesta tmv. ja siinä on sen 10 cm johtoa jäljellä, kuori vapaat päät muutaman mm matkalta joilla annat virtaa noihin moottorin liittimen pinneihin.
Helposti onnistuu.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1621
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #19 : 26.04.2019, 07:12:27 »
Millähän kilometreillä tätä takajarrujen metallihileisyyttä ilmenee?


...
jäljistä päätellen männän sisäpuolella oleva edestakaisin liikkuva kovametallimäntä (tappi) irrottaa metallia ajan kanssa satulan männän sisäseinämästä...

Tappi siis "kairaa" mennen tullen jarrumännän taustaa. ???
Meikä on itsensä opettanut alusta asti eli vuodesta 2008 painamaan jarrua kässärin päälle/pois kytkemisen ajaksi, josko se sitten auttaisi tuohon metallihile -ongelmaan, kun tappi kulkenee vapaana, vasta viime hetkellä kiristää jarrupalat. Automaattinen irroitus on meikällä pannassa.

-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Haippu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #20 : 28.04.2019, 11:23:32 »
Millähän kilometreillä tätä takajarrujen metallihileisyyttä ilmenee?


Tappi siis "kairaa" mennen tullen jarrumännän taustaa. ???
Meikä on itsensä opettanut alusta asti eli vuodesta 2008 painamaan jarrua kässärin päälle/pois kytkemisen ajaksi, josko se sitten auttaisi tuohon metallihile -ongelmaan, kun tappi kulkenee vapaana, vasta viime hetkellä kiristää jarrupalat. Automaattinen irroitus on meikällä pannassa.

Mulla oli kilometrit reilut 170 tkm vasta.
Jarrut on muuten edelleenkin kunnossa.

Ja päivitin aikaisemmin postaamieni kuvien linkit. Pitäis taas kuvat näkyä.

Poissa sdexta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #21 : 28.04.2019, 21:32:42 »
Minulla meni lopullisesti jumiin 213 tkm kohdalla....Sitä ennenkin huomasin ettei jarru pelaa normaalisti kun vanteeseen alkoi tulla normaalia enemmän jarruista lähtevää "ainetta".Nyt tosiaan kaikki ok.

Poissa Vargur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #22 : 23.10.2019, 08:16:52 »
Alkoi omassakin autossa kuskinpuolen takajarru laahaamaan käsijarrun käytön jälkeen, toimii hienosti kun ei käytä käsijarrua. Onkohan ongelmaan löytynyt mitään ratkaisua muutakuin vaihtamalla uudet osat.

jatkokysymyksenä onko kukaan vaihtanut tuuletettuja levyjä taakse, ainakin uudet satulat näytti olevan saman hintaset molemmissa vaihtehdoissa, että meneekö heittämällä sisään samaan tapaan kuin eteenkin sai vaihdettua isommat levyt?

Ja onko kukaan tehnyt muutosta perinteiseen käsijarruun tai hydrauliseen, ei oikein kiinnosta tuo sähköinen paska.
Autona V70 D3 mk3 vm.-11

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #23 : 24.12.2019, 23:30:53 »
Mulla samaa oiretta. Takajarrut vähän lämpenee ajossa 30-40 astetta. Etujarrut ei.

Ongelma tässä on vaan, että nyt on jo vaihdettu taakse satulat, käsijarrumoottorit, levyt, palat ja toisen puolen liu-ut.

Mitäs seuraavaksi tehdään? Auto on V70 D2 -12

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #24 : 25.12.2019, 09:27:09 »
Siis jarrujen lämpötila on 30-40 astetta?
Ei tuo mielestäni vielä paljon ole, sillon kun laahaa niin ei kärsi koskea  :)
Täytyy mitata omasta XC:stä ja kaverin V70:stä paljonko niissä on jarrujen lämmöt, kummassakaan ei jarrut kyllä laahaa.

Poissa Haippu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #25 : 03.01.2020, 19:26:58 »
Silloin kun voi vielä hyvin sormilla koskea, ei ongelmaa. Mullakin on ollu takajarrut lämpöisemmät kuin etujarrut välillä kun olen harvakseltaan kokeillut. Minusta tuntuu että se on näissä vähän ominaisuus. Ehkä volvoinsinööri on suunnitellu takajarrut niin, että vastaavat nopeasti ajonvakautukseen tarvittaessa. Kun palat on lähellä, on reagointi nopeampi. ABS pumppu pitänee vähän paineita yllä. Nämä nyt vaan omia veikkailuja.


Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #26 : 03.01.2020, 20:53:41 »
Hyviä veikkailuja. Omaan edelliseen oli vaihdettu 200tkm aikana 3 kertaa takajarrupalat sinisellä huollossa ja mä vaihdoin 1 kerran 300 tkm kohalla.
Kyllä nää jotenkin kuluttaa vaan takapaloja enemmän kuin vanhemmat.. olikohan niin että aktiivivakkari vielåpä jarruttaa tarvittaessa takajarruilla?

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #27 : 04.01.2020, 22:29:27 »
Siis jarrujen lämpötila on 30-40 astetta?
Ei tuo mielestäni vielä paljon ole, sillon kun laahaa niin ei kärsi koskea  :)
Täytyy mitata omasta XC:stä ja kaverin V70:stä paljonko niissä on jarrujen lämmöt, kummassakaan ei jarrut kyllä laahaa.

Ok. Ehkä n.20tkm aikana on mennyt kerran toisen puolen palat lähes loppuun ja satulan vaihdon yhteydessä oli vielä kulunut puoliksi. En huomannut missään kohtaa, että levyt olisivat oikeasti kuumat. Mutta nyt on tosiaan vaihdettu uudet satulat. Ihmetyttää vaan kun usein vaikka kuinka koittaa välttää jarrun käyttöä, on takapäässä se 30-40 astetta ja edessä ihan kylmät.

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #28 : 05.01.2020, 16:19:02 »
Ok. Ehkä n.20tkm aikana on mennyt kerran toisen puolen palat lähes loppuun ja satulan vaihdon yhteydessä oli vielä kulunut puoliksi. En huomannut missään kohtaa, että levyt olisivat oikeasti kuumat. Mutta nyt on tosiaan vaihdettu uudet satulat. Ihmetyttää vaan kun usein vaikka kuinka koittaa välttää jarrun käyttöä, on takapäässä se 30-40 astetta ja edessä ihan kylmät.

Tänään taas testasin 3km kauppareissulla 50-60km/h alueella, jossa 4:ssä risteyksessä normaalit jarrutukset.
Etujarrut oli ihan kylmät. Takajarrut oli ehkä 30 asteiset. Ulkona 4 pakkasta. Voisiko joku testata että onko muilla sama homma? Takapää siis jarruttaa enemmän tai laahaa lievästi.

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #29 : 05.01.2020, 17:41:26 »
Tänään taas testasin 3km kauppareissulla 50-60km/h alueella, jossa 4:ssä risteyksessä normaalit jarrutukset.
Etujarrut oli ihan kylmät. Takajarrut oli ehkä 30 asteiset. Ulkona 4 pakkasta. Voisiko joku testata että onko muilla sama homma? Takapää siis jarruttaa enemmän tai laahaa lievästi.

Mä oon noita seurannut kahden S60:n osalta. Ihan samanlaisia havaintoja, että etulevyt kylmät ajojen jälkeen ja takalevyt n.30 astetta. Eivät kyllä kuumene maantieajossa olleskaan, vaan vaan keskusta-ajossa
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

 

Samppasport  Futurez