Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru

  • 48 Vastauksia
  • 27148 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #30 : 05.01.2020, 20:48:24 »
Tänään testailin omasta ihan käsikopelolla ja lämpee ne takaset mullakin tossa kylillä ajaessa, ei kuumaks mut lämpee vähän.

Poissa Vargur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #31 : 06.01.2020, 18:16:05 »
takajarruissa pitää muistaa että ne ei ole jäähdytettyjä normaalisti, eli ne todennäköisesti tuntuu lämpimämmiltä kuin etujarrut. mutta omassa ainakin takajarrut laahaa aina kun käyttää käsijarrua. Oon ostanut uudet satulat ei vaan ole kerennyt laittaan alle joten ei ole kässäriäkään tullut käytettyä.
Autona V70 D3 mk3 vm.-11

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #32 : 06.01.2020, 20:48:56 »
takajarruissa pitää muistaa että ne ei ole jäähdytettyjä normaalisti, eli ne todennäköisesti tuntuu lämpimämmiltä kuin etujarrut. mutta omassa ainakin takajarrut laahaa aina kun käyttää käsijarrua. Oon ostanut uudet satulat ei vaan ole kerennyt laittaan alle joten ei ole kässäriäkään tullut käytettyä.

Ihan hyvä huomio tuo, että takajarruissa tosiaan palat lämmittää molemmin puolin samaa levyä. Etujarruissa välissä on ilmarako. Kiitos avusta. Kai se pieni laahaus on ominaisuus sitten. Katsotaan meniskö seuraavilla paloilla nyt vähän pidempään... :)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #33 : 06.01.2020, 20:58:58 »
Ainakin XC70 luulisi olevan tuuletetuilla takalevyillä kun XC60 (awd) ne jo löytyy. Siis vanhakoppainem
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa vvode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #34 : 07.01.2020, 09:57:52 »
V70 D5 AWD '08 on myös jäähdytetyt takalevyt
V70 D5 AWD '08

Poissa mbsilver

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #35 : 07.01.2020, 22:56:45 »
Laitoin jo tämän viestin "sähkökäyttöinen käsijarru v70 huoltoasento" otsakkeen alle, mutta tässä ketjussa tuntuisi oireet olevan saman suuntaisia...?

Sähköisen seisontajarrun kanssa siis ongelmia...  Oikean puoleinen jarru jäi päälle seisontajarrun vapautuksen jälkeen. Ei suostunut irrottamaan vaikka kuinka rumppasin ja kopistelin.  Pyörä irti, moottori irti ja männän päästä ruuvaamalla löysää paloille.
Siinä pimeässä tienvarrella purkaessa ihmettelin kun moottorin akseli lyhyt, ehkä vajaa 10 mm pitkä liekö 30 Torx?
 
Mutta kun ruuvasin mäntää, oli se syvällä ja joku huomattavasti isompi kokoinen Torx, en muista kokoa?  Mites tuo noin voi olla, onko sieltä karannut jotain sisään, kun eihän tuo moottorin lyhyt ja ohut akseli mitenkään käy siihen männän päässä olevaan Torxiin?

Jäikö jotain kiireessä ja pimeässä huomaamatta?  Pitää huomenna jatkaa hommaa, kun sai nyt edes auton ajettua kotiin.

Poissa Haippu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #36 : 08.01.2020, 18:44:01 »
Kato kuvia eka sivulta. Olisko lukkorengas irronnu mäntää työntävän akselin päästä.

Poissa mbsilver

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #37 : 08.01.2020, 19:40:11 »
Boorit näyttäis olevan melko sileenä, etenkin männän varresta, eikä tuo kovin hääviltä moottorin akselikaan näytä.   Ilmeisesti vesip*skaseos, joka päässyt hapettuneen moottorin ja satulan tiivisteuran kautta väliin tehnyt tehtävänsä...  Kannattaa jarrurempan yhteydessä irrottaa tuo moottoriyksikkö ja putsata liitoskohta tiivisteineen pintoineen.
Mistä lie kannattais uutta satulaa/moottoria kysellä?

Poissa Vargur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #38 : 09.01.2020, 18:57:59 »
ad-varaosa ainakin myy satuloita.
Autona V70 D3 mk3 vm.-11

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #39 : 31.03.2020, 10:35:08 »
Jarrulevyjen ja palojen vaihdon jälkeen ilmenee takalevyjen lämpeämistä ja p-a kulutuksen nousua. Tämän ohjeen rohkaisemana purin takasatulat, mutta ei sieltä nyt mitään metalimuhjua löytynyt, mutta kaikki osat putsailin kliinerillä ja löin uudelleen nippuun. Aluksi tuntui että auttoi, mutta nyt kuitenkin laahaa jälleen. 15km ajon jälkeen toinen on kädellä kokeillen lämmin, toinen kuuma.

Satulahan on jotain alumiinivalua ja epäilen, että vesisuolapaskan vaikutuksesta sylinterin reuna olisi vähän turvonnut ja puristaa tiivistettä ja siten mäntää. Miten tiivisteen irroitus, lähteekö eheänä irti ja meneekö kotikonstein takaisin? Toinen vaihtoehto on että satulaan jäi hiukan ilmaa. Poljin tuntuu kuitenkin ihan normaalilta. Voisiko ilma aiheuttaa laahausta?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #40 : 31.03.2020, 23:44:05 »
Ostaisin kyllä suosiolla uudet satulat. Eivät todellakaan ole hinnankiroissa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #41 : 01.04.2020, 00:22:50 »
Mä ny vielä vähän harrastin, mutta uusittava ne on jos ei nyt tullut kuntoon.

Näyttäis ebaysta löytyvän "tehdas korjattuja" 70e kipale ilman moottoreita, uudet moottoreineen 120-220e kpl. Tiivistesatseja parillakympillä. Eihän niissä vanhoissa mitään vikaa näyttänyt olevan, joten kovettuuko tai turpoaako tiiviste sitten ajan kanssa?

Motonetin hintaa (359e/puoli plus pantti) pidän jo kirottuna..

Poissa Vargur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #42 : 01.04.2020, 09:54:09 »
Omaan v70 oli adlla 250€ puoli, tehdas kunnostetut. ja pantti tietenkin.
Autona V70 D3 mk3 vm.-11

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #43 : 13.06.2020, 13:33:47 »
Volvo XC60 D4 AWD vm.2014 automaatti. (sähköinen käsijarru)

Tässä kuumuu kanssa takalevyt huomattavasti, myös ilman jarruttelua. Taakse on vaihdettu uudet levyt (Zimmerman) ja palat (ATE). Nesteet vaihdetu Volvolla. Liut on rasvattu hyvin, eikä ne likaiset olleet ennen remonttiakaan. Letkut näyttää hyvältä. Sähköinenkäsijarru on kalibroitu, niin kuin kuuluu.

Kulutus matka-ajossa 7,3 l/100km (mitattu tankkaamaalla) Ajotietokone näytti 0,6 litraa vähemmän. Syökö tämä kuitenkin vähän liikaa? Mites muilla vastaavilla kulutus?

Asentaja Volvolla sanoi, että nämä kuluttaa takasia noin kolmet, ennen kuin eteen tarvitsee vaihtaa mitään... Sanoivat myös etteivät ole tämän ikäisiin satuloita vaihdelleet. Jarrut tosiaan tuntuu olevan kevyessä jarruttelussa hyvinkin takapainoiset, luultavasti suunniteltu niin.
XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 200tkm. 235/60R18

Poissa xc90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • v70 2,5T
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #44 : 13.06.2020, 14:21:08 »
Samaa huomiota- just vaihdoin -15 xc60 kaikki levyt ja takaset oli kuluneemmat huomattavasti.. ajettu 127tkm.

Volvo XC60 D4 AWD vm.2014 automaatti. (sähköinen käsijarru)

Tässä kuumuu kanssa takalevyt huomattavasti, myös ilman jarruttelua. Taakse on vaihdettu uudet levyt (Zimmerman) ja palat (ATE). Nesteet vaihdetu Volvolla. Liut on rasvattu hyvin, eikä ne likaiset olleet ennen remonttiakaan. Letkut näyttää hyvältä. Sähköinenkäsijarru on kalibroitu, niin kuin kuuluu.

Kulutus matka-ajossa 7,3 l/100km (mitattu tankkaamaalla) Ajotietokone näytti 0,6 litraa vähemmän. Syökö tämä kuitenkin vähän liikaa? Mites muilla vastaavilla kulutus?

Asentaja Volvolla sanoi, että nämä kuluttaa takasia noin kolmet, ennen kuin eteen tarvitsee vaihtaa mitään... Sanoivat myös etteivät ole tämän ikäisiin satuloita vaihdelleet. Jarrut tosiaan tuntuu olevan kevyessä jarruttelussa hyvinkin takapainoiset, luultavasti suunniteltu niin.
XC60 Summum -15, V40 R-Desing -16, XC60 R-Desing -12, V60 D3 Summum -11, V70 2,5T summum -08,  S60 2.5T summum -05, XC90 D5 AWD summum -04,  S60 2.0T -01,  V40 T4 -98,  V40 T4 -98,  ,    440 turbo ic -88

 

KL-varaosat  Race.fi