Autoracing  KL-varaosat

Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru

  • 48 Vastauksia
  • 27163 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Haippu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Huomasin tuossa pari viikkoa sitten ajettuani kouvolasta lahteen, että vasen takajarru laahaa. Levy oli kuuma ja jarrupalatkin jo antoivat palaneen hajua. Kotona olen asiaa tutkinut ja varmistanut, että mäntä liikkuu hyvin. Muutenkin viime keväänä tuli uudet levyt sekä palat taakse. Jarrut olivatkin tähän asti oikein hyvän tuntuiset, oli tuntumaa, pitoa ja pehmeyttä sopivasti. Eli takajarrut on huollettu ja paikat herkät (palat liikkuu ja liukutapit rasvattu)

Tilanne on tällä hetkellä se, että auto jarruttaa lähinnä takarenkailla tavallisessa kaupunkiajossa. Syylliseksi olen päätellyt sähköisen käsijarrun, joka ei palauta (vapauta) tarpeeksi. Moottorit toimii, mutta palat jäävät liian lähelle levyä.

Vaihtoehdot lienevät vähissä. Todennäköisesti ostettava jostain uudet satulat moottoreineen.

Jos moottorit saisi käymään hiukan pidempään käsijarrua vapautettaessa, voisi ongelma kenties korjautua. Onkohan merkkiliikkeessä mahdollista pidentää aukaisuaikaa ohjelmoimalla? Epäilen kylläkin.

Onko kenellekään tullut sama ongelma esiin. Nythän autolla on ikävä ajaa, koska jarrut tarraavat liian helposti ja vielä takajarruilla, koska palat ovat niin lähellä levyjä.

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Miten nuo palat ja levyt vaihdettiin? Kuinka männät ajettiin sisään vaihtoa varten? Ettei vain olisi murjottu siinä yhteydessä mekanismia jotenkin tai saatu jokin säätö persiilleen.

Kokeile ajaa käsijarrumoottoreita enemmän aukipäin vaikka 9v paristolla ja katso korjaantuuko ongelma. Voi tosin olla haastavaa renkaat paikallaan yms.

Itse vaihdoin samanlaiseen kulkineeseen taannoin levyt ja palat vain ajamalla 9v paristolla männät sisään (paristolla ensin loppuun asti ja sitten papukaijoilla mäntä sisään). En kasattuani ajanut mäntiä edes paristolla takaisin ulospäin. Osat vain kasaan ja vivusta käyttöä ja toimi ongelmitta ja käsijarrumekanismi sopeutui itsestään toimimaan oikein uusilla osilla.
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa Haippu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vaihdoin itse palat ja levyt. Käytin vikakoodinlukijaa, jolla voi peruuttaa moottorit (service mode). Sen jälkeenhän volvon boxi suorittaa jonkinlaisen kalibroinnin poistuttaessa service tilasta.

Mutta kun tilanne on aika epätoivoinen, niin voisin varmaan kokeilla peruuttaa moottorit 9v patterilla, jos ne menisivät taaemmas ja jos sillä olisi mitään merkitystä lopputulokseen.

En tiedä mihin se volvon oma tunnistus perustuu, kun se tekee kalibrointia tai peruuttelee moottoreita normaalissa käytössä. Onko kyseessä vain joku aika-parametri, joka määräisi kuinka kauan moottoreita peruutetaan, vai olisiko joku virranotto-parametri, josta se päättelee milloin on peruutettu tarpeeksi. Jos se olisi virranottoon perustuva voisi se minusta auttaa, jos moottorin(ja koko mekanismin) saisi herkemmäksi, jolloin ohjausboxi peruuttaisi pitemmälle käppäriä avataessa.

Poissa Haippu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Kokeilin patteriperuutusta. Homma onnistui (pitää vaan peruuttaa molemmat puolet, jotta käppäri alkaa toimimaan). Mutta varsinainen ongelma ei ole vielä ratkennut. Vaikka käppäri peruutti, jatkuu palojen laahaus edelleen. Varsinkin vasen pyörä on ongelma.

Koska mäntä liikkuu ja tapit on rasvattu, päätin kokeilla uusia jarrupaloja, eri valmistaja. Nyt aluksi varmaan tilanne muuttuu paremmaksi, koska vie aikansa ennen kuin palat ovat hioutuneet. Mutta katsotaan miten käy jatkossa. Päivitän tilanteen sitten tänne.

Tuntui oudolta, kun hioin "vanhoja" paloja 180 paperilla ja jarrusprayllä ja paperiin ilmaantui runsaasti kuparin/pronssin värisiä muruja, eli sitä materiaalia, jota on palan kitkamateriaaliin sekoitettu. Ihan kuin olisi jotenkin huonolaatuinen palasarja (alkuperäinen TRW valmistama)

Poissa Haippu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Lopullista raporttia en ole vielä valmis antamaan asia tiimoilta, mutta näyttää siltä, että ongelman aiheuttaja on kuin onkin satulan kanssa integroitu käsijarru.

Eli kun purin satulan, niin sisältä löytyi runsaasti metallinhilua, -murua. Eli jäljistä päätellen männän sisäpuolella oleva edestakaisin liikkuva kovametallimäntä (tappi) irrottaa metallia ajan kanssa satulan männän sisäseinämästä. Tämä metallimuju kulkeutuu tietysti joka paikkaan, mm. kiilautuu männän ja satulan "sylinterin" väliin ja tiivistekumienkin väliin aiheuttaen männän huonoa liikehdintää varsinkin takaisinpäin. Eli kumit ei jaksa työntää sitä tarpeeksi takaisin.

Vasemmalla on nyt kuitenkin uusi satula ja oikea puoli on putsattu metallimujusta. Aika näyttää toimiiko oikea vai pitääkö sekin vaihtaa uuteen. Kilometrejä ei vielä ole tarpeeksi, jotta vois mitään varmaa sanoa.

Poissa mualämpö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Mites pitkään tuolla patterilla peruutetaan, riittää varmaan kun saa vain männän painettua riittävän pohjaan. Mäntä on saatu helposti pohjaan nipeksillä puristamalla. 
« Viimeksi muokattu: 20.06.2016, 07:51:22 kirjoittanut mualämpö »
Volvo XC60 D5 AWD -10

Poissa Haippu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Eiköhän riitä, että peruuttaa sen verran kuin tarvii. Jos uusii palat/levyn pitää peruuttaa loppuun asti, mutta lopettaa heti kun äänestä kuulee, että alkaa vastus kasvaa. Ettei säry mitään.

« Viimeksi muokattu: 28.04.2019, 11:19:09 kirjoittanut Haippu »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
 :o ohoh siellähän on tekniikkaa!
Onko nuo ihan kuiviltaan siellä vai miten? Ei oo vielä kokemusta rakenteesta..

Poissa mualämpö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Sen verran peruutettiin , että mäntä meni pohjaan. Ensin vähän ja sen jälkeen puristettiin mäntää ja taas vähän lisää. Hyvin lähti jarrut toimimaan asennuksen jälkeen.
Volvo XC60 D5 AWD -10

Poissa Haippu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
:o ohoh siellähän on tekniikkaa!
Onko nuo ihan kuiviltaan siellä vai miten? Ei oo vielä kokemusta rakenteesta..








Siellähän ne jarrunesteessä asustaa  ;)


« Viimeksi muokattu: 28.04.2019, 11:18:50 kirjoittanut Haippu »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #10 : 21.06.2016, 05:27:03 »
Kiitos kuvista.
Näissä se nesteen vaihto vasta tarpeen onkin.

Poissa Haippu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #11 : 05.09.2016, 16:56:25 »
Takajarrut ovat olleet kunnossa viime rempan jälkeen. Eli nimeäisin metallinmujun syylliseksi männän huonoon liikkuvuuteen varsinkin takaisinpäin.

Poissa nh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #12 : 22.09.2016, 09:01:26 »
Takajarrut ovat olleet kunnossa viime rempan jälkeen. Eli nimeäisin metallinmujun syylliseksi männän huonoon liikkuvuuteen varsinkin takaisinpäin.

Vaihdoitko satulan tiivisteet/kumit samalla vai putsasitko ainoastaan?

Poissa Haippu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #13 : 24.09.2016, 18:01:18 »
Vaihdoitko satulan tiivisteet/kumit samalla vai putsasitko ainoastaan?

Vasemmalle tuli kokonaan uusi satula, mutta oikean purin penkissä (paineilmalla mäntä ulos), pesin kuumalla pidesuihkulla sisältä+männän tietty, puhalsin paineilmalla kuivaksi, jarrunesteellä voitelua pintoihin ja kasaan. Tein rautalangasta koukkumaisen työkalun (päässä pieni lenkki taivutettuna siten, että ei revi suojakumia) ja pienellä ahertamisella sain suojakumia ujutettua männän päälle sitä samalla sisään työntäen.

Eli en vaihtanu kumeja, sain ne pysymään ehjinä, eikä ollu vuotoja entuudestaan. Oli aika nopea homma loppujen lopuksi.

edit: purin myös ensimmäisenä sen vanhan vasemman satulan, ennen sen palauttamista siniselle (vaihto-osa). Olin jo kerinnyt ostaa ja asentaa uuden vasemmalle. Samat havainnot, eli metallinmujua oli sisällä. Oikean satulan takelteluongelma ei ollut niin paha kuin vasemman, mutta putsasin senkin.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2016, 10:59:59 kirjoittanut Haippu »

Poissa nh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D5 2008 takajarrusatulat ja sähköinen käsijarru
« Vastaus #14 : 20.11.2016, 09:01:34 »
Vasemmalle tuli kokonaan uusi satula, mutta oikean purin penkissä (paineilmalla mäntä ulos), pesin kuumalla pidesuihkulla sisältä+männän tietty, puhalsin paineilmalla kuivaksi, jarrunesteellä voitelua pintoihin ja kasaan. Tein rautalangasta koukkumaisen työkalun (päässä pieni lenkki taivutettuna siten, että ei revi suojakumia) ja pienellä ahertamisella sain suojakumia ujutettua männän päälle sitä samalla sisään työntäen.

Eli en vaihtanu kumeja, sain ne pysymään ehjinä, eikä ollu vuotoja entuudestaan. Oli aika nopea homma loppujen lopuksi.

edit: purin myös ensimmäisenä sen vanhan vasemman satulan, ennen sen palauttamista siniselle (vaihto-osa). Olin jo kerinnyt ostaa ja asentaa uuden vasemmalle. Samat havainnot, eli metallinmujua oli sisällä. Oikean satulan takelteluongelma ei ollut niin paha kuin vasemman, mutta putsasin senkin.

Vastaanpa vielä itselleni, että ainakaan volvolta ei saa näihin sähköisiin takajarrusatuloihin tiivistesarjoja, vaan myyvät pelkkää satulaa.

 

Kulkukoira  Proturbo