Futurez  Kulkukoira

v70 2.5tdi moottori tärisee kun

• 34 Vastauksia
  • 22632 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa haloka

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
v70 2.5tdi moottori tärisee kun
« : 14.07.2011, 12:39:57 »
Tosiaan moorttori tärisee kun jarruttaa hiljaisilla vauhdilla ihan kiun alkaisi käymään huonosti ja loppuu kun pysähdyn.
Tuossa eillen huomasin kun kytken track pois päältä niin ei tee sitä enään.
Mikähän taitaa olla vikana?
Mitään merkki valoa ei pala.

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: v70 2.5tdi moottori tärisee kun
« Vastaus #1 : 14.07.2011, 19:46:22 »
Täysin vastaavat oireet -97:ssa 850 tdi:ssä. En ole vielä paikallistanut vikaa, eikä tuossa ole edes tracksiä, että voisi kokeilla samaa temppua, että ottaisi sen pois päältä. Itse olen miettinyt, että vika saattaisi olla vauhtipyörässä, mutta tuskin sittenkään, jos tracksin poiskytkeminen lopettaa tärinän.

Innolla odotetaan auttavia vihjeitä myös täällä :)

Poissa haloka

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 16.07.2011, 20:44:13 »
Minulla on käynyt miellessä olisko ilmamassatunnistin tai jarrutehostin sökö.

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #3 : 20.07.2011, 16:56:19 »
Tänään taas moottorin täristellessä tuli ajatuksia. Tärinä kun alkaa vasta, kun painaa jarrua, niin olisiko kyseessä alipainevajaus? EGR-venttiili toimii samalla alipaineella, kun tehostinkin, niin voisiko jarrua painaessa loppua alipaine kesken? Eli viallinen osa saattaisi olla väljähtänyt alipainepumppu. Pitää kokeilla joku päivä tulpata EGR pois pelistä ja käväistä ajelulla.

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
« Vastaus #4 : 20.07.2011, 18:08:52 »
Kannattaa tarkastaa ne pyöräntunnistimien hammaskehät, ettei ole halkeamaa missään kohtaa, voisi olla mahdollista, että sitä luistonestoa aktivoi, jos tunnistaa noita pyörimisnopeuksia väärin.
Aika hatusta heitetty, mutta eihän se mahdoton homma ole niitä hampaiden väliä raaputella puhtaaksi ja vähän koittaa kangotella, onko kehä poikki.

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #5 : 21.07.2011, 10:27:00 »
Kannattaa tarkastaa ne pyöräntunnistimien hammaskehät, ettei ole halkeamaa missään kohtaa, voisi olla mahdollista, että sitä luistonestoa aktivoi, jos tunnistaa noita pyörimisnopeuksia väärin.
Aika hatusta heitetty, mutta eihän se mahdoton homma ole niitä hampaiden väliä raaputella puhtaaksi ja vähän koittaa kangotella, onko kehä poikki.

Nerokasta! Eikä tämä vika sytytä ABS:n häiriövaloa?

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
« Vastaus #6 : 21.07.2011, 10:33:08 »
Nerokasta! Eikä tämä vika sytytä ABS:n häiriövaloa?

Jos ei tunnisteta viaksi, eikä varmaan tunnistetakkaan, jos pyörä ajoittain "lukkiutuu"  anturin mielestä.

Poissa Taavi.H

• Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
« Vastaus #7 : 21.07.2011, 10:35:59 »
Selittäkääpä nyt viisaammat tyhmälle, että miten abs:n hammaskehän ihan järkeenkäypä ongelma vaikuttaa moottorin tärinään? Mä ilmeisesti putosin teidän gurujen ajatustenjuoksusta jossain vaiheessa... :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #8 : 21.07.2011, 10:40:34 »
Selittäkääpä nyt viisaammat tyhmälle, että miten abs:n hammaskehän ihan järkeenkäypä ongelma vaikuttaa moottorin tärinään? Mä ilmeisesti putosin teidän gurujen ajatustenjuoksusta jossain vaiheessa... :)

Ei mitään havaintoa :idiot2: Jotenkin se vaan tuntuu uskottavalta, kun tärinä alkaa vasta, kun painaa jarrua ja loppuu välittömästi, kun auto pysähtyy.

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
« Vastaus #9 : 21.07.2011, 11:27:23 »
Jos hammaskehä on halki, tällöin haljenneessa kohdassa on suurempi hammasväli = tässä kohtaa järjestelmä saattaa tunnistaa, että pyörä lukittui, lisäks hammaskehän kehänpituus suurenee aavistuksella, jolloin luonnollisesti pyörän pyörimisnopeus tunnistetaan pienemmäksi, kuin ehjällä puolella, tosin noi mittamuutokset on ihan minimaalisia, mutta usein haljenneen hammaskehän tapauksessa abs:n saattaa alkaa hakkaamaan jarrutuksessa, vaikka pyörä ei oikeasti lukittunut.

Nyt jos hammaskehän takia tunnistetaankin pyörän pyörimisnopeus väärin, niin luistonestoa tai abs:ää aktivoidaan.

ja eihän tässä ilmeisesti ole mitenkään 100%:sti paikallisesttu tärinän tulevan moottorista.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2011, 11:29:11 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa Juuzoppi

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 22.07.2011, 22:20:21 »
Just sama vika oli entisessä 850 ja nykyisessä V70. 850 oli manuaali ja siinä se häirihti vähemmän mutta V70 on automaatti ja siinä se on jo riesa. Ei vaikuta painaako jarrua tai ei, aina sama rynkytys.

Poissa MTK

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #11 : 23.07.2011, 16:20:13 »
Samaa vikaa myös omassani (muiden muassa)

Eli kun hidastetaan liikennevaloihin, niin auto tärisee. Ne eivät ole ABSit, eikä TRACS. ABS/TRACS järjestelmän kuulee kyllä äänestä.

Tärinä ei tule moottorista, eli EGR:llä ei ole vaikutusta, on tulpattu. On periaatteessa sama onko kytkin pohjassa vai ei. Auto ei myöskään täristä siellä 80 vauhdissa kun laitetaan kytkin pohjaan.

ABS kiekot ehjät, toiselle puolelle itse asiassa vaihdettu vetari niin samassa yhteydessä tarkistettu.

Ainoa mikä ihan oikeasti tulee mieleen on se että kun autoa hidastetaan kevyellä jarrutuksella, tämä ilmenee...alipainepumppu?

EDIT: Tulipa mieleeni että en ole koskaan kokeillut ilman jarrua hidastaa autoa tutkiakseni vikaa...eli pitänee kokeilla hidastaa autoa ilman jarrua jossain syrjemmässä.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2011, 16:22:05 kirjoittanut MTK »

Poissa Juuzoppi

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #12 : 23.07.2011, 17:14:11 »
Automaatti tekee sitä kun lähdet varovasti liikkeelle. Sitten kun kierrokset nousee yli 1000rpm rynkytys loppuu. Manuaalissa se tuntu yleensä kun tuli risteykseen ja painoi kytkimen pohjaan. Alipaine pumpulla ei ole vaikutusta siihen. Vaihdoin senkin eikä vika muuttunu mihinkään.

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #13 : 23.07.2011, 17:32:45 »
Voisiko vika olla jossain moottorin kumityynyissä? Ajattelin, että jos vauhdin hidastuessa moottori pyrkii työntymään omasta painostaan eteenpäin ja joku huono kumihela alkaisi jyrsitämään. Tämä idea tuli siksi, että eilen moottorijarrutuksessa pompsahti kakkosvaihde pois päältä, mikä myös viittaisi huonoihin kumityynyihin.

Ideoita lisää, kyllä tältä vielä selkäranka taitetaan :nälkä:
« Viimeksi muokattu: 23.07.2011, 19:01:17 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa ESE

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #14 : 23.07.2011, 18:55:33 »
noita kumiheloja/tyynyjä minäkin veikkaisin tai tosi surkeita jarrulevyjä  :idiot2:

Elekma  Autoracing