Samppasport  Futurez

940 MCC lauhduttimen kennon tuuletin

  • 26 Vastauksia
  • 11870 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MS940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
940 MCC lauhduttimen kennon tuuletin
« : 14.07.2011, 13:02:55 »
Mulla meni '92 940 MCC:llisestä lauhduttimen kennon edestä puhallin rikki (moottori täysin jumissa). Olen yrittänyt etsiä korvaavaa osaa jo kohta viikon verran heikoin tuloksin.
Käyttöautolla muuten vaivaiset 415e :-\

Ilmeisesti tuota lisäpuhallinta ei ole kuin alkupään 940:ssä + 740:ssä. Olisi hyvä tietää mistä vuosimallista löytyy ja millä perusteella jäänyt pois. Onkohan niin että vain viskoflektillisissä on sellainen tms.?

The moose

  • Vieras
Vs: 940 MCC lauhduttimen kennon tuuletin
« Vastaus #1 : 14.07.2011, 13:52:06 »
tarkoitatko manuaali ilmastointia? ja sen puhallinta?

Esim motonetistä puhaltava sähköflekti sen tilalle, se saattaa olla jopa tehokkaampi kun sellanen 90 luvun tuuletin.




Poissa MS940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 MCC lauhduttimen kennon tuuletin
« Vastaus #2 : 14.07.2011, 22:20:44 »
tarkoitatko manuaali ilmastointia? ja sen puhallinta?

Esim motonetistä puhaltava sähköflekti sen tilalle, se saattaa olla jopa tehokkaampi kun sellanen 90 luvun tuuletin.

Tarkoitan.
En tiennyt että motonetistä saa molempia malleja. Mielellään en kyllä tekisi reikänauhavirityksiä tai muuta yhtä tyylikästä. Kiinnityskohtiakin on tuolla aika huonosti.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 MCC lauhduttimen kennon tuuletin
« Vastaus #3 : 15.07.2011, 19:23:01 »
Kunnolla toimiva visko niin turha se puhallin on. Mutta käytetyn osan löytyminen voi olla tiukassa, rikki nuo tuppaavat kaikki olemaan, iteki laitoin 945:seen flektin tuommosesta kun ei muuta sattunu olemaan, ja laakerinhan tuohonkin joutui vaihtamaan. Oli siitä harvinainen yksilö, että se purkautui ehjänä...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 940 MCC lauhduttimen kennon tuuletin
« Vastaus #4 : 15.07.2011, 19:36:45 »
Kunnolla toimiva visko niin turha se puhallin on. Mutta käytetyn osan löytyminen voi olla tiukassa, rikki nuo tuppaavat kaikki olemaan, iteki laitoin 945:seen flektin tuommosesta kun ei muuta sattunu olemaan, ja laakerinhan tuohonkin joutui vaihtamaan. Oli siitä harvinainen yksilö, että se purkautui ehjänä...

Ilmastoinnin kanssa se suurin tarve jäähdytykselle tulee esim. moottori tyhjäkäynnillä paikallaan seistessä, eli juuri silloin, kun moottorin flekti ei pyöri kovin lujaa ja ajoviimaakaan ei ole.
Kylmäaineesta lämmön siirtyminen ulko-ilmaan on melkein niinkuin kaikki kaikessa tuossa ilmastointijärjestelmän toimimisessa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 MCC lauhduttimen kennon tuuletin
« Vastaus #5 : 15.07.2011, 23:11:01 »
Kunnolla toimiva visko niin turha se puhallin on. Mutta käytetyn osan löytyminen voi olla tiukassa, rikki nuo tuppaavat kaikki olemaan, iteki laitoin 945:seen flektin tuommosesta kun ei muuta sattunu olemaan, ja laakerinhan tuohonkin joutui vaihtamaan. Oli siitä harvinainen yksilö, että se purkautui ehjänä...

Tästä syystä 940 sarjassa on nimenomaisesti sähköpuhallin, jos autossa on ilmastointi, koska viskon jäähdytyskyky ei riitä paikallaan ja maantienopeuksilla sillä ei ole virkaa.
Lisäksi se max. 10kW lämpöteho ei riitä jäykistämään viskoa vs. moottorin 300kW lämpöteho.

Siksi siellä on sähkötuuletin, joka toimii aina vähintään riittävällä teholla (paikallaan), jolloin ajoviima on vain lisäavuksi.

Viskolla ilmastointijärjestelmän paineet nousisivat todella hurjiksi (paikkoja laukeaisi tai mitoitukset täytyisi moninkertaistaa).

Sopivia puhaltimia saa mm. mätänetistä.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-0951
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-0961


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 MCC lauhduttimen kennon tuuletin
« Vastaus #6 : 15.07.2011, 23:45:39 »
Tästä syystä 940 sarjassa on nimenomaisesti sähköpuhallin, jos autossa on ilmastointi, koska viskon jäähdytyskyky ei riitä paikallaan ja maantienopeuksilla sillä ei ole virkaa.
Lisäksi se max. 10kW lämpöteho ei riitä jäykistämään viskoa vs. moottorin 300kW lämpöteho.

Siksi siellä on sähkötuuletin, joka toimii aina vähintään riittävällä teholla (paikallaan), jolloin ajoviima on vain lisäavuksi.

Viskolla ilmastointijärjestelmän paineet nousisivat todella hurjiksi (paikkoja laukeaisi tai mitoitukset täytyisi moninkertaistaa).

Sopivia puhaltimia saa mm. mätänetistä.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-0951
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-0961
Ainakaan 740 mallin MCC ei ohjaa flektiä, vaan tuo syylärin kylmässä päädyssä oleva anturi, joten kyllä se käytännössä sen viskon varassa pyörii kuitenkin. Ja visko jäähdyttää kyllä hitosti tyhjäkäynnilläkin jos se vaan oikeasti toimii, vanhemmiten nuo eivät tuppaa oikein pelittämään. 940 mallissa kuulemma jostakin eteenpäin ainakin on MCC:ssä ylipainekytkin tms, joka myös ohjaa tuota sähköflektiä, mutta ei se oikeasti käytännössä ikinä pyöri.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 MCC lauhduttimen kennon tuuletin
« Vastaus #7 : 16.07.2011, 00:35:21 »
Ainakaan 740 mallin MCC ei ohjaa flektiä, vaan tuo syylärin kylmässä päädyssä oleva anturi, joten kyllä se käytännössä sen viskon varassa pyörii kuitenkin. Ja visko jäähdyttää kyllä hitosti tyhjäkäynnilläkin jos se vaan oikeasti toimii, vanhemmiten nuo eivät tuppaa oikein pelittämään. 940 mallissa kuulemma jostakin eteenpäin ainakin on MCC:ssä ylipainekytkin tms, joka myös ohjaa tuota sähköflektiä, mutta ei se oikeasti käytännössä ikinä pyöri.

Omassa ja kaverin merikontissa (kummassakin manuaalinen ilmastointi) sähköflekti pyörii melkoisen ahkerasti hellekelissä, ellei liikuta yli 50km/h. Ja kummassakin on flektiä/kompuraa/yms. ohjaamassa kolme erillistä paineanturia ilmastoinnin lauhduttimen repsikan puoleisessa reunassa (ilmeisesti lähtö höyrystimelle).

Ne lienevät alapaineraja (komura pois), flektin ylipaineraja (flekti päälle) ja absoluuttinen järjestelmän ylipaineraja (kompura pois päältä). Toiminta-ajatus perustuu vain omiin päätelmiini, eikä kytkentäkaavioon tms.

Visko on huono siksi, että se vie jatkuvasti tehoa ja lisää merkittävästi polttoaineen kulutusta, sitä enemmän, mitä kovempaa pyörii ja varsinkin kesällä. Paljon paremmalla hyötysuhteella paremman ja ennakoitavan jäähdytyksen saa tehtyä generaattori/sähkömoottori yhdistelmällä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 940 MCC lauhduttimen kennon tuuletin
« Vastaus #8 : 16.07.2011, 06:54:34 »
Ne lienevät alapaineraja (komura pois), flektin ylipaineraja (flekti päälle) ja absoluuttinen järjestelmän ylipaineraja (kompura pois päältä). Toiminta-ajatus perustuu vain omiin päätelmiini, eikä kytkentäkaavioon tms.

Ei mikään huono päätelmä!
En ole tutustunut juuri kyseiseen järjestelmään kovin tarkkaan, mutta viimeksi tehtyäni ajatustyötä -92 850:n kanssa, oli tässä kolmitoiminen anturi, jossa alapaineraja 2bar, flektin käynnistysraja 16,5bar ja ylipaineraja 30bar, joten aika todennäköistä, että päätelmäsi pitää juurikin paikkaansa.

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 940 MCC lauhduttimen kennon tuuletin
« Vastaus #9 : 25.07.2011, 22:57:31 »
Ja kummassakin on flektiä/kompuraa/yms. ohjaamassa kolme erillistä paineanturia ilmastoinnin lauhduttimen repsikan puoleisessa reunassa (ilmeisesti lähtö höyrystimelle).
Ne lienevät alapaineraja (komura pois), flektin ylipaineraja (flekti päälle) ja absoluuttinen järjestelmän ylipaineraja (kompura pois päältä). Toiminta-ajatus perustuu vain omiin päätelmiini, eikä kytkentäkaavioon tms.
Ei mikään huono päätelmä!
En ole tutustunut juuri kyseiseen järjestelmään kovin tarkkaan, mutta viimeksi tehtyäni ajatustyötä -92 850:n kanssa, oli tässä kolmitoiminen anturi, jossa alapaineraja 2bar, flektin käynnistysraja 16,5bar ja ylipaineraja 30bar, joten aika todennäköistä, että päätelmäsi pitää juurikin paikkaansa.

Tossa 960:ssa on myöskin ne 3 anturia nestelinjassa ennen paisuntaventtiiliä, siinä on flektin 1.nopeus, flektin 2.nopeus ja ylipainekatkaisu, matalapainekatkaisun anturi on kuivaimen kyljessä.
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 MCC lauhduttimen kennon tuuletin
« Vastaus #10 : 26.07.2011, 22:27:18 »
Omassa ja kaverin merikontissa (kummassakin manuaalinen ilmastointi) sähköflekti pyörii melkoisen ahkerasti hellekelissä, ellei liikuta yli 50km/h. Ja kummassakin on flektiä/kompuraa/yms. ohjaamassa kolme erillistä paineanturia ilmastoinnin lauhduttimen repsikan puoleisessa reunassa (ilmeisesti lähtö höyrystimelle).

Ne lienevät alapaineraja (komura pois), flektin ylipaineraja (flekti päälle) ja absoluuttinen järjestelmän ylipaineraja (kompura pois päältä). Toiminta-ajatus perustuu vain omiin päätelmiini, eikä kytkentäkaavioon tms.
Niinhän se pyöriikin, viskottomassa versiossa. Viskollisessa ei käytännössä ikinä, jos visko vaan on kunnossa.

Nuo puhaltavat ropelit tuppaa oleen huonossa hapessa aina, mulla on tosin yks semmonen toimiva, uusi laakeri mutta kollektorissa pieni jälki eli pitää "tsäkätystä". YV jos et mualta moista saa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 MCC lauhduttimen kennon tuuletin
« Vastaus #11 : 27.07.2011, 12:00:35 »
Niinhän se pyöriikin, viskottomassa versiossa. Viskollisessa ei käytännössä ikinä, jos visko vaan on kunnossa.

Nuo puhaltavat ropelit tuppaa oleen huonossa hapessa aina, mulla on tosin yks semmonen toimiva, uusi laakeri mutta kollektorissa pieni jälki eli pitää "tsäkätystä". YV jos et mualta moista saa.

Ja arvaa minkä takia jenkeissä ne muuttelee noita vehkeitä että saa sähköflektin puhaltamaan viskollisissa versioissa enemmän, kun kylmää ei meinaa saada vehkeistä irti tarpeeks.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 MCC lauhduttimen kennon tuuletin
« Vastaus #12 : 27.07.2011, 12:25:43 »
Sähköflektin ohjauksen voi ottaa kompressorilta, kun kompura on päällä niin flektikin pörrää?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 940 MCC lauhduttimen kennon tuuletin
« Vastaus #13 : 27.07.2011, 12:40:35 »
Sähköflektin ohjauksen voi ottaa kompressorilta, kun kompura on päällä niin flektikin pörrää?

Voi, mutta kun lauhduttimen idea on se että sen lauhdutinkennon ja samalla kylmäaineen lämpötila(paine) on korkeampi kuin ulkoilman jotta saadaan lämpöenergiaa hävitettyä ympäröivään ilmaan, liian tehokkaalla jäähdytyksellä (eli tapauksessasi jatkuva) paine ei nouse ja lauhtumista ei tapahdu niin kuin pitäisi, ja näin on ilmastoinnista taas tehot hukassa.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2011, 12:44:49 kirjoittanut Juniku »
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10034
  • Teiden tukko
Vs: 940 MCC lauhduttimen kennon tuuletin
« Vastaus #14 : 27.07.2011, 16:04:29 »
Ainakaan 740 mallin MCC ei ohjaa flektiä, vaan tuo syylärin kylmässä päädyssä oleva anturi, joten kyllä se käytännössä sen viskon varassa pyörii kuitenkin. Ja visko jäähdyttää kyllä hitosti tyhjäkäynnilläkin jos se vaan oikeasti toimii, vanhemmiten nuo eivät tuppaa oikein pelittämään. 940 mallissa kuulemma jostakin eteenpäin ainakin on MCC:ssä ylipainekytkin tms, joka myös ohjaa tuota sähköflektiä, mutta ei se oikeasti käytännössä ikinä pyöri.

Jos ilmastoinnin lauhdutinkennossa paine nousee niin paljon että sähköflekti lähtisi päälle (jota tässä ei haluta laittaa) mutta moottori on melko kylmä ja täten visko ei pyöri riittävän kovasti, ei sen jäähdytysteho riitä ja täten ilmastointi ei pelaa.  ::) Menikö päätelmäni oikein? Ilmastoinnin paineet/lämpötilathan eivät vaikuta viskoon tuon taivaallista.

Itsellä on -98 940 manuaali-ilmastoinnilla. Auton kun starttaa, laittaa ilmastoinnin päälle eikä lähde liikkeelle, flekti lähtee melkein heti päälle.  ::) Ja melkosen lämmintä se sinne auto alle puhaltaa. Tässä esimerkin autossa on vain yksi flekti, sähköinen ja mallia imevä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy