Eipä sillon taitanut olla mitään 5w alkuista, ja joka tapauksessa mikä tahansa öljyistä on parempaa kun 80 luvulla.
Täällä talvella 0w40 tai 5w40. Kesällä yleensä samaa tai 5w50.
10w aika pirun kankeeta kylmänä ja taas 30 kuuma pää kyllä vinokoneessa aika helvetin lirua...
Eipä taida moni 30 kuumapää edes olla Vinokoneelle suositeltavaa.
Vähän sama kuin BMW LL-98(ja uudemmat) 0W30/5W30 -> ei saa pistää vanhempiin M10, M20, M30, M40, M50 jne moottoreihin.
"Liian matala viskositeettiluokka nykymoottoreita suuremmalle pintapaineelle esim. männänrenkaiden ja sylinteriseinämien välillä." Googlella löytyy juttua. Samoiten BMW:ltä.
Eli tuskin samaa ikäryhmää oleva vinokone tykkää hyvää mistään liruöljyistä mitkä suunniteltu huomattavasti (30v) uudempiin moottoreihin...
Varsinkaan ne öljyt missä on ACEA A1 (tai A5 muistaakseni), ne on tarkotettu bensansäästö moottoreihin mitkä suunniteltu liruöljyille. Kuten esim Fordin Zetec, mikä ei toimi oikeen paksummalla öljyllä.
10w40 motox on semisynteettistä, 5€ panostuksella saa täysisynteettistä 5w-40. Onko se sitten säästöä...

EDIT: Tosin ideana jos haluaa säästää niin mitä pienempi kylmä ja kuumapään väli on sitä halvemmalla voidaan se tuottaa. Esim. 5W30 vrt 5W50.
Eli kesäautoon tavallaan turha pistää 0w40 koska 15w40 ajaa saman asian
kesällä.
Ongelmana vain lisäaineistus, kestääkö miten sitten todellisuudessa halpis 15w40 vrt laatu 0w40.
Tosin sen 15w40 voi vaihtaa vähintään 2x samaan rahaan jolloin halvatkin lisäaineet toimivat (tässä tapauksessa), vaikka yleensä huomattavasti vähemmän aikaa kun laatumerkkien lisäaineiden kesto.
Kylmäkäynnistyksiin/kylmälle mahd pieni
0W40
Kuumana jäykempänä pysymiseen mahdollisimman iso kuumapää 0W
40