Jos haluaa tutustua moottoriöljyn saloihin niin:
tässä.
Periaatteessa mikään (laatu) öljy ei tuhoa autoa (sen verta korkealuokkaisia), ja alapäätä saa laskea suosituksista jos niin haluaa (täällä pohjolassa lähinnä).
Lähinnä tärkein pitää ACEA luokitus ja merkkikohtaiset luokkien ylitykset kohdallaan. Sen jälkeen viskositeetti.
Taas jos ei ole juuri mitään väliä luokituksilla (esim vinokone) tärkeä pitää viskositeetti ja ACEA luokitus pois A1 (ja A5?) öljyistä. Ne kun on tarkoitettu uusiin moottoreihin.
Mineraaliöljyt nyt on aikansa elänyttä, itse käyttäisi missään tikkukoneessakaan mineraalia... Jos se estäisi kulumista jne niin sitä käytettäisiin vieläkin.

Periaatteessa virittäessä esim. 5w40 öljy olisi järkevä vaihtaa vaikka 0w30 öljyyn eikä 10w60...
Koska ohut öljy voitelee, paksu nostaa kyllä painetta, mutta ei voitele yhtä hyvin.
Ja 30 -> 60 laskee tehoa, nostaa lämpöä. Koska virivehkeissähän jokainen pitää öljynlämmöt tietenkin kurissa, ei ohuemmasta öljystä ole periaatteessa haittaakaan (tiettyyn pisteeseen asti tottakai).
Tietenkin joku 0w30 vinokoneessa on erittäin kyseenalainen muutenkin. Mutta siirto esim 40 öljystä 60 ei ole perusteltua,
jos lämmöt pysyvät kurissa niin mikä muu hyöty 60 öljystä on kuin valmistajien kassan kasvattaminen.
Karkea yleistys, tiedän. Mutta ihan hyvää luettavaa löytyy miksi kukaan siirtyisi esim. 10w60 öljyyn. M-sarjan moottoreissa uhkarohkeat tiputellut sieltä vaatimasta 10w-60 ihan 0w-40 eikä ongelmia.
Olisi kiva nähdä pidemmällä aika välillä estäisikö esim. 0w-40 öljy kuuluisia: e39 M5, e60 M5 alakerranlaakereiden kulumisia n. 100-150tkm kohdalla
Samoiten toinen uhkarohkea ajaa 0W20 öljyllä Lamboa, lämmöt pysyy kurissa, tehoa tuli joku 15hp lisää (en muista tarkkaan) ja väitti voitelevan paremmin kun vakio xW30.