Miksi? Viritetyssä vai vakiossa? Turbossa, vai vaparissa?
Kaikissa. Eniten turbossa (jäähdytys) hyötyä, johtuen yllätys yllätys turbosta.

Öljyt lämpeää nopeammin kun jäähdytysneste lämmittää. (Mitä nopeemmin moottoriöljy lämpeää käyttölämpötilaan, sitä vähemmän moottori kuluu)
Öljyt jäähtyy paremmin kun lämpö siirtyy jäähdytysnesteeseen (ilma ei ole niin tehokas).
Mm. vanhemmista SR20DET (ei siis CA, sen tuhoa ei jäähdyttimellä pelasteta) Nissanin koneista kolis alakerran laakereita ilman tuota (uudemmissa ei, ja niissä jäähdytys). (turbo lisää öljynlämpöjä aika miehekkäästi kun polkee kunnolla, ilman "lisä"jäähdytystä) Euromalleissa se on kaikissa, kuten peräöljyn lisäjäähdytys (ikinä toimi) ja sähkömoottori pyyhkijän varressa puristamassa vartta lasiin (+180kmh).

Itse polttelin kumia puolisen tuntia ysillä (okei vaihdoin yhdet renkaat taakse eli 25min), öljylämmöt kävi parhaimmillaan jotain +110c.
En muista tarkkaan lämpöjä, mutta toi oikeasti toimii. Sen takia se joka laitteesta melkeen löytyykin.
Tietenkin vaatii toimivan jäähdytysjärjestelmän, mutta sellanen löytyy toimivista autoista kyllä.
Surkea viritelmä on pistää hirveä (ilma)jäähdytin ilman termostaattia, se liian kylmä öljy on yhtä pepusta kun liian kuumakin.
Noita vesijäähdytys juttuja saa aftermarkettinakin, paljon pienempiä ja tehokkaampia kuin ilma.
Riittääkö?
