Elekma  Autoracing

940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113

  • 21 Vastauksia
  • 5329 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
'97 945 B230FK-koneella (mittarissa 307000 km) on käynyt epänormaalin epätasaista tyhjäkäyntiä pari viikkoa. Tällä viikolla sitten vikavalo syttyi kun auto oli käynyt pari minuuttia tyhjäkäyntiä lämpimänä. Ainoa vikakoodi on 1-1-3, eli  "Lambda-anturi/liian rikas tai laiha seos (vaihtoehtoinen koodi)". Tässä autossa on muuten se ODB:n näköinen liitin etupenkkien välisessa säilytyskotelossa, hienosti siitäkin sai koodit irti ledillä (jossa 12V jännitteelle sopiva etuvastus) ja johdonpätkällä. Vikakoodin nollaukseksi riittää kun irroittaa hetkeksi sulakkeen numero 1.

Vaihdoin sitten lambdan (uusi on Motonetin numero 28-3434, aito Bosch) ja sytytystulpat sekä nollasin vikakoodin. Mutta ei, sama vika päällä, eli lämpimänä tyhjäkäynti täristää normaalia enemmän ja parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen valo syttyy.

Kokeilin myös miten eri sylinterien ruiskusuuttimen johdon irroitus vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Ykkösen johdon irroitus vaikutti huomattavasti vähemmän kuin sylinterien 2-4 irroitus, siis yksi kerrallaan. Pitäisikö tästä päätellä, että ykkösen suutin voisi olla tiensä päässä, tai ainakin ultraäänipesun tarpeessa? Tämäkin tuli luettua: http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Engine-Fuelinjection1.html#Injector_Cleaning

Muita huomioita:
  • Auto toimii muuten aivan normaalisti, käy ja kukkuu, tehot tallella, starttaa hyvin kylmänäkin
  • Kylmänä tyhjäkäynti ei täristä yhtä paljon kuin lämpimänä
  • Vikakoodin nollauksen jälkeen vika ei tullut päälle koeajolenkillä, vaan vasta kun jätin auton käymään
  • Lämpimän auton pakokaasut tyhjäkäynnillä eivät haise bensalle, eli ei se ainakaan ole mitenkään törkyrikkaalla
  • Kaikki sytytystulpat näyttivät keskenään samanlaisilta, eli posliinieriste oli sellainen maitokahvin värinen, ei juurikaan karstaa missään
« Viimeksi muokattu: 24.01.2016, 15:30:19 kirjoittanut ToniA »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
« Vastaus #1 : 24.01.2016, 15:42:52 »
Vikakoodihan vain ilmoittaa liian rikas tai laiha seos.
Ei välttämättä lambda vikaa. Ja varsinkin kun lambdan vaihdoit niin vikakoodin voi lukea "lambda anturi havainnut: liian rikas tai laiha seos".

Tarkasta IMM toiminta, ja vaikka putsaa se.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa paasikivi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
« Vastaus #2 : 24.01.2016, 17:37:14 »
Eiköhän sieltä ole pakosarjan tiivari vaan porsinu, tai DP:n pultit katki/löysällä.

Poissa paasikivi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
« Vastaus #3 : 24.01.2016, 17:38:36 »
Tai voihan se olla imusarjankin tiivari, ihan perus ominaisuuksia siis.

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
« Vastaus #4 : 24.01.2016, 18:40:41 »
Täytyypä katsoa ensi loppuviikosta, huomenna pitää lähteä työreissulle pariksi päiväksi.

DP:n pultit näyttäisivät olevan tiukalla ja ehjät. Tiivisteitä en ole vielä katsonut.

IMM näyttäisi olevan OK, sen verran mitä testausohjeet sanovat. Eli pinnistä 1 on 0 ohmia IMM:n runkoon. Pinnin 3 jännite oli aluksi 2.5 volttia kylmän koneen hiukan korkealla tyhjäkäynnillä, laski pikkuhiljaa kohti 2.4 volttia, mutta tyhjäkäynti ei silloinkaan vielä ollut ihan siellä missä se on lämpimällä koneella. Putsaus on vielä tekemättä.

Mutta tuo tosiaan ihmetyttää kun ykkösen suuttimen virrattomuus vaikuttaa tyhjäkäyntiin vähemmän kuin muiden sylinterien suuttimen johdon irroitus.

Poissa kimmoh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
« Vastaus #5 : 24.01.2016, 20:11:26 »
IMM saattaa silti olla paska vaikka yleismittarilla mitaten näyttäisi toimivan. 1-1-3:sta lykkäs omaankin volleen kun Bilteman IMM sekos lopullisesti ;D

Imuvuodot olis syytä tutkia aina ensimmäisenä kun autossa on jotain käynti/seos vikaa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
« Vastaus #6 : 24.01.2016, 23:07:33 »
Imusarjan tiivisteeltähän tuo kuulostaa. Voi olla myös tulpanjohto, yleismittarilla irtojohdosta pitäisi löytyä alle 10kOhm ja se lukea ei pitäsi muuttua jos heiluttelet johtoa kevyesti.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
« Vastaus #7 : 26.01.2016, 10:11:30 »
Seuraava tyhmä kysymys... Motonet olisi lähellä, mutta niiden varaosaluettelo ei tarjoa imusarjan tiivistettä 900-sarjaan. Tiiviste on vissiin sama kaikissa B2x ja B2x0 -moottoreissa, ainakin tän mukaan: http://www.topautoosat.fi/elring-988638.html -> sopivat ajoneuvot.

Eli sopiiko tämä: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/271695/551581?ajoneuvo=651

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
« Vastaus #8 : 26.01.2016, 21:01:05 »
Käy, kaasarikoneen tiivisteestä joutuu saksimaan hitusen poies kun siinä on vesikierronkin tiivistys ja ruiskukoneissa ei vesikiertoa ole.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
« Vastaus #9 : 26.01.2016, 21:06:07 »
Käy, kaasarikoneen tiivisteestä joutuu saksimaan hitusen poies kun siinä on vesikierronkin tiivistys ja ruiskukoneissa ei vesikiertoa ole.

Ei sitä oo välttämättä pakko saksia, ei tuu hirveesti yli imusarjan välistä.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
« Vastaus #10 : 26.01.2016, 21:53:53 »
Ei sitä oo välttämättä pakko saksia, ei tuu hirveesti yli imusarjan välistä.  :)
Totta, mie oon vaan vaihellu viimeks semmosiin missä on optio lämpöaikakytkimelle niin siinä on sokea tulppa sillai että on pakko saksia että tiiviste sopii paikalleen kannen takapäässä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
« Vastaus #11 : 26.01.2016, 22:33:38 »
Totta, mie oon vaan vaihellu viimeks semmosiin missä on optio lämpöaikakytkimelle niin siinä on sokea tulppa sillai että on pakko saksia että tiiviste sopii paikalleen kannen takapäässä.

Mietinkin, että onko jossain mallissa jotain edessä  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
« Vastaus #12 : 31.01.2016, 11:14:19 »
Turun Motonetissä ei ollut imusarjan tiivistettä, korjaushommat jatkuvat ensi viikonloppuna. Velipojan kanssa tutkittiin vielä vähän lisää
  • Kipinä tuntuisi olevan kohdallaan, räpsyy kuuluvasti kun vetää tulpanjohtoa vähän irti
  • Ja tosiaan ykkösen tulpanjohdon tai suuttimen johdon irroitus ei juuri vaikuta tyhjäkäyntiin, muiden sylinterien kyllä
  • Ykkönen käy kyllä vähän isommilla kierroksilla, kaasua sellaiset 2000 rpm ja suuttimen johdon irroitus vaikuttaa varsin tuntuvasti käyntiin
  • Letkulla kuunneltuna kaikki suuttimet napsuttavat samalla tavalla tyhjäkäynnillä, eikä ykkössylinterin imusarjan juuresta kuultu ylimääräistä suhinaa

Vikavalon nollauksen jälkeen valo syttyy vasta useamman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen, mutta ei siis ajon aikana.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
« Vastaus #13 : 31.01.2016, 16:36:18 »
Ja ensimmäiseksi pitää sanoa, ettei vikakoodeja nollata sulaketta irroittamalla!  :nuhtelu

Vikakoodit resetoidaan FAQ:n ohjeen mukaan, siksi ettei LH menetä säätöarvojaan.

1-1-3 on vaihtoehtoinen vikakoodi koodeille 2-3-1 ja 2-3-2 mutta sen trikkaustapa on erilainen.
Vähäisen LH kokemukseni mukaan se ilmentää vakavampaa lambda-säädön vikaa, johon säätö ei pääse kopille ilman rajoja ylittävää korjausta.

Ihan tälläisenä jokerina, tarkista bensanpaine suutin-tukista mittaamalla.  ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi 113
« Vastaus #14 : 31.01.2016, 18:36:22 »
Voisinhan mä vaikka vaihtaa akun, sama ongelmahan siinäkin tulisi... Tänään ajettiin 90 km lenkki, valo ei syttynyt. Mutta olisi varmaan syttynyt jos olisi antanut käydä pari minuuttia epätasaista tyhjäkäyntiä, nyt korkeintaan seisottiin liikennevaloissa. No, homman selvittely jatkuu ensi viikonloppuna.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron