'97 945 B230FK-koneella (mittarissa 307000 km) on käynyt epänormaalin epätasaista tyhjäkäyntiä pari viikkoa. Tällä viikolla sitten vikavalo syttyi kun auto oli käynyt pari minuuttia tyhjäkäyntiä lämpimänä. Ainoa vikakoodi on 1-1-3, eli "Lambda-anturi/liian rikas tai laiha seos (vaihtoehtoinen koodi)". Tässä autossa on muuten se ODB:n näköinen liitin etupenkkien välisessa säilytyskotelossa, hienosti siitäkin sai koodit irti ledillä (jossa 12V jännitteelle sopiva etuvastus) ja johdonpätkällä. Vikakoodin nollaukseksi riittää kun irroittaa hetkeksi sulakkeen numero 1.
Vaihdoin sitten lambdan (uusi on Motonetin numero 28-3434, aito Bosch) ja sytytystulpat sekä nollasin vikakoodin. Mutta ei, sama vika päällä, eli lämpimänä tyhjäkäynti täristää normaalia enemmän ja parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen valo syttyy.
Kokeilin myös miten eri sylinterien ruiskusuuttimen johdon irroitus vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Ykkösen johdon irroitus vaikutti huomattavasti vähemmän kuin sylinterien 2-4 irroitus, siis yksi kerrallaan. Pitäisikö tästä päätellä, että ykkösen suutin voisi olla tiensä päässä, tai ainakin ultraäänipesun tarpeessa? Tämäkin tuli luettua:
http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Engine-Fuelinjection1.html#Injector_CleaningMuita huomioita:
- Auto toimii muuten aivan normaalisti, käy ja kukkuu, tehot tallella, starttaa hyvin kylmänäkin
- Kylmänä tyhjäkäynti ei täristä yhtä paljon kuin lämpimänä
- Vikakoodin nollauksen jälkeen vika ei tullut päälle koeajolenkillä, vaan vasta kun jätin auton käymään
- Lämpimän auton pakokaasut tyhjäkäynnillä eivät haise bensalle, eli ei se ainakaan ole mitenkään törkyrikkaalla
- Kaikki sytytystulpat näyttivät keskenään samanlaisilta, eli posliinieriste oli sellainen maitokahvin värinen, ei juurikaan karstaa missään