Futurez  Proturbo

EVRY:t ja muut modit

  • 166 Vastauksia
  • 59407 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ristus

  • Kaksonen Jr. - Teiden ritari
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8419
  • Mörkö
    • Kotisivut
EVRY:t ja muut modit
« : 28.10.2010, 10:17:56 »
Tässä on ohjeet tunnettuihin modifiointeihin. Kirjoittaja ei ota mitään vastuuta ohjeiden aiheuttamista vaurioista jokainen kokeilee omalla vastuullaan, ohjeet on poimittu eri lähteistä jotka on todettu aikojen saatossa "luotetuiksi"

EVRY D525T eli 2.5TDI -koneelle
Ahtopaineanturissa on kolme johtoa. Kytke keltaharmaan ja keltamusta väliin potikka 10 kohm samallalailla kuin everyssä. Lähde tiputtamaan vastusta, kunnes pääset haluttuun maksimiahtoon. Vikakoodit ei syty ellet vedä hirveän lähelle 0:aa tuota potikkaa. Itsellä antoi 4000 ohm:issa 3-vaihteella 1.4 ja 5-vaihteella 1.5 bar. 2000 ohmilla 3-vaihteella 1.5 bar. Muista lisätä syöttöä evry-modilla

sitten EVRY-modi joka tulee nastojen 2 ja 3 väliin... liitin löytyy


Evry ilman diodeja:

----------------vastus-------------

Evry diodien kanssa:

                      /--->|---\
-----vastus----              ----------------------
                      \---|<---/


|< = diodi
>| = diodi toiseen suuntaa
vastus=potikka

vastus tulee olla diodien kanssa 0-50 ohmia. Mulla näyttäisi sytyttävän startatessa vikavalon, jos laittaa alle 36 ohmin säädön. Tuolla 36 ohmilla ei tule tarpeeksi mustaa, eli tuohon pitäisi tehdä jokin ajastus vielä. Eli valmista ratkaisua ei ole tuohon.

AHTOMODI:
10 kohm potikka MAP-anturin johtojen 1 & 2 välille. Johtojen väreillä turha sekoittaa, kun liittimestä löytyy noi numerot.

Kokeilinpa tuollaista, eli syöttöä voi lisätä ilman sähkötöitä. Vikakoodit ei myöskään syty vaikka säätäisi tolkuttomasti lisää. Sain helposti säädettyä siten, että kakkua lisää, eikä röpötä tyhjäkäynillä.

Eli pumpun kolme KESKIMMÄISTÄ, ei ylimäistä, TORX-pulttia löysälle ja sitten napautellaan kohti jakohihnaa, kun halutaan lisää ja ruiskutuspumpun hihnaan kohden kun vähemmän.

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=50857

Tässä kuva operaatiosta:
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?p=949613



X40 -99-01 D4192T2 moottorilla varustetut autot
Liitin löytyy akkutelineen juuresta, pyöreä/soikea liitin johon laitetaan nastojen 2 ja 3 väliin vastus, vastus arvot voi ettiä sopiviksi 500-1000 ohmia haarukassa... potikka hyvä apu väline.

Omakohtainen kokemus puuttuu mutta vakaa aikomus tehdä. EGR:n olen tulpannut muuraamalla letkun pään umpeen, toinen tapa on laipata imusarjan ja venttiilin väli. EGR-venttiili on imusarjan kylessä ja siihen tulee alipaine letku...
« Viimeksi muokattu: 28.10.2010, 21:26:57 kirjoittanut Ristus »
855 2.5 10V -96, V40 T4 -98 ja XC90 -04 D5 AWD geartronic

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 628
Vs: EVRY:t ja muut modit
« Vastaus #1 : 05.12.2010, 12:11:06 »
Toimivaksi todettujen diodien tyyppi 1N4148.
Näiden kaveriksi suositus 50-150 ohmia vastusta.

Pumpun kannen koputtelun on todettu aiheuttavan ns. rynkytystä näissä 5-pyttyisissä TDI-koneissa.
Tämä siis nimenomaan syöttöä lisättäessä.
Em. oireen saa myös samalla konstilla korjattua, kunhan muistaa koputella toiseen suuntaan.
Pumpun kansi on silloin oikeassa kohdassa kun ajotietokone näyttää mahdollisimman todellista kulutuslukemaa.

Poissa TMOS

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 682
Vs: EVRY:t ja muut modit
« Vastaus #2 : 02.01.2012, 17:08:53 »
Nyt isä haluaisi tuohon -99 S80 TDI:hin evryn.

Siinä kun on tuo MSA 15.8, niin vikavaloa ei ilmeisesti saa itse nollattua.

Olen ymmärtänyt, että vain liika ahtojen nosto aiheuttaa limp moden, jolloin pitäis sitten ajella kohti sinistä... Osaako joku sano, kuinka paljon ahtoja voi nostaa, ennen kuin vikavalo syttyy?

Ilmeisesti käynnistäminen evry päällä myös aiheuttaa vikavalon, mutta se nollautuu viiden starttauksen jälkeen?

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 628
Re: EVRY:t ja muut modit
« Vastaus #3 : 02.01.2012, 17:25:52 »
Vakiosetupilla 1,2-1,3 ahtoja ja syöttöä sen verran että täyskaasukiihdytyksessä juuri havaitsee harmahtavan pilven taustapeilistä.
Savun muuttuessa umpimustaksi on syöttöä turhan paljon ja pakolämmöt nousee liikaa.

Poissa V2T

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 325
  • Against Greenpeace with D24/D5252T/D4192T3
Vs: EVRY:t ja muut modit
« Vastaus #4 : 08.03.2012, 13:54:15 »
Olisiko hyvä potikka tuohon evryyn 200 ohmin potikka?

Epävirallinen EVRY-mies 
--> 850 TDI -96
ex:  V40 -03 1.9D HP, 244DL B200F, V70 TDI -2000- "Nelisilmä", 944 D24TiC, 244 GLE B19E

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 628
Re: EVRY:t ja muut modit
« Vastaus #5 : 08.03.2012, 17:37:57 »
On soppeli kun sen kanssa laittaa sarjaan noin 50 ohm vastuksen ja diodiparin niin toimii.
Pelkkä 200 ohminen potikka ei riitä.

Poissa V2T

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 325
  • Against Greenpeace with D24/D5252T/D4192T3
Vs: EVRY:t ja muut modit
« Vastaus #6 : 08.03.2012, 21:44:48 »
juu siis tarkoitus oli kylläkin tehdä kokonainen paketti  :)

Epävirallinen EVRY-mies 
--> 850 TDI -96
ex:  V40 -03 1.9D HP, 244DL B200F, V70 TDI -2000- "Nelisilmä", 944 D24TiC, 244 GLE B19E

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 347
  • Onnellinen Saabisti
Vs: EVRY:t ja muut modit
« Vastaus #7 : 17.03.2012, 08:41:21 »
Voisiko joku etsiä mulle jostain netikaupasta oikean tyyppisen potikan, niin tekis itelleki tuon ahtomodin.
-SAAB -Built to last-

Poissa V2T

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 325
  • Against Greenpeace with D24/D5252T/D4192T3
Vs: EVRY:t ja muut modit
« Vastaus #8 : 19.03.2012, 11:01:59 »

Epävirallinen EVRY-mies 
--> 850 TDI -96
ex:  V40 -03 1.9D HP, 244DL B200F, V70 TDI -2000- "Nelisilmä", 944 D24TiC, 244 GLE B19E

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 347
  • Onnellinen Saabisti
Vs: EVRY:t ja muut modit
« Vastaus #9 : 19.03.2012, 20:05:32 »
esimerkkinä

http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=1061

Tuollaisia tilasin nyt pari kpl. Vielä kun osaisi laittaa johdot oikeaan paikkaan... Eikös tuossa potikassa ollut kolme jalkaa, eli jääkö yksi jalka sitten ilman johtoa vai miten? Mites sitten map-anturin johtoihin kannattaisi liittää, tinaamalla vai rosvoilla tms?
-SAAB -Built to last-

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 628
Re: EVRY:t ja muut modit
« Vastaus #10 : 19.03.2012, 21:15:14 »
Keskimmäiseen ja jompaankumpaan reunaan piuhat kiinni.
Aloita säätäminen keskiasennosta.
Kevyesti tinaamalla johdot kiinni

Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

Poissa V2T

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 325
  • Against Greenpeace with D24/D5252T/D4192T3
Vs: EVRY:t ja muut modit
« Vastaus #11 : 20.03.2012, 08:18:26 »
Tuollaisia tilasin nyt pari kpl. Vielä kun osaisi laittaa johdot oikeaan paikkaan... Eikös tuossa potikassa ollut kolme jalkaa, eli jääkö yksi jalka sitten ilman johtoa vai miten? Mites sitten map-anturin johtoihin kannattaisi liittää, tinaamalla vai rosvoilla tms?

ja tuonhan pystyy helposti tarkastamaan yleismittarilla, ja kannattaakin, koska ois hyvä tietää kumpaan suuntaan ruuvaamalla tapahtuu minkälaista muutosta kummassakin jalkavaihtoehdossa  ;)

Epävirallinen EVRY-mies 
--> 850 TDI -96
ex:  V40 -03 1.9D HP, 244DL B200F, V70 TDI -2000- "Nelisilmä", 944 D24TiC, 244 GLE B19E

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 628
Re: EVRY:t ja muut modit
« Vastaus #12 : 20.03.2012, 08:56:40 »
Keskiasennosta kun kääntää sinne reunimmaiseksi juotetun johdon suuntaan niin ahdot nousee.
4,5-5,5 kilon vastuksella oon päässyt aika lähelle tavoitetta 1,1-1,2 bar.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 904
Vs: EVRY:t ja muut modit
« Vastaus #13 : 15.04.2012, 20:36:12 »
Parit kysymykset..

Tuo ahtomodi, saako siinä säädettyä ahdon määrää? Paljonko on vakiona, paljonko on järkeä pitää (esim se ~175hp 340Nm softaus, paljonko silloj ahdot jne?)

EVRY, onko järkevä modi? eli ne jotka näiden kanssa on pelanneet enempi, kannattaako tehdä vai jättää tekemättä. Kestävyydestä ei hirveämmin kiinnosta tinkiä, vaikka se nyt aina kärsii hieman kun tehoja otetaan ulos. Haaveissa oli jossain vaiheessa teettää ihan oikea softaus, mutta jos tuo evry ei tee koneelle sen ihmeemmin huonoa niin sitä vois kokeilla.

Tuo kannen koputtelu..miten se rynkytys ilmenee? Tyhjäkäynnillä, tasaisessa ajossa, kovemmin vedättäessä, moottorijarrussa, kylmänä/kuumana? Millaisia lukemia teillä ajotietokoneet antaneet keskikulutuksen osalta? Mulla nyt 5,8-5,9 ja tuntuis että on hiukka optimistinen. Mitannu en tarkemmin ole mutta tuntuis että mennään noin euron per kilsa about, eli kulutus olis jossain 6,2-6,4 hujakoilla.
E 220 cdi w211

V70 Awd mk2

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 628
Vs: EVRY:t ja muut modit
« Vastaus #14 : 15.04.2012, 20:49:33 »
Ahtomodilla saa paineet säädettyä haluamakseen vastusta säätämällä.
Vakio 0,9 ja "järkevä" 1,1-1,2 bar.
EVRY oikein ja huolella tehtynä on ihan kiva lisä pikkurahalla. Ei siitä sen enempää.

Rynkytys ilmaantuu yleensä kun auto on juuri ja juuri pysähtymäisillään esim. punaisiin pysähtyessä.
Kansi on suurinpiirtein oikeaan kohtaan koputeltuna kun ajotietokone näyttää kulutuksen oikein.

Euro/kilsa tarkoittaisi about 64 litraa/100km.
0,10€/km tai euro/10km voisi olla lähempänä totuutta  ;D

 

Race.fi  TamCar