Pikku juttuja tullut tehtyä tällä viikolla.
Vaihdoin kytkimen ja "uuden" laatikon paikoilleen. Kytkin koostuu Saab 900 8v turbon asetelmasta ja vaparin levystä. Motonetissa 240 Turbon kytkinpaketin hinta on noussut 40e viime vuodesta ja nyt se on 195e. Saabin paketti(Valeon tekstit paketissa, Sachs osissa) maksoi 95e ja risat, levy ~34e. Töissä prässissä puristelin asetelmia ja hieman korkeammalle viisari heilahti Saabin osalla. Saabin asetelman runko on 9mm matalampi kuin Volvon, joten laitoin nurkissa pyörineen uudehkon korkean painelaakerin. Korkeassa on myös kapeampi kosketuspinta asetelmaan ja sen takia se soveltuu paremmin. Matalalla leveäpintaisella laakerilla kosketus menee aika kauas jousien kärjistä enemmän painessa. Koska vanhan mallin kytkinhaarukkaa ei ollut saatavilla siihen hätään, muokkasin uudemman haarukan sopivaksi.
Muutamaan kohtaan koputtelin lisää tilaa jatkoa ajatellen, koska en huomannut sitä tehdä Getragia poistaessa. Startin ylempi pultti ei mahtunut kampeamatta tulemaan pois paikoiltaan ja hylsyn saaminen paikoilleen oli vähän niin ja näin. Nyt mahtuu.
Vanhassa laatikossa vois sanoa jotain vikaa olleen, magneetissa oli tavallista metallihilettä isompia kokkareita muutama ja öljyn mukana tiksahteli vatiin joitain palasia. Avattava kansi kunhan joutaa ja jaksaa. Joku siirtymä tapahtui koneen/laatikon/kardaanin asennon suhteen, koska reilummassa nopeudessa kytkintä painaessa alkaa kardaani vatkaamaan. Vedossa tai moottorijarrulla sitä ei tule. Vaihdoin jo toisen takapätkänkin, koska vanhassa oli pieni välys takaristikossa, ei vaikutusta.
Pakosarjaan väsäsin paremmat
tuennat putkien välille ja suoraan laippaan. Aina kun yhden sai tuettua, siirtyi värinä seuraavaan. Nyt on aika vähäistä, laitoin vielä laatikon pulttien alle tuen takaisin kun se on pois ollut.
Moottorin värinöiden takia laturin tuenta oli alkanut pettämään kiinnityksistään. Pitkittäinen tuki oli murtunut laturin päästä pultin ympäriltä. Olihan se ehkä hieman ohutta, mutta silti. Tein osittain uusiksi paksummasta tavarasta. Pystytuki taas puolestaan oli täristellyt yhden kolmesta pultista pois kokonaan ja yksi oli noussut jo jonkun matkaa ylös. Sekin otti ja katkesi kiristäessä, oli murtunut jo aikaisemmin osittain. Hitsitäpillä mutteri kiinni ja jämä pois. Eli käytännössä laturi oli paikallaan hihnalla ja yhdellä pultilla

Sen verran pitkä vipuvarsi tulee pystytuella, että hihna saa aikaiseksi kohtuullisen väännön. Laitoin lohkoon päin tilalle pidemmät pultit ja kaveriksi tipan lukkoliimaa, on se nyt huomattavasti tanakampi jämäkämmän pitkittäistuen takia. Putsailin ja maalasin raudat samalla kun olivat jääneet paljaaksi.