Eli volvo 740 b200f koneella ja lh jetronic 2.4 ruiskulla on nyt parin päivän aikana jättänyt viisi kertaa tielle työmatkalla

. Onneksi on aina lopulta päästy töihin/ kotiin 2h myöhässä. Toissapäivänä vavahduin siihen että radio meni mykäksi muutama sekunti siitä kojetaulu kuoli ja vielä pari sekuntia siitä moottori sammui. Sain auton rullattua bussipysäkille ja koetin käyntiin mutta ei jaksanut pyörittää, Radio kyllä meni päälle ja bensa/ lämpömittarissa oli jotain elämää mutta näyttivät aivan omiaan aivan kuin akku olisi lähes tyhjä. Avasin konepellin käytin miinus napaa irti ja laiton takasin ja avot! volvo lähti käyntiin mutta kävi aika karkeata tyhjäkäyntiä. Ajoin muutaman kilometrin kunnes muuralan liikennevaloissa volle hyytyi juuri kun valo vaihtui vihreäksi. Onneksi oli pieni alamäki niin sain auton rullattua risteyksen läpi bussipysäkille. Otin molemmat akun navat irti ja puhdistin ne katkoteräveitsellä isommista hapettumista ja taas matka jatkui ja pääsin kun pääsinkin kotiin asti joskin auto meinasi pari kertaa hyytyä kun kierrokset laskivat alle 1500rpm. Vaihdoin molemmat akunkengät sekä kolmen + navalta lähtevän ohuemman piuhan kaapelikengät uusiin ja auto tuntui pelaavan sen jälkeen hyvin. Hieno homma kun oli sellanen pikkuvika vaan. Tänä aamuna taas töihin ja Volvo tuntui pelaavan hyvin... Kunnes Kehä kolmosella taas radio lakkasi toimimasta, mittaristo pimeni ja auto jäi tien poskeen

. Poistin eilen vaihtamani kaapelikengät ja liitin kolme + navalta lähtevää ohkasempaa piuhaa saman klemmarin alle missä laturin kaapeli on että ei ainakaan mistään kosketuksesta ole kiinni. Ei jaksanut oikein pyörittää kunnolla mutta pienen odottelun jälkeen pyöritti oikein iloisesti käyntiin ja matka jatkui...500 metriä.. Broidi kävi nakkaamassa toisen akun ja taas päästiin baanalle ja auto toimi melkein perille asti kunnes kierrokset tippuivat alle sen 1500 ja auto hyytyi. Pyöritti iloisesti mutta ei noussut pystyyn, bensa haisi. Revin muovipanelit Ecun tieltä pois je heiluttelin johtosarjaa-> lähti käyntiin ja sain ajettua parkkiruutuun ja siihen se sammu itsestään. Kotiin pääsin taas johtosarjaa heiluttelemalla jonka jälkeen pidin kierrokset kokoajan yli 1500 ja auto hyytyi vasta kotona parkkiruutuun. Vikakoodeja yritin saada ulos mutta purkki oli täysin mykkä (ennen toimi). Purin ecun pois ja avasin liittimen. kaikki näytti olevan ok ei hapettumia. mittailin resistanssin pinnin 5 (signal ground) ja maan väliltä ja kosketus on ok. pinniltä 5 lähtevä ruskea piuha menee sillattuun liittimeen johon tulee myös musta piuha pinniltä 19 (niinikään maapiuha) smasta liittimestä ruskea piuha jatkaa toiseen liittimeen johon tulee musta/ruskea piuha pinniltä 29(internal signal ground). Tämä liitin ei ollut sillattu mutta ecun kehikon päältä löytyi siihen sopiva vastakappale jolla saa piuhat sillattua. Jotenkin sellanen fiilis että toi jälkimmäinen liitin ei minun aikana ole ollut ikinä sillattuna ja auto toiminut kuitenkin. Eikai tuo mitään voi rikkoakkaan vaikka sen siltaisi? Putsailin vielä ecun takana olevat + imusarjan maadoitukset vaikka ne hyvältä näyttivätkin. Huomenna ecu paikalleen ja katotaan mitä sanoo, veikkaan kyllä että vika edelleen päällä. Seuraavaksi varmaan sulaketaulun takaa etsimään vikaa.. Jotain muita veikkauksia missä vika voisi olla?
